Binnenrotor of c16? [Aerox]

Isseybor

AEROX
Zoals de titel aangeeft vraag ik me af wat de volgende stap moet zijn voor mijn setup:

Yamaha Aerox 2005
Athena Racing p12 vlinderpoort
Doppler endurance pen 12 krukas (c3 lagers Skf)
Yasuni r
del 19mm
Twin air luchtfilter
Mhr vario set
koppeling is standaard (sterkste trekveren malossi)
V snaar is van bando

Volgens mijn scooterzaak is een binnenrotor in combinatie met mijn setup de beste keuze. Kost 239 en dan krijg je een PVL analoog.
In combinatie met mijn uitlaat zou dat voor veel koppel zorgen op een lager toerental. Met een c16 is de powerband van mijn cilinder hoger.
Dit zorgt voor een hoger vermogen, maar minder koppel onderin. Wat ik zoek in mijn setup is vooral de accelaratie en gasresponse hij gaat al hard zat.

Is een binnenrotor dan de betere keuze?
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel toeren draait jou cilinder?Ruil t yasuni r maar in voor een hoogtoerig uitlaat.Kijk eerst of je daarna blij bent.Een binnenrotor is leuk maar die dingen gaan vaak stuk kost onnodig veel geld.Natuurlijk krijg je sneller gasreactie ook meer toeren omdat hij veel lichter is dan std.
ZIt volgens m'n tellertje op 11000. Een hoger toerige uitlaat heb ik niet zo 123 liggen. Vandaar ook dit topic om te kijken wat een betere keuze is. Volgens twins is het de binnenrotor. Maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen
 
Rij je weleens savonds? Of in elk geval moet je er rekening mee houden dat je straks dus je licht via je accu zal moeten aansluiten of je moet een HPI met lichtspoel pakken. Al zou ik als.ik jou was wel het een en ander aanpassen als je voor de rotor gaat, namelijk een electrische waterpomp. Het hele idee van een rotor is dat je minder massa op je krukas hebt en dus sneller toeren kan maken. Dan zou je dat weer omlaag halen dmv je standaard waterpomp. Wil je met je standaard waterpomp blijven rijden dan zou ik voor de c16 gaan. Haal die rotor dan net voor de zomer. Dan is het veel leuker om te blazen en heb je amper je licht nodig
 
Hele punt bij een binnenrotor is toch ook dat je het onstekingsmoment kan varieren. Wat ik heb meegrekegen is dat je deze bij lagere toerentallen kan vervroegen en bij hogere toerentallen weer verlaten. Met het licht probleem zit ik niet zo. Gewoon led lampjes en draad trekken van accu naar lichtschakelaar. Led werkt bovendien alleen goed op dc. S'avonds rijden is dan ook geen probleem wat led lampen hebben een laag wattage. Ik zou zelfs elektrische start kunnen houden maar dit zou ik dan in de praktijk moeten testen.

Elektrische waterpomp is dan weer een volgende stap richting een betere gasreactie. Binnenrotor zou met een variable ontsteking en lichter vliegwiel de grootste verandering moeten maken.

Maar wat is nou eigenlijk het verschil in rijgedrag tussen de 2 uit jullie ervaring? (Beide heb nadelen en dat weet ik. Voor de c16 moet de middenbok weg en gat in kap voor zijstandaard. Voor binnenrotor verlichting en electrische start aanpassen)
 
Last edited:
Nee dat heb je volgens mij verkeerd begrepen of ik lees het heel erg verkeerd. Je kan een rotor inderdaad wat vroeger laten ontsteken, maar dit kun je daarna niet tijdens het rijden aanpassen naar later ontsteken bij meer toeren. Als je de ontsteking alleen wat wil vervroegen dan kun je ook een vervroegingsspie er tussen zetten, kosten maar een paar euro (letterlijk). En dan die c16 eronder knallen. Dan heb je beetje de mooie middenweg.

Ik stond zelf jaaaaaren geleden voor exact hetzelfde probleem en heb toen voor de rotor gekozen maar met mijn kennis nu had ik liever de c16 gekozen op dat moment. En dan later de rotor. Het is en blijft jou keuze en ik weet voor 99.9% zeker dat voor de zomer vakantie je het allebei erop hebt
 
Nee dat heb je volgens mij verkeerd begrepen of ik lees het heel erg verkeerd. Je kan een rotor inderdaad wat vroeger laten ontsteken, maar dit kun je daarna niet tijdens het rijden aanpassen naar later ontsteken bij meer toeren. Als je de ontsteking alleen wat wil vervroegen dan kun je ook een vervroegingsspie er tussen zetten, kosten maar een paar euro (letterlijk). En dan die c16 eronder knallen. Dan heb je beetje de mooie middenweg.

Ik stond zelf jaaaaaren geleden voor exact hetzelfde probleem en heb toen voor de rotor gekozen maar met mijn kennis nu had ik liever de c16 gekozen op dat moment. En dan later de rotor. Het is en blijft jou keuze en ik weet voor 99.9% zeker dat voor de zomer vakantie je het allebei erop hebt
Ik wilde eigenlijk een bericht typen waarin stond dat het me stug lijkt dat iemand deze ervaring heeft.

Gelukkig was ik te laat.

Echter vertelt jouw bericht alleen dat je het gedaan hebt, maar wat was werkelijk je ervaring ermee?
En dan doel ik op het Athena Vlinderpoort(of vergelijkbaar) met een Yasuni R en raceontsteking.
Hele punt bij een binnenrotor is toch ook dat je het onstekingsmoment kan varieren. Wat ik heb meegrekegen is dat je deze bij lagere toerentallen kan vervroegen en bij hogere toerentallen weer verlaten.
Dat is niet zo, tenzij je anno 2023 een volledig te mappen ontsteking hebt, maar dat lijkt me stug.
Met het licht probleem zit ik niet zo. Gewoon led lampjes en draad trekken van accu naar lichtschakelaar. Led werkt bovendien alleen goed op dc. S'avonds rijden is dan ook geen probleem wat led lampen hebben een laag wattage. Ik zou zelfs elektrische start kunnen houden maar dit zou ik dan in de praktijk moeten testen.
Probleemloos bij led, 1A voor koplamp, 0,5 A voor achterlicht en 2 seconden elektrische start.
1,5A trekken met een 8A accu bijv kun je 5 uurtjes rijden met licht.
Af en toe accutje laden.
 
Echter vertelt jouw bericht alleen dat je het gedaan hebt, maar wat was werkelijk je ervaring ermee?
En dan doel ik op het Athena Vlinderpoort(of vergelijkbaar) met een Yasuni R en raceontsteking.
Ik had geen Athena helaas maar in die tijd had ik een DR70 RPM of een stage6 pro, beide iets minder snelle cilinders dan een Athena maar de setup was.verder hetzelfde. Mijn ervaring met het hele c16 en binnenrotor gebeuren was niet zo bijzonder snel zoals ik eigenlijk wel had gehoopt. Maar toen had ik ook net de sprintscooters ontdekt en als en daar dan een keer op.hebt mogen rijden dan valt alles tegen. Terwijl 130 km per uur en 13pk helemaal niet zo slecht is voor op straat. Maar toen was de hele scooterscene anders en reed je hele vriendengroep met zulk spul rond en vlogen we allemaal met 110 120 naar het strand in de zomer.
 
Ja ik denk inderdaad ook dat ik beide heb voor de zomervakantie. Maar ik zou nog ff wat vragen stellen bij twins over het hele binnenrotor gebeuren. Je kunt vrij ver gaan met deze cilinder zie deze site:

 
Last edited:
Sowieso uitlaat doen, rotor lekker daarna. Impact van uitlaat is veel groter dan van een rotor.

FYI het merendeel van de binnenrotors/CDIs heeft een vaste onstekingscurve die je niet zelf kunt aanpassen. Het is wel een curve, dus het ontstekingstijdstip varieert op basis van toerental. Er zijn wat opties waarbij je met wat switches kunt kiezen tussen curves en er zijn ook volledig programmeerbare CDIs. Tenzij je het leuk vindt om daarmee te klooien voegt het niet zoveel toe. Je rijdt met een CVT, het toerental zou als het goed is het grootste deel van de tijd stabiel moeten zijn :)
 
Ok andere uitlaat dus. Is een c16 dan de beste keuze?
Op die site staat dat een c30 18pk kan leveren bij maar 11000 toeren. Hoe kan dit zo laag zijn?
Ik dacht dat een c30 pas op vele hogere toerentallen zijn powerband had.
 
Is die athena racing vlinderpoort niet het zelfde als de stage 6 racing cilinder? (het zou me niet eens verbazen als stage 6 deze gewoon copy-paste heeft gedaan en eigen naam erop heeft geplakt.
 
Is die athena racing vlinderpoort niet het zelfde als de stage 6 racing cilinder? (het zou me niet eens verbazen als stage 6 deze gewoon copy-paste heeft gedaan en eigen naam erop heeft geplakt.
Ja inderdaad athena racing is hetzelfde als een stage 6 racing mk1 en top performances tpr mk1.Worden allemaal gemaakt in athena fabriek.
 
Alleen de stage 6 MK2 is dan getuned of zo.?(of meer vermogen) (was overigens me laatste bericht zodat ik de boel niet verder ontregel)
 
Alleen de stage 6 MK2 is dan getuned of zo.?(of meer vermogen) (was overigens me laatste bericht zodat ik de boel niet verder ontregel)
MK2 is de opvolger van de mk1. Deze wordt ergens anders gemaakt en het is dus ook een hele andere cilinder.
Hij is idd wel nog een stukje sneller maar ook duurder.
 
Een c30 is veeeeeel te hoogtoerig die draait leuk op een speed 7t of een 2fast. C16 is volgens mij wel ver je beste keus c20 zou ook nog een leuke optie zijn als de binnenrotor er op zou zitten. Je zou anders nog kunnen kijken voor een DDL Tuning uitlaat, een Stage6 R1200.


En een Stage6 racing MK1 is veel sneller dan een MK2. De eerste krijg je met een beetje moeite wel rond de 20pk met de mk2 draai je dat echt niet hoor ;)
 
Een c30 is veeeeeel te hoogtoerig die draait leuk op een speed 7t of een 2fast. C16 is volgens mij wel ver je beste keus c20 zou ook nog een leuke optie zijn als de binnenrotor er op zou zitten. Je zou anders nog kunnen kijken voor een DDL Tuning uitlaat, een Stage6 R1200.


En een Stage6 racing MK1 is veel sneller dan een MK2. De eerste krijg je met een beetje moeite wel rond de 20pk met de mk2 draai je dat echt niet hoor ;)
Huh, de MK2 levert uit de doos meer vermogen toch? Ik heb nooit een portmap van een MK2 gezien, maar kan me niet voorstellen dat ie minder presteert dan de MK1. Of mis is een /s ofzo?
SA/Stage6 heeft bij release bijgevoegde grafiek gedeeld waar de MK2 het (uiteraard) ook beter doet.

Ik zou zelf een R1200 doen bij een MK1 of evt een R1400 of C21 als je een MK2 hebt, ook afhankelijk van of je em nog wilt tunen.
 

Attachments

  • s6r-mk-vs-mk2.png
    s6r-mk-vs-mk2.png
    69.8 KB · Views: 6
r1200 is idd nog leuker alleen moeilijk te verkrijgen. Wil de uitlaat het liefst ook tweedehands gaan halen en daar zie je meestal alleen c16's te koop staan.
 
Back
Top