JJ010

New Member
Goedemiddag,

Weet iemand wat ik kan doen als ik de schroeven aan de onderkant van de carburateur niet los krijg? Het gaat om de kruiskoppen (zie foto). Ze zitten erg strak aangedraaid en met een kruiskopschroevendraaier draai ik het schroefdraad kapot. Ik heb meerdere opzetstukken geprobeerd maar geen van allen succes. Iemand tips hiervoor?

Schermafbeelding 2022-05-19 om 16.42.52.png
 
Advertisement - register to remove this

Die schroeven zijn erg zacht, en zonder de juiste schroevendraaier, draai je de kop stuk.
Inzagen.zodat er een sleufje in komt, en dan met een platte schroevendraaier losmaken en vervangen door inbus M4.
 
voortaan ook de juiste schroevendraaier gebruiken , die je nodig heb is : PH2 , Philipshead.
Je heb ook PZ2 , Pozidrive.
Met een verkeerde schroevendraaier draai je de kop kapot.
 
Weet je wat de grap hier aan is?

Volgens mij zijn dat geen kruiskop schroefjes of Pozidrive schroefjes.. Maar een standaard wat ze in Japan gebruiken.

Moet even opzoeken hoe dat heet.

Volgens mij kunnen dit JIS schroefjes zijn.


ffdbb122eae62a551594579ae42b04e2868533c2.jpg



Daarom draai je ze denk ik dol. Gewoon de juiste schroeven draaier gebruiken voor de juiste schroeven.. Dat is wat ik geleerd heb.
 

Attachments

  • JIS.jpg
    JIS.jpg
    15.3 KB · Views: 3
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

@eurokit Ik heb dit zojuist opgezocht op internet, maar kan er niks over vinden. De meeste Youtube kanalen die hierover uitleggen geven aan dat het gewoon moet lukken met een Philips schroevendraaier. Wat doe ik verkeerd?
 
Ja het zou wel kunnen om ermee los te maken, maar dan omdat het niet de juiste schroevendraaier is beschadig je juist die kop.

Als je de juiste JIS schroevendraaier hebt zou het gewoon moeten lukken zonder die schade te maken.

JIS is ook niet zo bekend hier in europa.. Men denkt dan nog steeds dat het om een kruiskop gaat, wat het eigenlijk niet is.

Die carbs worden ook in Japan gemaakt, dus waarom zouden ze daar onze kruiskop standaard dan gebruiken als hun een eigen schroef standaard hebben.

Overigens heel veel ding in de motor en brommer wereld die uit Japan komen gebruiken ook die JIS schroeven.
 
Dat wist ik niet , ik heb een Bomvolle gereedschap kar van Facom, en die zit er niet bij .
Ga morgen gelijk een Bitset halen.
Thanx .
 
Ik heb dit een tijdje terug ook niet geweten..

Maar was ook over dat zelfde probleem gevallen, en naar wat zoekwerk kwam ik er ook achter.

Ik had een tijdje geleden een t sleutel gekocht waar bitjes in kan.. (om die reden ook gekocht) maar standaard zat er een JIS bit erbij.
Gelukkig zijn die bits allemaal van het zelfde formaat.. Dus kan er eigenlijk ook gewoon normale Europese bitjes erin doen .
 
Back
Top