Beste cylinder/uitlaat combi

mjw

New Member
Ik wil mijn minarelli horizontaal opvoeren naar een 70cc stuur en dan de E-shoke functie behouden.

Bij deze setup:
Dit wil ik zo houden

Dell'Orto 22mm PHVB DD (E-shoke)
Malossi overrange-kit
Polini evolutie inlaat systeem
std ontsteking

wat is nou echt een hele goede combi van uitlaat, cilinder en krukas voor de meeste kracht onderin en in het midden maar ook goed genoeg bovenin om de 100/110 te kunnen halen? En hij moet wel een beetje betrouwbaar zijn en geen zuigers vreten als je snapt wat ik bedoel.

Ik wil gewoon 1 van de snelste setups onderin en in het midden met een hoge top rond de 100 of hoger.
 
Advertisement - register to remove this

Mhr replica 70cc, Top performance roze top 70cc, Athena sport 70cc, Airsal Racing 70cc.

Mhr rep heeft twee veren de rest één.
22mm is aan de enthousiaste kant.
 
Mhr replica 70cc, Top performance roze top 70cc, Athena sport 70cc, Airsal Racing 70cc.

Mhr rep heeft twee veren de rest één.
22mm is aan de enthousiaste kant.
Ja Ik wil ook een van de krachtigste opstellingen die er is met de nadruk op de lage en middelhoge toeren dat daar lekker veel kracht in zit en dan ook nog eens een leuke top.

Welke uitlaat is dan bij?
Is yasuni R goed voor onderin
 
Welke cilinder is het beste voor veel koppel of lage en middelhoge toeren en is plug en play. Dus welke kan ik zo op een standaard carter gooien qua spoelpoort? Malossi mhr team niet, ofwel?
 
Welke cilinder is het beste voor veel koppel of lage en middelhoge toeren en is plug en play. Dus welke kan ik zo op een standaard carter gooien qua spoelpoort? Malossi mhr team niet, ofwel?
Erop gooien zou ik sowieso afraden. Pak een DR als het niet te veel toeren mag maken en toch beetje vooruit moet komen. Als je sneller wil optrekken ga je meer toeren maken en dat wil je zo te lezen niet.

Dus vogel eerst maar uit wat je nou eigenlijk wil en wat je budget is.

En waarom perse die 22mm carb? Die is te groot voor wat je eigenlijk wil
 
Sorry Dit is m'n eerst scooter projectje, ik heb hiervoor alleen maar brommers gehad

Ik wil een scooter die echt super krachtig optrekt en de sterke acceleratie volhoudt tot de top van rond de 100/110. hij moet ongeveer een boost hebben rond de 5000 toeren. En ik wil eigelijk gewoon een super krachtige acceleratie die aanhoud tot de top en dan een leuke hoge top en een betrouwbare setup.

Ik dacht dat een grotere carb wel goed was voor zo'n 70cc scootertje.

het budget maakt het niet uit.
 
Dr 70 + 17.5mm dellorto + gianeli shot
Lekker betrouwbaar tog genoeg vermogen icm overrange
Roze top + 17.5mm 22mm is net wat te groot + c16 is al beter
 
Hoe is dit dan?

Stage 6 racing mk2
Stage 6 hpc mk2 krukas
Stage 6 R1200
22mm dellortho (e-shoke)
Stage 6 double layer filter
Stage 6 R/T membraam
Malossi overrange
Malossi delta clutch + koppelingshuis


Of welke yasuni uitlaat zou hier goed bij passen voor veel koppel op lage en midden toeren en alsnog een goede top? Gewoon een super sterke acceleratie vanaf stilstand tot de top, net zoals de R1200. Ik wil graag heel veel koppel onderin en over het hele toerenbereik en een boost op lage/middelhoge toeren. En het liekvermogen op middelhoge toeren.

Ik wil het carter niet bewerken eigelijk

Ik hoor ook veel high preformence setups stotteren met half gas of op lage snelheden. Hoe zou ik dat kunnen voorkomen?
 
Last edited:

Uitlaatkeuze​

Voor je specifieke eisen — veel koppel op lage en midden toeren met een goede topsnelheid — zijn de volgende Yasuni uitlaten aan te raden:

  1. Yasuni C21: Deze uitlaat biedt een goede balans tussen koppel en vermogen over het hele toerenbereik. De C21 staat bekend om zijn sterke prestaties op midden en hoge toeren, zonder het koppel op lage toeren op te offeren.
  2. Yasuni C16: Deze uitlaat is iets meer gericht op koppel in het lage en midden toerenbereik dan de C21, met nog steeds een uitstekende topsnelheid. Dit kan een goede keuze zijn als je vooral in stadsverkeer rijdt en veel vanuit stilstand wilt accelereren.
  3. Yasuni R: Deze uitlaat is ook een optie als je veel koppel in het lagere toerenbereik wilt, maar deze is meer geschikt voor licht getunede scooters. Gezien je sterke setup zou je misschien iets meer willen, zoals de C16 of C21.

Voorkomen van stotteren bij half gas of lage snelheden​

Het stotteren kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, zoals carburateur afstelling, membraanstuk, of de ontsteking. Hier zijn enkele tips om dit te voorkomen:

  1. Carburateur afstelling: Zorg ervoor dat je carburateur correct is afgesteld. Een te rijk of te arm mengsel kan stotteren veroorzaken. Begin met het afstellen van de hoofdsproeier en ga vervolgens door naar de naald en stationairsproeier.
  2. Vermogen en koppeling: Controleer of je Malossi Delta Clutch correct is afgesteld. Als de koppeling te vroeg of te laat aangrijpt, kan dit ook stotteren veroorzaken. De juiste trekveren en gewicht van de rollen zijn cruciaal.
  3. Ontsteking: Zorg ervoor dat je ontsteking goed is afgesteld en dat alle componenten in goede staat zijn. Een onregelmatige ontsteking kan stotteren veroorzaken bij lage snelheden.
  4. Luchtfilter: Je Stage 6 double layer filter moet schoon zijn en voldoende luchtdoorlaat bieden zonder restricties.
  5. Membraanstuk: Het Stage 6 R/T membraan moet correct passen en goed functioneren. Een lek membraan kan leiden tot stotteren.
 
Ik lees veel verschillende cilinders maar welke stooterd het minste bij half of kwart gas en bij lage snelheden en heeft wel veel acceleratie en heeft een zeer directe vermogenafgifte
 
Ik lees veel verschillende cilinders maar welke stooterd het minste bij half of kwart gas en bij lage snelheden en heeft wel veel acceleratie en heeft een zeer directe vermogenafgifte
Dat is je afstelling, zoals al eerder door mensen hierboven genoemd. Simpel gezegd een combinatie van alles.
Maak is een keuze wat je als cilinder wilt, dan zijn er genoeg die met iets soort gelijks al rijden en je wegwijs kunnen maken.

Ik kan met kwart gas of zelfs nog minder rijden op bepaalde snelheden, dan moet je denken aan 30/40/45/50/55 etc etc( naast de vrouw die op een zip snor rijd) zonder dat het stottert. Dan rij ik tussen 8 en 9k op de toerenteller.
Het probleem is dat het aangrijpt bij 8k en heel lichtjes op het gas moet ,wil je niet weg schieten bij een stoplicht..

Overrange set komt 1 dezer dagen binnen en dan kan ik daadwerkelijk is gaan kijken hoe het daarop loopt...
 
Ik lees veel verschillende cilinders maar welke stooterd het minste bij half of kwart gas en bij lage snelheden en heeft wel veel acceleratie en heeft een zeer directe vermogenafgifte
Als je dat wilt moet je een gietijzeren cilinder pakken. Snelle alu cilinders zijn zenuwachtig op het gas en haperen bij lage snelheid.
 
Mwa Tim Ark zeker niet waar. Een Airsal T6 is prima doseerbaar te maken.

Overigens alle cilinders wel, zelfs een 7T bijvoorbeeld, het is vooral de grootte van de carburateur die heel veel invloed heeft op doseerbaarheid en rijgedrag bij gasstanden.

Hoe groter je carb, hoe lager de luchtsnelheid, hoe lastiger om het mengsel te homogeniseren. Dit alles leidt tot dat aan/uit gevoel bij gasgeven en haperen/stotteren onderin.

Het is onvermijdelijk though om groter met een carb te gaan als je snellere cilinders en uitlaten monteert, want je gooit vermogen weg als je het niet doet, maar feitelijk is het rijgedrag ook met deze cilinders goed te krijgen.
 
Mssh, ik noemde nadrukkelijk snelle alu cilinders. Een T6 is in de categorie streetrace / corsa.

Daarnaast speelt het type vario ook best mee. Ik heb een MHR vario op mijn 50cc en daarmee wordt ie best zenuwachtig en fel. Met een sport vario is het toerental en de gas reactie totaal anders.

Als je prettig wilt rijden neem dan maximaal een 21mm carb en een straat cilinder.
 
Back
Top