C3 vs C4

bws_racing

New Member
hmm ok je hebt gelijk, niet aan gedacht dat de plaats waar je lagers zitten ook gaan uitzetten door warmte,

maar lagers hebben toch met temperatuur te maken wat als je met een koude sprintmotor hem volledig gaat opentrekken zal de pret niet lang duren
heb je gelijk in.. maar met c4 is het ook zo.. je hebt meer speling.. als nou eerst je buitenring het snelste warm word.. bv als je hem meteen opentrekt.. krijg je NOG meer speling.. dan loopt ie helemaal in de soep bij zware belasting.. alleen ik zou niet weten wat er het eerste warm word.. en hoeveel het krimp / uitzetting is van gehard staal... het ligt aan veel dingen.. misschien is een c3 lager wel beter omdat je tijdens snelle verwarming meer speling hebt.. dat weet je zo 1 2 3 niet.. dat zou je moete onderzoeken dan bedoel ik of je onder verhitting van 1 kant van je lager je meer of minder speling krijgt..

maja das ook zonde van je tijd want het is toch te verwaarlozen.. zal echt om heeel weinig verschil gaan
 
heb je gelijk in.. maar met c4 is het ook zo.. je hebt meer speling.. als nou eerst je buitenring het snelste warm word.. bv als je hem meteen opentrekt.. krijg je NOG meer speling.. dan loopt ie helemaal in de soep bij zware belasting.. alleen ik zou niet weten wat er het eerste warm word.. en hoeveel het krimp / uitzetting is van gehard staal... het ligt aan veel dingen.. misschien is een c3 lager wel beter omdat je tijdens snelle verwarming meer speling hebt.. dat weet je zo 1 2 3 niet.. dat zou je moete onderzoeken dan bedoel ik of je onder verhitting van 1 kant van je lager je meer of minder speling krijgt..
daarom is het ook belangrijk dat je je scooter laat warm draaien, niet alleen voor je cilinder maar ook voor je lagers, maar hoe veel toeren kunnen C3 lagers aan om nog optimaal te werken
 

bws_racing

New Member
daarom is het ook belangrijk dat je je scooter laat warm draaien, niet alleen voor je cilinder maar ook voor je lagers, maar hoe veel toeren kunnen C3 lagers aan om nog optimaal te werken
ik heb net gekeken in een lagercatalogus.. maar ik zie alleen niet of het c3 of c4 is

maar ik denk niet dat je naar toerental hoeft te kijke.. er zijn er bij die 45000 toeren aan kunnen dusja

6202 lager voor piaggo krukas max rpm 24.000 toeren dat wilt zegge dat ie tot 24.000 toeren het ZEKER kan houden.. haalt je scoot dat ? :p
weet alleen niet of het nu een c3 of c4 lager is :p
 
Last edited:

Tom

New Member
Mischien een domme vraag nu het onderwerp toch open is.

Maar er hoort toch totaal geen speling op lagers te zitten, de krukas hoort toch gewoon met 0,00 speling te blijven zitten, anders loopt alles vast toch??

heb dit nooit echt begrepen...
 
de speling is toch miniem en er is speling nodig omdat als de lagers warm worden ze uitzetten.

als ze geen ruimte zouden hebben om uit te zetten lopen de lagers 'vast' toch?
 
kijk daar gaat het nu over, de lagers worden warm omdat het blok warm komt,
maar aangezien het blok warm komt gaat ook dat gaan uitzetten, waardoor dat wanneer het lager ook warm komt mee uitzet en niet vast komt te zitten, maar de speling bij een lager is tussen de binnen en buitenring, waarschijnlijk om een minimum marge te hebben

ook heeft het te maken met het aantal rpm dat het lager aankan maar de correcte uitleg weet ik niet
 

melf #50

Well-Known Member
De warmte komt door wrijving , het gaat allemaal om wrijving ,en hoe meer wrijving je hebt hoe hoger de temperatuur en hoe meer het materiaal sluit ,ofwel uitzet. het gaat dus dichter op elkaar zitten, het zet ook niet alleen naar buiten uit , ook naar binnen ;)

omdat er soms zoveel wrijving ontstaat in een lager (zet te veel uit bijv.) zal een lager (te) zwaar(der) gaan draaien , als het echt TE zwaar gaat draaien door teveel warmte bieden de c-4 lagers uitkomst , die doen er langer over voordat ze zwaar gaan lopen omdat deze meer tolerantie hebben (koude speling)

toerental speelt zeer zeker mee , als het toerental stijgt zal ook de wrijving meer zijn. het toerental is ook meestal niet perse te zeggen omdat je met verschillende factoren te maken hebt , denk bijv. aan 50cc of 70cc , gewicht van de krukas , en alles wat daar aan hangt zoals vliegwiel ,en wat dacht je van de v-snaar etc. lagertoleranties worden op een bepaalde manier gemeten en altijd onder dezelfde omstandigheden , dus daar kun je niet helemaal van uit gaan.

wat betreft het uitzetten van materialen er rondomheen, je moet het zo bekijken , de warmtebron is in feite het lager , daar waar de kogels draaien ,hoe verder je van die warmtebrom af gaat hoe minder warm het materiaal word ,en dus ook minder uitzet (tenzij daar dus een andere warmtebron nog zit).
 

OST-Puch

KX -maximembert
ik heb net gekeken in een lagercatalogus.. maar ik zie alleen niet of het c3 of c4 is

maar ik denk niet dat je naar toerental hoeft te kijke.. er zijn er bij die 45000 toeren aan kunnen dusja

6202 lager voor piaggo krukas max rpm 24.000 toeren dat wilt zegge dat ie tot 24.000 toeren het ZEKER kan houden.. haalt je scoot dat ? :p
weet alleen niet of het nu een c3 of c4 lager is :p
piaggio gebruikt 6304 en minarelli 6204. Het maximale rpm is afhankelijk van de belasting. Volgens mij is een krukas van piaggio zwaarder dan een minarelli. Met een minarelli krukas duurt het dus wat langer voordat ie op zijn maximale belasting zit.
 

ruud.

www.vk-tuning.tk
krukasgewicht is vooral roterende massa, die is denk ik niet de grote boosdoener als t op belasting van de lagers aan komt. Eerder de verbrandingskracht, en de v snaar die aan de krukas loopt te trekken
 

Just Me

Tauris
piaggio gebruikt 6304 en minarelli 6204. Het maximale rpm is afhankelijk van de belasting. Volgens mij is een krukas van piaggio zwaarder dan een minarelli. Met een minarelli krukas duurt het dus wat langer voordat ie op zijn maximale belasting zit.

d8 dat pia 6204 smal gebruikte voor hun lagers.

maar om effe terug te komen op c3/c4 lagers, ik gebruik altijd c3 lagers. c4 lagers houden teveel speling onder de 16000rpm.


Hier de betekenissen van lagers:
C1 heeft echt bijna geen speling <---- voor heeele lage toerentallen.
C2 heeft al een beetje speling.
C3 heeft al redelijk wat speling, deze kunnen tot ongeveer 16000 toeren aan.
C4 Gebruik je voor hoger dan 16000 toeren.
 

melf #50

Well-Known Member
krukasgewicht is vooral roterende massa, die is denk ik niet de grote boosdoener als t op belasting van de lagers aan komt. Eerder de verbrandingskracht, en de v snaar die aan de krukas loopt te trekken
toch speelt het wel mee , je remt immers ook af , en trekt op , je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.
 

melf #50

Well-Known Member
d8 dat pia 6204 smal gebruikte voor hun lagers.

maar om effe terug te komen op c3/c4 lagers, ik gebruik altijd c3 lagers. c4 lagers houden teveel speling onder de 16000rpm.


Hier de betekenissen van lagers:
C1 heeft echt bijna geen speling <---- voor heeele lage toerentallen.
C2 heeft al een beetje speling.
C3 heeft al redelijk wat speling, deze kunnen tot ongeveer 16000 toeren aan.
C4 Gebruik je voor hoger dan 16000 toeren.
6304 versmald :*
 

bws_racing

New Member
6304 versmald :*
zolang je krukas in evenwicht is maakt het niet uit.. dan onstaat er een centrifugale kracht wat je lager makkelijk opvangt.. oftewijl heel die kracht verspreid hij over de hele omtrek van het lager, anders zou je scooter ook enorm moeten gaan trillen, dan is het niet echt pluis.. je ontbrandingskracht zal meer uitmaken wss.. zo ff snel logisch bekeken
 

melf #50

Well-Known Member
zolang je krukas in evenwicht is maakt het niet uit.. dan onstaat er een centrifugale kracht wat je lager makkelijk opvangt.. oftewijl heel die kracht verspreid hij over de hele omtrek van het lager, anders zou je scooter ook enorm moeten gaan trillen, dan is het niet echt pluis.. je ontbrandingskracht zal meer uitmaken wss.. zo ff snel logisch bekeken
jointje gerookt oid??
 
zolang je krukas in evenwicht is maakt het niet uit.. dan onstaat er een centrifugale kracht wat je lager makkelijk opvangt.. oftewijl heel die kracht verspreid hij over de hele omtrek van het lager, anders zou je scooter ook enorm moeten gaan trillen, dan is het niet echt pluis.. je ontbrandingskracht zal meer uitmaken wss.. zo ff snel logisch bekeken
dus een perfect lopend scooterblok mag geen trillingen geven, dit is nieuw???
 

bws_racing

New Member
dus een perfect lopend scooterblok mag geen trillingen geven, dit is nieuw???
was maar ff snel theoretisch bekeken :p ;) ik ben niet echt gespecialiseerd in scooters.. maar oftewijl aan de reacties te zien is de krukas helemaal niet in balans :p ik snap wel dat hij stoten geeft door de de cilinder onsteking enz.. maar ff buiten dat :p dat is maar een "klein" puntje :p
 
Advertisement - register to remove this
Top