De warmtegraad is goed voor de "huidige omstandigheden" anders zou de bougie niet koffiebruin zijn.
Echter de kop van deze cilinder heeft, zo te lezen, een langere schacht en daardoor zit de elektrode van de bougie nog in schacht ipv in de verbrandingsruimte.
Het verbaasd mij dat de scooter nog zo goed loopt want de initiële ontsteking vindt nu plaats in de schacht ipv in de verbrandingsruimte.
De propagatie van de ontbrandende brandstof is dus verreweg van optimaal.
Er hoort dus bij deze cilinderkop een langere bougie waarvan de elektrode ook daadwerkelijk tot net in de verbrandingsruimte steekt.
De vorm van de ontbrandingskamer heeft niet voor niets een specifieke vorm.
Theoretisch zou de compressie dan ook ietsje hoger worden omdat de totale inhoud van de verbrandingskamer kleiner wordt.
Het stukje schacht, door de te korte bougie, hoort dan immers niet meer tot de totale inhoud van de ontbrandingskamer, of je dit daadwerkelijk kunt meten/merken, ik denk het niet.
Echter en nu komt het, doordat een langere bougie over een grotere oppervlakte contact maakt met de cilinderkop kan het zijn dat als je de juiste lengte bougie gebruikt de koeling van de elektrode beter wordt en daardoor misschien moet terug stappen naar een warmer exemplaar, in jouw geval dus 7.
Verder kan het zijn dat door de betere propagatie, en dus een meer volledige verbranding van het brandstofmengsel, de sproeier een maatje groter moet maar dit is alles een kwestie van uit proberen.
Ik zou dus niet met deze bougie blijven rijden maar een bougie erbij zoeken die bij deze kop hoort.
Edit: Een zelfde NGK bougie met een 19mm schacht (NGK noemt dit Reach) is de BPR8ES.