Sparky
Well-Known Member
Hi Glen,
het schemaatje zou er zo uit moeten zien.
De ECU stuurt het relais aan via de draad met de groene pijl.
De spoel van het relais wordt magnetisch.
Het contact van het relais sluit en de accuspanning (draad met de rode pijl) wordt maar de pomp doorgeschakeld (draad met de bruine en oranje pijl) waardoor de pomp gaat draaien.
Vrij simpel dus.
Wat je moet zien uit te vissen is in welk deel je probleem zit.
Dus als de pomp stopt met draaien is het zaak de spanningen te meten op de punten die met een pijl zijn aangegeven.
De spanningen van de groene, rode, blauwe en bruine pijl kun je rechtstreeks op het relais meten.
De spanningen van de oranje en paarse pijl rechtstreeks op de connector van de brandstofpomp.
Als de pomp zou moeten draaien zijn de spanniingen als volgt:
Op de plek met de groene pijl, de stuurspanning die uit de ECU komt, waarschijnlijk is dit 12V.
Op de plek met de blauwe en de paarse pijl, deze spanning moet ter allertijden 0V bedragen.
Op de plek met de rode, de bruine en de oranje pijl moet de spanning 12V zijn.
Dit alles wordt gemeten met de multimeter op het 20 Volt gelijkspanning bereik en de zwarte meetpen continue op de min-pool van de accu, met de rode meetpen prik je dan één voor één de aangegeven meetpunten af en noteer de waardes
het schemaatje zou er zo uit moeten zien.
De ECU stuurt het relais aan via de draad met de groene pijl.
De spoel van het relais wordt magnetisch.
Het contact van het relais sluit en de accuspanning (draad met de rode pijl) wordt maar de pomp doorgeschakeld (draad met de bruine en oranje pijl) waardoor de pomp gaat draaien.
Vrij simpel dus.
Wat je moet zien uit te vissen is in welk deel je probleem zit.
Dus als de pomp stopt met draaien is het zaak de spanningen te meten op de punten die met een pijl zijn aangegeven.
De spanningen van de groene, rode, blauwe en bruine pijl kun je rechtstreeks op het relais meten.
De spanningen van de oranje en paarse pijl rechtstreeks op de connector van de brandstofpomp.
Als de pomp zou moeten draaien zijn de spanniingen als volgt:
Op de plek met de groene pijl, de stuurspanning die uit de ECU komt, waarschijnlijk is dit 12V.
Op de plek met de blauwe en de paarse pijl, deze spanning moet ter allertijden 0V bedragen.
Op de plek met de rode, de bruine en de oranje pijl moet de spanning 12V zijn.
Dit alles wordt gemeten met de multimeter op het 20 Volt gelijkspanning bereik en de zwarte meetpen continue op de min-pool van de accu, met de rode meetpen prik je dan één voor één de aangegeven meetpunten af en noteer de waardes