je moet het zo zien, c4 heeft kleinere balletjes, deze kunnen dus warmer worden als die van c3, en hoe warmer hoe groter ze worden (naarmate je meer toerendraaid, stijgt de temp)...pas bij die bepaalde temperatuur, hebben je lagerballetjes de perfecte passing in de schalen. Bereikt het lager die temp niet doordat jij niet zo hard blaast dan krijgen de kogels dus niet de goede passing, en dat is nadelig voor je slijtage van je lagers...
C3 Piaggio/Honda gaat tot 16000 rpm met oliesmering
C3 Minarelli gaat tot 18000 rpm met oliesmering
Natuurlijk zijn dit richtwaarden, of de lagers heel blijven hangt van een heleboel factoren af, zoals bijvoorbeeld de mengverhouding olie-benzine, soort olie, enz.
zelf gebruik ik altijd c3 lagers omdat deze een stalen kooi hebben die sterker is dan c4 lagers met kunstof kooi
temperatuur is zeker van belang..
komop zeg.. wil je beweren dan 10 graden celcius verschil van de ene kant van het lagertje naar de andere kant van het lagertje hem vast zal laten lopen ? ik weet wel zeker van niet..
en dan zit je ook nog met de kogels die ronddraaien dus word de warmte nog sneller verdeelt over het lager
en waar komt dat temperatuur verschil vandaan ? je lager heeft weinig met temperatuur te maken hij word ook weer gekoeld door je benzine
...omg, wat je zegt van die benzine, is geen liter die plots op die lagers komt, die benzine kan je zien als een druppel op een hete plaat, doordat de kogels gaan ronddraaien komn ze juist warmer, dat is het gevolg van frictie...
je lager heeft alles met temperatuur te maken, dit is juist waarin lagers verschillen van elkaar... meer speling -> kan warmer worden zonder vast te lopen
gelieve meningen met een beetje logica en ervaring
goh druppel op een hete plaat.. maar hij moet hem wel voldoende smeren.. dan denk ik toch dat het meer is als jij denkt.. en leuk hoor maar die temperatuur maakt niet uit hoe hoog hij is als het temperatuur verschil maar niet IN het lager zit.. dat is het voordeel dat ze zo klein zijn
ervaring van scooters heb ik niet zo veel maar over lagers hoef je me niks te vertellen,ik heb denk ietsje meer lagers in mn hande gehad en de oorzaak onderzocht als jou
ik heb het over de temperatuur van het lager...
waarom komt een blok warm denk je... de cilinder komt zo'n 70 graden, je cilinder staat mss 5cm van je lagers verwijderd, denk je nu echt dat dat lager koel bij kamertemperatuur blijft...
en lagers die TE warm krijgen lopen de kans vast te lopen
je lagers worden mss een beetje gekoeld maar dan niet door de benzine maar door de lucht die mee naar binnen gaat
je lager mag heel warm worden dat maakt niks uit.. als je maar geen temperatuur verschil in je lager hebt.. dan krijg je spelings verschillen bv binnenring word groter als buitenring.. waardoor je kogels vast komen te zitten.. dat is het probleem van temperatuur.. maja helaas is de temperatuurverschil tussen alle delen van je lager te verwaarlozen, dus ik denk dat ik hier toch mijn gelijk krijg