Bouwjaar typhoon

Scootdelft

Member
Beste mensen,
Ik heb een recent een typhoon gekocht waarvan de vorige eigenaar zei dat die uit 1993 komt. Maar op het kenteken staat 2005 (ik weet dat dat het jaar is waar kentekens werden ingevoerd op brommers)
Maar hoe kan ik dat zo zeker weten evt via het frame nummer?
 
Advertisement - register to remove this

Meestal staat het bouwjaar ergens op je frame. Zilverachtig plaatje. Onder je treeplank of anders bij je voorvork. En als je het echt niet kan vinden, staat het soms ook aangeduid op de fabricagedatum van je scooter onderdelen/achterkant van je kappen etc.. Moet gewoon ergens aantoonbaar kunnen zijn.
 
Jouw Typhoon is gefabriceerd van 1993 t/m 2000...
Motor is van Piaggio en heeft als modelcode: 371 (TEC1T van 93 t/m 97) TEC2T van 98 tot 2000 met 0001001 als framenummer. Het motorblok heeft de code: TEC1M, modelcode is de 373.

2005 kan dus niet als bouwjaar van de scoot, in 2004 kwam Pia met de nieuwe Typhoon op de proppen, deze had als modelcode C290/372 en motorblokcode nummer is de: C216M.

Edit: Ik ben er nog 1 vergeten :rolleyes: ...

Bouwjaar 2001 t/m 2003, modelcode 374 met framenummer: ZAPC19000
 
Last edited:
Jouw Typhoon is gefabriceerd van 1993 t/m 2000...
Motor is van Piaggio en heeft als modelcode: 371 (TEC1T van 93 t/m 97) TEC2T van 98 tot 2000 met 0001001 als framenummer. Het motorblok heeft de code: TEC1M, modelcode is de 373.

2005 kan dus niet als bouwjaar van de scoot, in 2004 kwam Pia met de nieuwe Typhoon op de proppen, deze had als modelcode C290/372 en motorblokcode nummer is de: C216M.

Edit: Ik ben er nog 1 vergeten :rolleyes: ...

Bouwjaar 2001 t/m 2003, modelcode 374 met framenummer: ZAPC19000
Dan is mijn typhoon indd van 1993 heb even vergeleken met frame nr stond 0001001

Wel jammer dat ik nu geen oldtimer verzekering kan nemen en minder zou betalen :( omdat het kenteken op 2005 staat
 
ik kan dit verkeerd hebben hoor, maar op je kenteken staat een invoer datum en het bouwjaar datum. als jouwn bouwjaar datum maar klopt met je frame nummer zou je hem kunnen verzekeren als oldtimer. en ik dacht dat je dit kunt laten veranderen als jij bewijs hebt dat jouwn bromfiets van een bepaald bouwjaar is en dat op je kenteken kan laten zetten bij de rdw.
 
Ja is belgisch, ik d8 dat nederland het ook had. Da's een attest dat de importeur maakt voor het invoeren van een scooter of wagen etc. En daar staat de specificaties op en is verplicht voor elke belgische voertuig. Just saying
Ah ja hier waren toen der tijd alle bromfietsen met een verzekerings plaatje en zijn bijna alle ingevoerd in 2005 en hebben dan als bouwjaar 2005
 
De RDW en consorten zijn gewoon luie honden :D, het was gewoonweg te veel werk om dit allemaal te controleren en ook in te voeren. Daarom hebben ze toen besloten om alles (voor en t/m 2005) op bouwjaar 2005 te zetten.
Ik bezit ook een paar oudjes met als bouwjaar: 2001, 2002 en 2004, allen staan op het kentekendocument als 2005 aangegeven. Zelfs de oude Zundapp van mijn buurman uit de jaren 60 staat op 2005 als bouwjaar...lol!

In principe is jouw Typhoon dus een oldtimer, weet niet of 25 jaar de norm is bij voertuigen op 2 wielen, maar scooter is dus al 27 lentes jong. Ik denk dus dat het wel kan qua verzekering, maar of het lukt.., geen idee!?

Ja is belgisch, ik d8 dat nederland het ook had. Da's een attest dat de importeur maakt voor het invoeren van een scooter of wagen etc. En daar staat de specificaties op en is verplicht voor elke belgische voertuig. Just saying

Ja hier in NL en ook elders in de wereld hebben we dat ook hoor, maar hier noemt men het een typecertificaat ;)
Zie bijgevoegd bestand ter voorbeeld:
 

Attachments

  • 6MB9 13 F12LC 2000 D.pdf
    20.6 KB · Views: 1
Last edited:
Back
Top