Bougie TP 70 sf2 LC

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
Hallo Mensen,

Nu heb ik de TP70 ingereden.
Agstelling is redelijk goed, als hij warm js dipt hik bij 30/40 en pakt met 55/60 weer op.
Gaat 85 met een sito+ onbegrenst.

Maar nu was ik aan het piekeren over de bougie die ik nu heb.
Ben begonnen met 82 sproeier en zit nu op 74.
Hier en daar moet er nog wat afgesteld worden.

Bougie is mooi koffie bruin.
Maar de schaft waar hij in zit is 18mm.
De bougie 12mm.
Ik heb dus 6mm over voor hij helemaal bij de kamer komt.

Ik heb op het forum gezocht maar kom niet speciefiek een bougie tegen voor een peug sf2.

Op dit moment zit er een BPR8HS.
( had ik nog liggen dacht mooi voor het inrijden.
Heb geen boekjes meer van die cil.
Lag al een paar haar ervens verstopt in de schuur.

Iemand enig idee welke bougie ik zou moeten hebben of voldoet deze.
Want ik heb gevoel dat hij anders meer compressie heeft/ nodig heeft.
Om ook zo beter te presteren.

Hoor graag, alvast bedankt
 

Attachments

  • 20210814_152128_HDR.jpg
    20210814_152128_HDR.jpg
    95.6 KB · Views: 8
  • 20210814_152606_HDR.jpg
    20210814_152606_HDR.jpg
    134.3 KB · Views: 8
  • 20210814_152619_HDR.jpg
    20210814_152619_HDR.jpg
    329.2 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Standaard is de NGK BPR7HS.
Maar met die TP70 LC kan je op ook wel met de NGK BPR8HS rijden.
 
Last edited:
Bij dit soort cilinder word volgens mij een 8 al aangeraden. (stond al eens aangegeven in de handleiding van een top performances trophy 50cc cilinder.

Gewoon omdat de cilinder meer toeren draait en dus sneller warm/ heet word van zich zelf.. Dan is de warmere nummer 7 niet meer aan te raden.
 
Correct en tevens juist.

Maar als je voor extra smering tijdens het inrijden een dopje olie extra in de tank gooit is een 7 een reële optie.
Je wilt immers die extra olie ook verbranden ipv laten koeken.

Je zou kunnen stellen;
Een 7 in de winter en een 8 in de zomer.
NGK dan.
Wat je uiteindelijk zelf kiest is aan jou.

In de handleiding word 8 geadviseerd.
 
De warmtegraad is goed voor de "huidige omstandigheden" anders zou de bougie niet koffiebruin zijn.
Echter de kop van deze cilinder heeft, zo te lezen, een langere schacht en daardoor zit de elektrode van de bougie nog in schacht ipv in de verbrandingsruimte.
Het verbaasd mij dat de scooter nog zo goed loopt want de initiële ontsteking vindt nu plaats in de schacht ipv in de verbrandingsruimte.
De propagatie van de ontbrandende brandstof is dus verreweg van optimaal.
Er hoort dus bij deze cilinderkop een langere bougie waarvan de elektrode ook daadwerkelijk tot net in de verbrandingsruimte steekt.
De vorm van de ontbrandingskamer heeft niet voor niets een specifieke vorm.

Theoretisch zou de compressie dan ook ietsje hoger worden omdat de totale inhoud van de verbrandingskamer kleiner wordt.
Het stukje schacht, door de te korte bougie, hoort dan immers niet meer tot de totale inhoud van de ontbrandingskamer, of je dit daadwerkelijk kunt meten/merken, ik denk het niet.

Echter en nu komt het, doordat een langere bougie over een grotere oppervlakte contact maakt met de cilinderkop kan het zijn dat als je de juiste lengte bougie gebruikt de koeling van de elektrode beter wordt en daardoor misschien moet terug stappen naar een warmer exemplaar, in jouw geval dus 7.

Verder kan het zijn dat door de betere propagatie, en dus een meer volledige verbranding van het brandstofmengsel, de sproeier een maatje groter moet maar dit is alles een kwestie van uit proberen.
Ik zou dus niet met deze bougie blijven rijden maar een bougie erbij zoeken die bij deze kop hoort.

Edit: Een zelfde NGK bougie met een 19mm schacht (NGK noemt dit Reach) is de BPR8ES.
 
Last edited:
Ik heb er een paar opgemeten en ook de schacht van de DR70.

Schacht is bij mij 20mm. Dit opmeten met de cilinder gemonteerd is wat lastig

BPR8HS is 17mm.
BR7HS is 14,8mm.
B8HS is 14,45mm
BPR6HS is 16,5mm

Alle bougies zijn NGK R, behalve de B8HS
 
Ik ben zelf ook blij dat hij het ook nog goed doet.
De schacht ia idd een stukje langer.
De 20mm kan wel kloppen.
Ik heb zelf ook gemeten met de cilinder nog gemonteerd, ideaal ia anders.

Ik snap zelf niet veel van de bougie codering af.
Net nog even gekeken en heb alleen
BPR8HS en een BR8HS dacht ik.
Allerbij evenlang maar de elektrode zit dieper in de bougie.

Ik ga die BPR8ES eens bestellen kijken of dat veel doet.
mocht iemand nog wat weten ven ik 1 en al oor.
en bedankt voor alle goede reacties.
 
Back
Top