BTC Riva (EURO 2; voor 2018)

scroeffie

New Member
ik ben weer terug met de zelfde vraag ,er moet toch een oplossing voor zijn :rolleyes:

hoi ik ben al aantal maanden bezig om men scooter zachter te laten lopen.,gaat om een BTC Riva (EURO 2; voor 2018) ,de scooter blijft 40 lopen zo voelt t ook ,ik heb een wok gekregen dus wil em weer 25 laten lopen ,wat ik gedaan heb 2 keer nieuwe cdi met draad en 1 keer nieuwe sensor bij koppelings bel ! heb alles nagekeken word er niet wijzer van ,de koppelings bel zelf is 107mm wat ook klopt volgens zandri schema /Koppelingshuis + nok 107mm China GY6 50cc
scooter staat zeker 4 maanden stil ,bijna alles is vervangen aan de scooter did was voor de wok status
wat kan t nog meer zijn ? nok versleten op de bell lijkt me sterk ,afstand tussen nok en sensor is niet afstellen volgens mij
 
Advertisement - register to remove this

ja is door gemeten ,weet je nog maanden terug had ik did gepost ik herken je profiel foto ,de sensor is nieuw geeft 144ohms aan en heb verbinding ,waar kan je een scooter nog meer ontgrenzen behalve cdi ,prop,membraam ,carb,uitlaat,vario,etc etc
de 2 nieuwe cdi's doen letterlijk niks ,de scooter start trekt mooi door tot 40km op teller zal wel rond de 35+km zijn
koppelings bel had toen iemand aangekaart meschien vervangen voor grotere ,maar nee zit originele in 107 mm !
enigste wat ik nog kan bedenken is dat de nok versleten is ? hoe did kan geen idee
die sensor bij de nok kan je ook niet in diepte afstellen !!
 
is ook een goed idee ,is dat voor heel NL ?
Ja.
 
Bij mijn gy6 zat er in het deksel met de 2 schroeven , waar het membraam van de gasschuif onder zit , een schroef zodat de gasschuif maar beperkt omhoog kon. Misschien als deze er niet inzit om er èèn in te zetten , heb helaas niet gemeten hoever hij uitstak , in de binnenkant van het deksel zit een uitstekend stuk waar de veer omheen zit , en daar zat hij in.
 
Ik kan mij jouw vorig draadje nog herinneren.
Raar dat deze CDI's niet begrenzen middels de cartersensor.
De weerstand van de cartersensor op de draad van de cdi was 144 Ohm en dat is prima.
Ik heb het sterke vermoeden dat de cartersensor, die eigenlijk hetzelfde functioneert als de pickupspoel bij je vliegwiel, geen signalen afgeeft.
Maar mocht je toch besluiten om je snor niet om te laten keuren naar brom, zou je kunnen proberen dit signaal eens te meten.
Met een oscilloscoop zou dit gemakkelijker zijn maar die heeft niet iedereen in de keukenla liggen.

Ik voeg hieronder even een Youtube filmpje toe waarin getoont wordt hoe je de spanning die deze sensor afgeeft kunt meten met een multimeter.
Het filmpje gaat over het meten van de ontsteking en de pickupspoel, maar zoals al gezegd, de cartersensor functioneert precies hetzelfde als een pickupspoel.
Jij moet natuurlijk niet bij de pickupspoel meten maar op de cartersensordraad van de cdi.

 
Misschien de originele (vario) glijbus (25 km/u) weer monteren?
Er zijn namelijk drie varianten beschikbaar voor de 10 inch BTC Riva:

De snor (25 km/u) glijbus met dikke opstaande rand en/of kraag
De brom (45 km/u) glijbus met een iets dunnere opstaande rand en/of kraag
En de onbegrensde (45 km/u +) glijbus die volledig glad is, dus zonder rand en/of kraag!

Het lijkt er momenteel sterk op dat er een 45 km/u glijbus gemonteerd zit op jouw snorscooter?
 
Last edited:
vanmiddag gekeken maar er zit helemaal geen vario in ! zal morgen de sensor eens meter ,
maar t makkelijkste is toch gewoon omzetten bij de rdw helm plicht gaat toch komen dan maar 40 met helm inplaats van 25 met helm
om terug te komen op de nok van de c BEll ik denk toch dat de afstand te groot is geworden ,door slijtage van de nok op de bell of door krimpen van carter cap ? slijtage aan de scroefgaten waardoor je meer speling krijgt waar de sensor aan vast zit zeg maar ,het zijn mm hoeveel weet ik niet ,kan meschien proberen de sensor wat te buigen naar voren ? richting the nok ?

de video gebruikt voelermaten die heb ik zal morgen eens testen weet alleen niet hoeveel mm die moeten zijn !
 
Last edited:
de video gebruikt voelermaten die heb ik zal morgen eens testen weet alleen niet hoeveel mm die moeten zijn !
Met de voelermaat kun je niks doen, in het filmpje wordt hiermee immers de pickupspoel afgesteld waar je zo bij komt.
Jij moet de cartersensor instellen waar je dus niet aan komt als je de kap erop hebt gezet.
Het enigste wat je kunt proberen is de boutjes van de sensor een beetje te lossen en weer vastte draaien terwijl je de sensor naar beneden drukt en ervoor te zorgen dat de carterkap goed op z'n plaats zit middels de eventuele pasbussen.

Let wel op dat als je het signaal van de sensor gaat meten, dat je achterwiel terwijl je het gas open draait niet de grond raakt anders vliegt de scooter van de standaard door de muur van de garage/berging.
 
vanmiddag gekeken maar er zit helemaal geen vario in ! zal morgen de sensor eens meter ,

Zonder vario en/of glijbus de 40 km/u aantikken is zéér zeldzaam (lees: onmogelijk!), dus wat bedoel je precies?
Ik vermoed toch dat de sensor wel degelijk werkt, waarom? Als deze losgekoppeld is zal het beestje vele malen harder rijden op de top.
Je moet ook even in het achterhoofd houden dat dit een Euro 2 4 takt motorblok is met een normale CVT carburateur en CDI.
 
Last edited:
waarscheinlijk is de prop er ook uit

Als je hiermee refereert aan de/een uitlaatprop of vernauwing hoef je niet verder te zoeken.
Deze zit namelijk in geen enkele 4 takt uitlaat gemonteerd!

Edit: Van origine behoort er ook geen sensor aanwezig te zijn bij het koppelingshuis, dit ter info...
Zelfs op de Euro 4 variant is van een dergelijke sensor geen sprake?!

Deze Riva types hebben een ECU/ECS kastje i.c.m. een elektrisch aangestuurde carburateur en 2 zgn. solonoids valves.
Ook wel bekent als magneetventielen die voor de juiste (lucht/zuurstof)menging zorgen in elk toerengebied welke weer afhankelijk zijn van de lambda-sensor in de (originele) uitlaat.
 
Last edited:
keuren en omzetten gaat me 175 euro kosten :eek:o_O mits die door de keuring komt ,lees ook dat de km teller verlicht moet zijn
geen idee of bij deze chinees riva did heeft weekend effe alles kijken ,proberen aan te krijgen eerst staat al lang stil
maar 175 is echt insane ,en dan nog kenteken aanvragen
 
Als ik me niet vergis zat er op deze snorscooter een WOK.
Heb je bij de RDW geinformeerd of je deze scooter, met een WOK, gelijk kunt laten omkeuren naar brom?
Of moet eerst de WOK eraf voordat je hem kunt laten omkeuren?
 
ja ik heb geinformeerd ,mevr vertelde me dat de wok er eerst af moet 67 euro ,en dan pas omzetten naar 45km 107 euro
de scooter is zo goed als klaar er zijn voor 500 euro een onderdelen vervangen dus t zou goed moeten zijn ,
 
Back
Top