Bougie schroefdraad scheef

zipofmaikel

Well-Known Member
Beste,

Mijn schroef draad van de bougie is al een tijdje scheef.
Ik heb een keer de bougie er niet recht ingedraad (ik weet het) en nu gaat hij er nooit meer helemaal in maar half (precies op de helft heb ik gezien).
De scooter zaak heeft het geprobeerd en is het ook niet gelukt de enigste optie is een nieuwe clinder kop maar dan ben je al wat kwijt.
Is het erg om met een half ingedraaide bougie te gaan rijden.
Ik rij er al een paar maandjes mee maar ik heb nergens last van. Hij vonkt gelijk en start gelijk. (nu al rond de 2000km er mee gelopen)

Maar houd het niet wat prestaties in of kan het schadelijk zijn?
Later ben ik van plan om een 80cc er inmonteren en een gloed nieuwe kop aan te schaffen. Maar voor nu...

Info scooter:
Zip 2006 4T 2V
Standaard 50cc met orginele carb
Malossi variateur met 6,5g rollen
Malossi witte drukveer
Sproeier 80
 
Advertisement - register to remove this

Beste,

Mijn schroef draad van de bougie is al een tijdje scheef.
Ik heb een keer de bougie er niet recht ingedraad (ik weet het) en nu gaat hij er nooit meer helemaal in maar half (precies op de helft heb ik gezien).
De scooter zaak heeft het geprobeerd en is het ook niet gelukt de enigste optie is een nieuwe clinder kop maar dan ben je al wat kwijt.
Is het erg om met een half ingedraaide bougie te gaan rijden.
Ik rij er al een paar maandjes mee maar ik heb nergens last van. Hij vonkt gelijk en start gelijk. (nu al rond de 2000km er mee gelopen)

Maar houd het niet wat prestaties in of kan het schadelijk zijn?
Later ben ik van plan om een 80cc er inmonteren en een gloed nieuwe kop aan te schaffen. Maar voor nu...

Info scooter:
Zip 2006 4T 2V
Standaard 50cc met orginele carb
Malossi variateur met 6,5g rollen
Malossi witte drukveer
Sproeier 80
Het zal nooit helemaal goed zijn voor de compressie maar heel schadelijk is het denk ik niet. Als je uiteindelijk een upgrade gaat doen lekker doorrijden ermee.
 
Iemand heeft mij wijs gemaakt dat op den duur het schroefdraad zal breken en je bougie er uit vallen ook door het gat waar de kop in nu in en onstaat ern kool ophoping?? Kan dat kloppen.

Ik denk dat ik een nieuwe kop ga bestellen maar is het ook zo als je een 80cc besteld dat er een nieuwe kop op moet gelijk of kan ik die nu al bestellen en later volgend jaar een 80cc monteren?
 
Verkolen gebeurd zoiezo wel aardig dus daar zal ik me niet zoveel zorgen over maken, schroefdraad verhaal kan kloppen, maar als je daar bang voor bent kan je ook een beetje de ruimte waar die er niet in zit opvullen met een paar ringetjes.

Anders kan je ook nog proberen zelf schroefdraad te hertappen, zoals its_a_lex al zei (moet wel de kop eraf en moet je natuurlijk een tap setje hebben).

Over die 80 kop;
Ik denk niet dat je een 80 kop op een 50 kan zetten ivm maat verbrandingskamer, en als het kan loopt het waarschijnlijk beroerd.
 
Verkolen gebeurd zoiezo wel aardig dus daar zal ik me niet zoveel zorgen over maken, schroefdraad verhaal kan kloppen, maar als je daar bang voor bent kan je ook een beetje de ruimte waar die er niet in zit opvullen met een paar ringetjes.

Anders kan je ook nog proberen zelf schroefdraad te hertappen, zoals its_a_lex al zei (moet wel de kop eraf en moet je natuurlijk een tap setje hebben).

Over die 80 kop;
Ik denk niet dat je een 80 kop op een 50 kan zetten ivm maat verbrandingskamer, en als het kan loopt het waarschijnlijk beroerd.
Ah oke dus dat verkolen is geen probleem?
Aftappen vind ik maar lastig en ik heb geen setje dus ik haal denk ik een geheel nieuwe kop.

Ik bedoel een 80cc heeft dezelfde kop van 50cc Piaggio.
Maar mijn vraag was meer van als je een nieuwe cilinder er in zit moet er toch ook een nieuwe kop op of is dat onzin verhaal?
Dus als ik een nieuwe kop haal kan ik die er gewoon op zetten toch en later de cilinder upgrade doen naar 80cc.

Bedankt voor je reactie trouwens!
 
hoeveel gangen zit ie er nu wèl in? je compressiedruk zal nu iets minder zijn, maar de verbrandingsdruk zòu je bougie er uit kunnen persen ja. (heb zelf ooit een kop van een 2t Kreidler helemaal dol gedraaid, daar werd de bougie meteen uitgeblazen en daar moest gewoon een nieuwe kop op.
als ie nog niet dol is kan je met de kop eraf (want spanen wil je niet ìn je kop/cilinder) het heel voorzichtig zelf proberen op te knappen met een oude bougie waar je in de lengterichting snijkanten in slijpt, zo maak je zelf een tap. de kop is aluminium denk ik, je bougie van staal. (maar dat maken van die tap vereist wel een haakse slijper met doorslijpschijf of een dremel met een klein schijfje en enige skills daarmee) daarna is het belangrijk dat je wel de juiste hoek aanhoudt en niet de scheve.
 
Last edited:
hoeveel gangen zit ie er nu wèl in? je compressiedruk zal nu iets minder zijn, maar de verbrandingsdruk zòu je bougie er uit kunnen persen ja. (heb zelf ooit een kop van een 2t Kreidler helemaal dol gedraaid, daar werd de bougie meteen uitgeblazen en daar moest gewoon een nieuwe kop op.
als ie nog niet dol is kan je het heel voorzichtig zelf proberen op te knappen met een oude bougie waar je in de lengterichting snijkanten in slijpt, zo maak je zelf een tap. de kop is aluminium denk ik, je bougie van staal. (maar dat maken van die tap vereist wel een haakse slijper met doorslijpschijf of een dremel met een klein schijfje en enige skills daarmee) daarna is het belangrijk dat je wel de juiste hoek aanhoudt en niet de scheve.
Bedankt voor je reactie.

De scooter zaak heeft de bougie er recht in gedraaid nadat ik het scheef er in had gedraaid en de schroef draad had "verneukt" sindsdien gaat hij er nu wel in maar niet helemaal dus tot op de helft.

De bougie zit precies voor op de helft er in. Opnieuw aftappen vind ik maar lastig.
Zal ik anders gewoon de gehele kop er af te halen en de bougie er recht proberen door te draaien met een dop sleutel.
 
als ie er nu recht in zit zou kop erafhalen en in de bankschroef met een goeie sleutel erin draaien ook kunnen, maar als je al zo ver gaat, zou ìk een bougie ombouwen tot "tap" en die er met vet of olie erbij er indraaien en er weer uit (vet om te smeren èn om de spanen op te pakken) en dàn een goeie bougie ervoor in de plaats zetten.
eigenlijk heb je gelijk en ik pas mijn post aan: kop moet eraf voor je gaat tappen. (niet AFtappen, da's wat anders)
Post automatically merged:

Maar mijn vraag was meer van als je een nieuwe cilinder er in zit moet er toch ook een nieuwe kop op of is dat onzin verhaal?
Dus als ik een nieuwe kop haal kan ik die er gewoon op zetten toch en later de cilinder upgrade doen naar 80cc.

Bedankt voor je reactie trouwens!
als die kop het zelfde is, zou ik niet weten waarom er een nieuwe op moet? is de nokkenas anders?
 
Last edited:
als ie er nu recht in zit zou kop erafhalen en in de bankschroef met een goeie sleutel erin draaien ook kunnen, maar als je al zo ver gaat, zou ìk een bougie ombouwen tot "tap" en die er met vet of olie erbij er indraaien en er weer uit (vet om te smeren èn om de spanen op te pakken) en dàn een goeie bougie ervoor in de plaats zetten.
eigenlijk heb je gelijk en ik pas mijn post aan: kop moet eraf voor je gaat tappen. (niet AFtappen, da's wat anders)
Post automatically merged:



als die kop het zelfde is, zou ik niet weten waarom er een nieuwe op moet? is de nokkenas anders?
Beter gewoon een tapset kopen dan
 
als ie er nu recht in zit zou kop erafhalen en in de bankschroef met een goeie sleutel erin draaien ook kunnen, maar als je al zo ver gaat, zou ìk een bougie ombouwen tot "tap" en die er met vet of olie erbij er indraaien en er weer uit (vet om te smeren èn om de spanen op te pakken) en dàn een goeie bougie ervoor in de plaats zetten.
eigenlijk heb je gelijk en ik pas mijn post aan: kop moet eraf voor je gaat tappen. (niet AFtappen, da's wat anders)
Post automatically merged:



als die kop het zelfde is, zou ik niet weten waarom er een nieuwe op moet? is de nokkenas anders?
Oke top dat ga ik eens proberen dan hoef ik gelukkig geen nieuwe kop te halen.
Het moet lukken want de bougie zit er al recht in.

Trouwens het is niet schadelijk dat ik al zo er mee heb gereden met een halve bougie er in? Hij liep altijd goed en starte gelijk.
 
Ja maar doe het wel met een tapset, want een bougie vind het niet heel leuk als die ergens geforceerd ingedraaid word, heb al een paar keer afgebroken bougies gehad omdat ik ze te strak vastzette. En dat is echt klote om er weer uit te krijgen, geloof me.

Schadelijk is het trouwens niet om hiermee door te rijden.
 
Het probleem is als je de bougie eruit of erin draait dat er spaantjes van die beschadigde schroefdraad in je cilinder vallen en dan is een vastloper voorgeprogrammeerd.
Dan is koolvorming en of de bougie eruit vliegen door de "big bang" nog het minst wat je kan overkomen.

Wij kunnen niet in je portemonnee kijken maar het is aan jouw of je nu een 50cc kop koopt of gelijk een 80cc met kop.

Vergeet niet het is niet enkel een kwestie van die 80cc kit kopen, het aanpassen/instellen van carburateur en totale overbrenging begint dan pas.

Ik hoorde dat mensen ook wel eens gebruik maken van een helicoil insert in deze situatie.
Echter de helicoil montagekit en de helicoil zelf kost ook geld.
 
Last edited:
Ik heb een nieuwe kop gevonden op 2e hands i.p.v €200,- in de winkel vraagt hij er €80,- er voor. (zie foto).
Hij zegt dat het allemaal nieuw is met een nieuwe nokkenas lager. Hij deed het weg omdat hij soms sloop scooters krijgt ect ect.
Is het waard om dit te kopen of proberen met een tapset eerst of gewoon origineel halen? (+€200,-)

Ik ben bang dat dit DMP zooi is, ze zeggen dat DMP exact 1op 1 (met logo ect) er op lijkt.
 

Attachments

  • c002b0b9-23ee-48a1-8b40-7eb13f41185c-_1_.jpg
    c002b0b9-23ee-48a1-8b40-7eb13f41185c-_1_.jpg
    72.8 KB · Views: 13
  • 309fd427-5eec-450f-8dee-670e01db22ab (1).jpg
    309fd427-5eec-450f-8dee-670e01db22ab (1).jpg
    105.1 KB · Views: 13
  • 515b123d-d903-457e-b389-57479a12d01e.jpg
    515b123d-d903-457e-b389-57479a12d01e.jpg
    105.1 KB · Views: 13
Het probleem is als je de bougie eruit of erin draait dat er spaantjes van die beschadigde schroefdraad in je cilinder vallen en dan is een vastloper voorgeprogrammeerd.
Dan is koolvorming en of de bougie eruit vliegen door de "big bang" nog het minst wat je kan overkomen.

Wij kunnen niet in je portemonnee kijken maar het is aan jouw of je nu een 50cc kop koopt of gelijk een 80cc met kop.

Vergeet niet het is niet enkel een kwestie van die 80cc kit kopen, het aanpassen/instellen van carburateur en totale overbrenging begint dan pas.

Ik hoorde dat mensen ook wel eens gebruik maken van een helicoil insert in deze situatie.
Echter de helicoil montagekit en de helicoil zelf kost ook geld.
Helemaal mee eens.
De aanpassingen van een 80cc ben ik van op de hoogte dat is het probleem niet zo heel erg.
Een kop van ~€200,- vind ik wel veel voor alleen een bougie schroefdraad die scheef is.
Vandaar die 2e hands (zie post hierboven). Wat vindt jij hiervan?

Ik ben bang als ik schroefdraad ga tappen dat het helemaal fout gaat en dan net zo goed gelijk een nieuwe kop kon halen.
 
Ik heb een nieuwe kop gevonden op 2e hands i.p.v €200,- in de winkel vraagt hij er €80,- er voor. (zie foto).
Hij zegt dat het allemaal nieuw is met een nieuwe nokkenas lager. Hij deed het weg omdat hij soms sloop scooters krijgt ect ect.
Is het waard om dit te kopen of proberen met een tapset eerst of gewoon origineel halen? (+€200,-)

Ik ben bang dat dit DMP zooi is, ze zeggen dat DMP exact 1op 1 (met logo ect) er op lijkt.
dit lijkt mij een goede oplossing
 
Back
Top