vraag aansluiten carburator/vacuum

vinnie199

New Member
Hoi iedereen,

ik heb een vraagje over de aansluitingen van de carburator van een Neco Agira 125cc scooter. Ik heb deze carburator losgemaakt om deze te reinigen maar ik ben niet zeker meer dat ik hem juist gemonteerd heb (de scooter start niet, maar dat deed hij vooraf ook niet behalve met benzine spuiten in de luchtfilter).

Ik heb gezocht naar de specs voor de carburator maar vind er bijna niks over. Kan iemand me zeggen of alles correct aangesloten is op onderstaande foto's?
Ik heb de slangetjes een nummer gegeven en de aansluitingen een letter om het wat makkelijker te maken, maar ik ben niet zeker wat A,C,D en E zijn: overloop/invoer/vacuum/... Naar wat ik begrepen had creëert B vacuum :)

Op E zat volgens mij een grijs/blauw gestreept slangetje, maar als ik dat volg is de andere kant niet aangesloten?

IMG_20180903_181630979_AAA.jpg
IMG_20180903_181558941_BBB.jpg

IMG_20180903_182115316_CCC.jpg
 
Advertisement - register to remove this

E is om de benzine uit de vlotterbak te legen (daarvoor moet je de linker schroef los draaien en dan loopt uit E de benzine weg.

B is inderdaad vacuum (bij 4-takt altijd aan het spuitstuk.)

Als je niet aan D hebt gezeten dan is dat de overloop. (zit ook maar een klein slangetje op met een afgeschuinde kant aan de onderkant.

A is denk ik voor de benzine, aangezien er een kapje op zit (daar zit een benzine zeefje onder) (zelfde idee als bij de Dell orto SHA modellen (te vinden bij een tomos)

C geen idee..

Als de carb is los geweest duurt het altijd een 2 a 3 minuten om weer benzine in het vlotterbakje te krijgen (anders pikt hij geen benzine op en is de scooter niet te starten..

Controlleer eens of er benzine in het vlotter komt.. Beste even een lange slang op E doen en schroefje openen.. Als er dan benzine word afgelaten dan komt er benzine in het vlotter gedeelte.
 
Hey, bedankt voor de uitleg :)

even de foto's verduidelijken
A = slangetje 1 ( = vacuum denk ik)
C = slangetje 3 ( = aanvoer benzine denk ik)

Kan het zijn dat het vacuum op A de bezine eventueel de carburator binnentrekt via C?


Ik denk dat het probleem is dat de cilinder te veel benzine krijgt. Vorige keer stond er een plasje benzine op de piston toen ik het spuitstuk er afhaalde. Bij een van mijn vorige testen kwam er ook benzine uit een overloop gelopen.

Gisteren heb ik even stukje B afgeplakt met een stukje tape en ik kon de brommer een 3 tal seconden doen draaien. Ik vermoed dat hij draaide met de benzine die in de cilinder/carbu nog zat , maar dat hij stilviel omdat er geen brandstof aangezogen werd door het vacuum dat ik afplakte.

In de andere pogingen die ik gisteren ondernam kon ik hem telkens enkele seconden (2à3) doen draaien wanneer ik starte met een lege cilinder (gedemarreerd zonder bougie). Maar het lijkt dat hij verzuipt zodra de carburator zijn werk doet.

Ik had de carburator gereinigd maar niet goed genoeg gekeken hoe de vlotter hing dus nu weet ik niet zeker hoe die moet hangen en of die niet omgekeerd hangt (tja, dom, ik weet het). De carburator loopt ook niet over doordat er een vacuum pomp in zit.

Als ik de carburator loskoppel zat er zeker benzine in, dat is het probleem niet.

Ik vermoed dat het probleem zit in
-leidingen verkeerd aangesloten
-vlotter omgekeerd gemonteerd
-vlotter laat te veel benzine binnen en moet scherper afgesteld worden
 
"vlotter omgekeerd gemonteerd" kan al niet meer , want dan krijg ik het bakje niet meer dicht...

onderaan nog enkele foto's van de carburator.
 

Attachments

  • IMG_20180905_221847396.jpg
    IMG_20180905_221847396.jpg
    219.5 KB · Views: 39
  • IMG_20180905_221855279.jpg
    IMG_20180905_221855279.jpg
    214.7 KB · Views: 32
  • IMG_20180905_221905978.jpg
    IMG_20180905_221905978.jpg
    98 KB · Views: 32
  • IMG_20180905_223228389.jpg
    IMG_20180905_223228389.jpg
    91.3 KB · Views: 28
  • IMG_20180905_223251496.jpg
    IMG_20180905_223251496.jpg
    95.2 KB · Views: 29
  • IMG_20180905_223257471.jpg
    IMG_20180905_223257471.jpg
    79.9 KB · Views: 29
  • IMG_20180905_223307443.jpg
    IMG_20180905_223307443.jpg
    109.1 KB · Views: 25
  • IMG_20180905_223325373.jpg
    IMG_20180905_223325373.jpg
    76.4 KB · Views: 23
  • IMG_20180905_223331425.jpg
    IMG_20180905_223331425.jpg
    98.6 KB · Views: 29
Wellicht iets ter verduidelijking van correct aan te sluiten slangen:

_20180906_012855.JPG_20180906_012943.JPG_20180906_012843.JPG

Carb op foto (type PD24J) vermoedelijk Keihin is voor 150cc spruitstuk maar zelfde type van jouw Neco GY6

Ps
Uitgebreide bouwtekeningen van Chinese GY6 scooters vaak moeilijk te vinden / ontbreken.
 
Hoi arkAC, bedankt voor de info ook!
Ik heb nog wat verder gezocht en dan vind ik bvb ook deze schema's (gevonden Hier)
CVK-Carb-02.jpgCVK-Carb.jpg

Daaruit blijkt dat ik twee slangetjes zou gewisseld hebben nl de overloop en de input (5 en 3 op mijn foto's)
 

Attachments

  • CVK-Carb-02.jpg
    CVK-Carb-02.jpg
    19.2 KB · Views: 34
Ik heb deze ochtend de carburator (nog eens) gedemonteerd, gereinigd (met borsteltje en wd 40) , vlotterhoogte visueel proberen op het midden af te stellen en dan de carburator gemonteerd volgens deze foto's dus:
29962-dfbf9f59fafc090b2f4045d668705fb0.jpg
29960-42aad86953d52bd951d99cde70004524.jpg


De scooter wil helaas niet starten terwijl er wel vonk is. Ik denk dat de bougie niet echt nat was.

Ik heb nog enkele ideeën wat ik kan testen straks:
-of hij met remreiniger id luchtfilter aanslaat (dan weet ik zeker dat de carburator het probleem is).
-de ruimte waar de 2 sproeiers in zitten nog controleren, de 2 sproeiers heb ik gekuist (de kleine sproeier heb ik stevig moeten doorprikken) maar de gaten waar ze ingedraaid waren niet. Evt met een perslucht fles doorblazen.
-nieuwe slangetjes aansluiten om te zien of er geen vacuum ontsnapt
-vacuum checken aan spuitkopstuk

Zijn er nog andere zaken die ik kan doen?

Mocht de elektronische choke niet werken, zou dat de scooter volledig belemmeren van starten?
Idem voor mocht de vlotter verkeerd afgesteld zijn, kan deze belemmeren dat hij start?

Na 30" continue demarreren zou hij toch moeten aanslaan normaal neem ik aan zelfs als de carbu leeg was?
 
hoi!
ik heb de scooter draaiende gekregen :)

Dit waren de boosdoeners:
-De overloop en benzineinvoer had ik dus aanvankelijk gewisseld aangesloten.
-Daarna startte hij nog niet, heb ik de carburator nogmaals gekuist, de stationaire sproeier zag er alweer dicht uit.
-De vlotterhoogte heb ik wat bijgesteld zodat hij meer benzine toelaat (ik weet niet of dat een reden was)
-Er zat een klein scheurtje in een vacuumleiding! Dat was wellicht de grootste boosdoener.

Zeker bedankt voor jullie hulp!
 
hoi!
ik heb de scooter draaiende gekregen :)

Dit waren de boosdoeners:
-De overloop en benzineinvoer had ik dus aanvankelijk gewisseld aangesloten.
-Daarna startte hij nog niet, heb ik de carburator nogmaals gekuist, de stationaire sproeier zag er alweer dicht uit.
-De vlotterhoogte heb ik wat bijgesteld zodat hij meer benzine toelaat (ik weet niet of dat een reden was)
-Er zat een klein scheurtje in een vacuumleiding! Dat was wellicht de grootste boosdoener.

Zeker bedankt voor jullie hulp!
Top
 
Back
Top