Sven2005

Member
Hi,

Ik heb een Peugeot vivacity uit 2005 die ik helemaal aan het opknappen ben.
Er ligt een brom blok onder en daar is hier en daar aan geklooid en nu vroeg ik me af of iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan aanschaffen voor een standaard blok dat 45 loopt met een 12,5mm carburateur.
Welke trek en druk veren ik bijvoorbeeld nodig heb.
Gewicht rolletjes en welke v snaar.
Wat betreft de v snaar heb ik wel te horen gekregen dat een dayco een van de beste opties is.
Verder zit er een Malossi vario in met versleten 9 gram rollen. Een witte drukveer (ik neem aan van malossi).
De trekveertjes weet ik niet precies.
Het liefste wil ik dan mijn scooter niet harder dan 50km/h loopt. Wel vind ik het leuk om hem een beetje vlot op te laten trekken voor zo ver dit mogelijk is.
(Ik heb trouwens ook gewoon een 50cc standaard cilinder)
Verder heb ik een polini standard uitlaat (dus geen terugloop) met de prop er nog in.

Ik hoop dat iemand al eens uitgezocht heeft wat de beste afstelling is voor een standaard niet opgevoerd blok.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

De kans dat iemand een 20 jaar oude scooter met standaard setup wilde perfectioneren qua afstelling apart van hoe hij uit de fabriek komt hier op het forum rond dwaalt, jouw topic ziet en binnen 3 dagen reageert is vrij klein.
Destijds was er immers ook niet zo 123 een wok, weinig mensen zullen gefocust zijn op de 1-5% prestatiewinst in een fijn afstelling.

Ik zou zeggen standaard drukveer, standaard trekveren, 8,9 gram rollen.
Ook al behoeft een andere vario vaak een wijziging in gewicht rollen.
Er is iig weinig op aan te merken hoe zon verticaaltje rijdt vanuit fabriek.
Dayco is een prima snaar.

Het liefste wil ik dan mijn scooter niet harder dan 50km/h loopt. Wel vind ik het leuk om hem een beetje vlot op te laten trekken voor zo ver dit mogelijk is.


Helaas komt met trekkracht ook snelheid => prop uit uitlaat en gaan.
Moraal: Als hij verder prima rijdt zonder dips dan is dat best mooi.
 
De kans dat iemand een 20 jaar oude scooter met standaard setup wilde perfectioneren qua afstelling apart van hoe hij uit de fabriek komt hier op het forum rond dwaalt, jouw topic ziet en binnen 3 dagen reageert is vrij klein.
Destijds was er immers ook niet zo 123 een wok, weinig mensen zullen gefocust zijn op de 1-5% prestatiewinst in een fijn afstelling.

Ik zou zeggen standaard drukveer, standaard trekveren, 8,9 gram rollen.
Ook al behoeft een andere vario vaak een wijziging in gewicht rollen.
Er is iig weinig op aan te merken hoe zon verticaaltje rijdt vanuit fabriek.
Dayco is een prima snaar.




Helaas komt met trekkracht ook snelheid => prop uit uitlaat en gaan.
Moraal: Als hij verder prima rijdt zonder dips dan is dat best mooi.
Het probleem is dat hij momenteel niet mooi rijd aangezien de vorige eigenaar op eigen houtje aanpassingen heeft gedaan.
Ik vroeg me dus eigenlijk af wat de beste standaard afstelling is. Is dat die vanuit de fabriek of hebben mensen ervaren dat een andere afstelling beter werkt voor een standaard niet opgevoerd model?
 
Het probleem is dat hij momenteel niet mooi rijd aangezien de vorige eigenaar op eigen houtje aanpassingen heeft gedaan.
Ik vroeg me dus eigenlijk af wat de beste standaard afstelling is. Is dat die vanuit de fabriek of hebben mensen ervaren dat een andere afstelling beter werkt voor een standaard niet opgevoerd model?
zoals @AGM Retro GT Beun al aangaf: uit de tijd waar die scooter komt, deed men niet moeilijk over (véél) te hard gaan en was dàt ook het doel. jij wilt het nu hàlf om nu onder een WOK uit te blijven, dat vraagt een aanpak die nog niet veel mensen hebben geprobeerd.
maar zo te lezen kent hij het apparaat nog en volgens mij heeft hij je al een mooie richtlijn gegeven toch?
@AGM Retro GT Beun: kun je je prop ook "half" verwijderen (gat ìets groter, of kleintje erbij? of is het hak- en breekwerk en alles of niets bij die dingen?
ook ik heb prima ervaringen met Dayco, al was dat voor de dynamo en stuurbekrachtiging van trucks ;)
 
zoals @AGM Retro GT Beun al aangaf: uit de tijd waar die scooter komt, deed men niet moeilijk over (véél) te hard gaan en was dàt ook het doel. jij wilt het nu hàlf om nu onder een WOK uit te blijven, dat vraagt een aanpak die nog niet veel mensen hebben geprobeerd.
maar zo te lezen kent hij het apparaat nog en volgens mij heeft hij je al een mooie richtlijn gegeven toch?
@AGM Retro GT Beun: kun je je prop ook "half" verwijderen (gat ìets groter, of kleintje erbij? of is het hak- en breekwerk en alles of niets bij die dingen?
ook ik heb prima ervaringen met Dayco, al was dat voor de dynamo en stuurbekrachtiging van trucks ;)
Bedankt, ik zal 9 gram rolletjes kopen van malossi en dan even kijken of de druk en trekveer die er nu in zitten nog goed zijn. Dayco v snaar zal ik ook bestellen.
 
Hi,

Ik heb een Peugeot vivacity uit 2005 die ik helemaal aan het opknappen ben.
Er ligt een brom blok onder en daar is hier en daar aan geklooid en nu vroeg ik me af of iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan aanschaffen voor een standaard blok dat 45 loopt met een 12,5mm carburateur.
Welke trek en druk veren ik bijvoorbeeld nodig heb.
Gewicht rolletjes en welke v snaar.
Wat betreft de v snaar heb ik wel te horen gekregen dat een dayco een van de beste opties is.
Verder zit er een Malossi vario in met versleten 9 gram rollen. Een witte drukveer (ik neem aan van malossi).
De trekveertjes weet ik niet precies.
Het liefste wil ik dan mijn scooter niet harder dan 50km/h loopt. Wel vind ik het leuk om hem een beetje vlot op te laten trekken voor zo ver dit mogelijk is.
(Ik heb trouwens ook gewoon een 50cc standaard cilinder)
Verder heb ik een polini standard uitlaat (dus geen terugloop) met de prop er nog in.

Ik hoop dat iemand al eens uitgezocht heeft wat de beste afstelling is voor een standaard niet opgevoerd blok.

Alvast bedankt!


Drukveer gewoon origineel houden en bij de trekveren moet je kijken of die standaard trekveren de normale lijkende zijn of die hele dikke (die er ook vaak standaard erin zitten..
Als je die standaard dikke hebt kan je die beste vervangen voor een setje slapper trekveren, want met die dikke kom je heel slecht weg.

Origineel zit er 8,9 grams rollen in. Maar 8,5 gram gemixed met 9 gram voldoet ook wel.

Betreft de aandrijfriem, de originele die OEM geleverd word is wel een van de beste..
Waar ik een gelijke of zelf betere ervaring mee had is de riem van Athena (o.a verkrijgbaar Jos dijkman) Die doet als die goed is ingelopen het super op dat blok.

Het liefste wil ik dan mijn scooter niet harder dan 50km/h loopt. Wel vind ik het leuk om hem een beetje vlot op te laten trekken voor zo ver dit mogelijk is.

Dat gaat niet. Dan zal je de vario plaat erin moeten laten zitten en de piemol van de uitlaat moeten dicht drukken.. Maar dan gaat je motor gigantisch meer toeren maken dan nodig.. Dus enigste is dan die piemol eraan laten zitten en de vario plaat ook.
Voor een beetje meer snelheid kan je ringetjes onder de vario plaat begrenzer leggen zodat die iets meer naar buiten komt.

Opzicht loopt die scooter best wel redelijk met de begrenzers nog erin.. (beter dan een scooter waar er gebruik is gemaakt van een uitlaat prop.

Een piemol begrensd de uitlaat bocht niet, maar zorgt alleen voor compressie verminderen.
Een uitlaat prop vernauwd echt de binnenkant van de buis (waar ik zelf geen voorkeur aan geef)

Zou mogelijk moeten zijn om de polini met begrenzer te plaatsen en dan ook de vario plaat nog erin.
 
Last edited:
Momenteel heb ik de scooter eindelijk in elkaar gezet. Hij rijd helaas totaal niet goed weg. Ik heb de koppeling nog niet uit elkaar gehad maar hoor het aardig slippen.
Ik denk dat ik wat lichtere trekveertjes nodig heb. Maar momenteel licht de top snelheid GPS 43km/u op vol gas heuvel af. Dit is zonder vario begrenzing.
Ik denk dus dat de prop er uit halen wel een must is. Als de scooter dan helaas te hard loopt moet ik gewoon zorgen dat ik niet te hard rij en een rollerbank app in de gaten houden.
 
De reden dat mijn scooter zonder vario begrenzing nog steeds maar 43 GPS heuvel af gaat had in mijn ogen maar 1 verklaring aangezien ik veel dingen die defect zouden kunnen zijn al heb gecheckt en of vervangen. Nergens pakt hij valse lucht. Het leek mij de enige logische verklaring dat iemand ooit een snor vertanding heeft gemonteerd.
Voorheen stond de scooter op een blauw kenteken maar tot mijn verbazing was het wel een brom blok met brom cilinder.
Mijn vermoeden is dat in het verleden iemand van geel naar blauw is overgestapt. Ik heb onderhand de scooter zelf omgebouwd van blauw naar geel weer.
Zoals ik al zei weet ik nog niet welke veertjes er in zitten aangezien ik de koppeling nog niet uit elkaar heb gehaald.
Ik heb momenteel 7 gram rollen geplaatst maar de scooter rijd nog steeds voor geen meter weg. Hij blijft 30 seconden lang maar 5-10km/u rijden. Daarna trekt hij langzaam door naar 20-30-40km/u. Aangezien ik geen gereedschap heb voor de koppeling keek ik dus eerst even of 7 gram rollen een verschil maakte. Het verschil is minimaal maar hij trekt iets minder traag weg. Ik hoor alleen de koppeling enorm slippen dus toch maar eens tijd om uit elkaar te halen.
 
Ik vind het een ver gezocht verhaal, maar het zou kunnen.
Vertandingsdeksel los en de tanden tellen kun je eventueel doen.
43 gps heuvel af is wel erg weinig.
7 gram rollen is veel te licht voor een begrensde uitlaat.
Overigens doen rollen weinig in de eerste 30 seconden van jouw verhaal.
Trekt de scooter met teveel of te weinig toeren weg?
Stottert hij?
Filmpje wel handig, want dit klinkt wel erg matig.
Zou natuurlijk kunnen dat je trekveren extreem strak zijn, ook al vermoed ik dat er meer problemen zijn.
 
De reden dat mijn scooter zonder vario begrenzing nog steeds maar 43 GPS heuvel af gaat had in mijn ogen maar 1 verklaring aangezien ik veel dingen die defect zouden kunnen zijn al heb gecheckt en of vervangen. Nergens pakt hij valse lucht. Het leek mij de enige logische verklaring dat iemand ooit een snor vertanding heeft gemonteerd.
Voorheen stond de scooter op een blauw kenteken maar tot mijn verbazing was het wel een brom blok met brom cilinder.
Mijn vermoeden is dat in het verleden iemand van geel naar blauw is overgestapt. Ik heb onderhand de scooter zelf omgebouwd van blauw naar geel weer.
Zoals ik al zei weet ik nog niet welke veertjes er in zitten aangezien ik de koppeling nog niet uit elkaar heb gehaald.
Ik heb momenteel 7 gram rollen geplaatst maar de scooter rijd nog steeds voor geen meter weg. Hij blijft 30 seconden lang maar 5-10km/u rijden. Daarna trekt hij langzaam door naar 20-30-40km/u. Aangezien ik geen gereedschap heb voor de koppeling keek ik dus eerst even of 7 gram rollen een verschil maakte. Het verschil is minimaal maar hij trekt iets minder traag weg. Ik hoor alleen de koppeling enorm slippen dus toch maar eens tijd om uit elkaar te halen.

Koppeling kan niet aangrijpen omdat de trekveren te sterk zijn, dat probleem komt me bekend voor. Dan heb je waarschijnlijk standaard die hele dikke trekveren erin zitten.. Dan moeten er andere in.

Je kan eventueel ook de koppeling wisselen voor een andere originele.. Is misschien wat makkelijker.
 
onderhand de prop uit te uitlaat getrokken en hij trekt aardig rap weg nu. Een beetje stotterend wel dus ik moet even naar mijn sproeier kijken. Verder liep hij nu met m’n vriendin achterop 61GPS. Dat zal in m’n eentje wel richting de 70 gaan. Eventueel nog even kijken of ik hem wat kan begrenzen bij de vario of de piemol.
Als dat niet lukt laat ik het lekker zo.

Bedankt voor de tips!
 
Back
Top