C3 vs C4

Vince@spirit

Well-Known Member
Mijn vraag is hoeveel verschil erop een C4 lager zit tegenover een C3 lager want je leest hier en daar van mensen die weten over wat ze het hebben dat een C3 lager voldoet voor de 20+ setups

ik weet dat een C4 meer speling heeft dus zich minder rap vast zet als een C3 maar is dit verschil cruciaal voor 20+ setups of maakt het niet veel uit

waarom gaat jan en alleman dan met C4 gaan rijden
 
Advertisement - register to remove this

met een speed kun je boven de 23 pk scoren, met een 2fast gaat da alleen nog makkelijker

snap je de vergelijking?
misschien is een c3 wel goed genoeg, maar vele nemen waarschijnlijk een c4 omdat een krukas (in mijn opzicht) een belangrijk onderdeel is waar je niet op moet gaan besparen.
 
ok je moet niet besparen op een krukas als je met zo'n setup gaat rijden waar flink wat geld in zit

maar toch zie je vaak het beeld van mensen met een dr70 of zelf een 50cc die met C4 lagers gaan rijden..

Ik denk dat er veel zijn met het verkeerde beeld van C4 lagers want als je niet genoeg toeren maakt met die lagers blijft de speling aanwezig en krijgen je onderdelen telkens een miniscule schok wat natuurlijk ook niet bevorderend is voor je onderdelen.
 
Ik zou juist eerder voor een C3 lager gaan aangezien meer speling gelijk staat aan meer trillingen in het motorblok...
 
maar is het ooit getest of onderzocht hoe groot de kans is dat je lagers vastlopen op een 20+ setup met c3 lagers?
Is er een bepaalde limiet toeren wat die lagers kunnen hebben?

dit vond ik in de search:


je moet het zo zien, c4 heeft kleinere balletjes, deze kunnen dus warmer worden als die van c3, en hoe warmer hoe groter ze worden (naarmate je meer toerendraaid, stijgt de temp)...pas bij die bepaalde temperatuur, hebben je lagerballetjes de perfecte passing in de schalen. Bereikt het lager die temp niet doordat jij niet zo hard blaast dan krijgen de kogels dus niet de goede passing, en dat is nadelig voor je slijtage van je lagers...

nog wat van Joël
C3 Piaggio/Honda gaat tot 16000 rpm met oliesmering
C3 Minarelli gaat tot 18000 rpm met oliesmering

Natuurlijk zijn dit richtwaarden, of de lagers heel blijven hangt van een heleboel factoren af, zoals bijvoorbeeld de mengverhouding olie-benzine, soort olie, enz.
 
Last edited:
wel als mijn blok draait en ik haal de 20+ dan kan ik het je vertellen of mijn lagers samen blijven ofniet ;)

en vanwaar komt dan het verschil van 2000 toeren bij piaggio tov minarelli?
 
gebruik nooit meer stalen kooi is bij mij 1keer een stukje losgekomen (lagers zaten er al wel erg lang in) gevolg groef in cilinder en zuiger + kop kapot :p

c4 zou ik vrijwel alleen met NX gebruiken vanwege het hoge toerental
 
ik gebruik ook c-3 met allerlei setups , geen probleem , ook met stalen kooi.

c-4 geeft eventueel onnodig veel speling , dat kan nadelig zijn.

er moet veel meer te vinden zijn in de search , dus gebruik die even ;)
 
ik vind het een grote bullshit eerlijk gezegd.. pak gewoon c3 lagers.. die temperaturen schelen niet veel van elkaar hoor ga maar eens kijken hoe snel je een lagertje warm hebt gestookt.. die temperaturen hoef je echt niet naar te kijken trillingen is erger als temperaturen, dus pak c3
 
temperatuur is zeker van belang..

ik werk zoveel met lagers ik heb bijna nog nooit lagers gezien die kapot gaan door temperaturen, alleen dan die ook echt blauw gekleurd waren van de temperatuur, meestal gaan ze kapot door verkeerd monteren en /of echt gewoon slijtage, alleen er word te snel geroepen komt omdat ze te warm zijn geworden.. zodra er 1 deel warm word duur het niet lang voordat de rest ook zo warm is doordat het zulke kleine lagertjes zijn
 
komop zeg.. wil je beweren dan 10 graden celcius verschil van de ene kant van het lagertje naar de andere kant van het lagertje hem vast zal laten lopen ? ik weet wel zeker van niet..

en dan zit je ook nog met de kogels die ronddraaien dus word de warmte nog sneller verdeelt over het lager

en waar komt dat temperatuur verschil vandaan ? hij word ook weer gekoeld door je benzine
 
Last edited:
komop zeg.. wil je beweren dan 10 graden celcius verschil van de ene kant van het lagertje naar de andere kant van het lagertje hem vast zal laten lopen ? ik weet wel zeker van niet..

en dan zit je ook nog met de kogels die ronddraaien dus word de warmte nog sneller verdeelt over het lager

en waar komt dat temperatuur verschil vandaan ? je lager heeft weinig met temperatuur te maken hij word ook weer gekoeld door je benzine

...omg, wat je zegt van die benzine, is geen liter die plots op die lagers komt, die benzine kan je zien als een druppel op een hete plaat, doordat de kogels gaan ronddraaien komn ze juist warmer, dat is het gevolg van frictie...

je lager heeft alles met temperatuur te maken, dit is juist waarin lagers verschillen van elkaar... meer speling -> kan warmer worden zonder vast te lopen

gelieve meningen met een beetje logica en ervaring
 
...omg, wat je zegt van die benzine, is geen liter die plots op die lagers komt, die benzine kan je zien als een druppel op een hete plaat, doordat de kogels gaan ronddraaien komn ze juist warmer, dat is het gevolg van frictie...

je lager heeft alles met temperatuur te maken, dit is juist waarin lagers verschillen van elkaar... meer speling -> kan warmer worden zonder vast te lopen

gelieve meningen met een beetje logica en ervaring

goh druppel op een hete plaat.. maar hij moet hem wel voldoende smeren.. dan denk ik toch dat het meer is als jij denkt.. en leuk hoor maar die temperatuur maakt niet uit hoe hoog hij is als het temperatuur verschil maar niet IN het lager zit.. dat is het voordeel dat ze zo klein zijn

ervaring van scooters heb ik niet zo veel maar over lagers hoef je me niks te vertellen,ik heb denk ietsje meer lagers in mn hande gehad en de oorzaak onderzocht als jou
 
goh druppel op een hete plaat.. maar hij moet hem wel voldoende smeren.. dan denk ik toch dat het meer is als jij denkt.. en leuk hoor maar die temperatuur maakt niet uit hoe hoog hij is als het temperatuur verschil maar niet IN het lager zit.. dat is het voordeel dat ze zo klein zijn

ervaring van scooters heb ik niet zo veel maar over lagers hoef je me niks te vertellen,ik heb denk ietsje meer lagers in mn hande gehad en de oorzaak onderzocht als jou

ik heb het over de temperatuur van het lager...
waarom komt een blok warm denk je... de cilinder komt zo'n 70 graden, je cilinder staat mss 5cm van je lagers verwijderd, denk je nu echt dat dat lager koel bij kamertemperatuur blijft...
en lagers die TE warm krijgen lopen de kans vast te lopen
je lagers worden mss een beetje gekoeld maar dan niet door de benzine maar door de lucht die mee naar binnen gaat
 
ik heb het over de temperatuur van het lager...
waarom komt een blok warm denk je... de cilinder komt zo'n 70 graden, je cilinder staat mss 5cm van je lagers verwijderd, denk je nu echt dat dat lager koel bij kamertemperatuur blijft...
en lagers die TE warm krijgen lopen de kans vast te lopen
je lagers worden mss een beetje gekoeld maar dan niet door de benzine maar door de lucht die mee naar binnen gaat

je lager mag heel warm worden dat maakt niks uit.. als je maar geen temperatuur verschil in je lager hebt.. dan krijg je spelings verschillen bv binnenring word groter als buitenring.. waardoor je kogels vast komen te zitten.. dat is het probleem van temperatuur.. maja helaas is de temperatuurverschil tussen alle delen van je lager te verwaarlozen, dus ik denk dat ik hier toch mijn gelijk krijg :p
 
je lager mag heel warm worden dat maakt niks uit.. als je maar geen temperatuur verschil in je lager hebt.. dan krijg je spelings verschillen bv binnenring word groter als buitenring.. waardoor je kogels vast komen te zitten.. dat is het probleem van temperatuur.. maja helaas is de temperatuurverschil tussen alle delen van je lager te verwaarlozen, dus ik denk dat ik hier toch mijn gelijk krijg :p

hmm ok je hebt gelijk, niet aan gedacht dat de plaats waar je lagers zitten ook gaan uitzetten door warmte,

maar lagers hebben toch met temperatuur te maken wat als je met een koude sprintmotor hem volledig gaat opentrekken zal de pret niet lang duren
 
Back
Top