benzinemeter geeft rare waardes aan aerox

kalemafkees87

Well-Known Member
vanaf dat ik de aerox 2 takt 2007 gekocht heb, klopt de benzinemeter niet.
hij geeft wisselende waardes aan die niet kloppen.
normaal hoort de meter langzaam op te lopen als je het contact aan zet maar hij schiet direct naar half vol ook bij bijna lege tank.
als ik de motor start gaat hij naar volledig vol(ook bij bijna lege tank)
als ik mn knipperlichten aan zet gaat hij ook heen en weer.

zou dit iets in de electronica kunnen zijn? kabelboom? massa? cockpit(teller)?

als ik de vlotter uit de tank haal en hem beweeg ,gaat hij mooi mee naar boven en beneden maar zodra ik hem weer in de tank stop ,klopt er geen kont meer van.

iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

als ik de vlotter uit de tank haal en hem beweeg ,gaat hij mooi mee naar boven en beneden maar zodra ik hem weer in de tank stop ,klopt er geen kont meer van.
En verbind je hem dan ook met de stekker van kabelboom , aan de meter ? Nu weet ik niet of benzine geleid , maar kan me voorstellen , dat als de bescherming van de regelbare weerstand stuk/lek is , je daardoor een andere waarde kan krijgen .
 
Lijkt mee eerder ook weer en massaprobleem.
Vooral omdat de meter ook reageert op de knipperlichten.

Ik veronderstel dat de accu in orde is en ook wordt geladen als de motor loopt, heb je dit ook gecontroleerd?
 
Kabelbreuk, succes met die op te sporen
daar zou ik niet van staan te kijken, de scooter heeft al 7 eigenaren gehad waarvan sowieso 1 beunhaas.
dat lijk me overigens niet het probleem want de vlotter reageert wél op handmatig omdraaien ?
Post automatically merged:

Lijkt mee eerder ook weer en massaprobleem.
Vooral omdat de meter ook reageert op de knipperlichten.

Ik veronderstel dat de accu in orde is en ook wordt geladen als de motor loopt, heb je dit ook gecontroleerd?
@Sparky de accu is in prima staat. is ook nog vrij recentelijk vervangen.
hij laadt sowieso bij want ik sta nooit met een lege accu.
een massa probleem houdt in dat hij meer massa nodig heeft?
waar zit de massa aangesloten bij een aerox? die moet van de min naar het frame gaan toch?

in electra ben ik echt een volledige leek. ik heb dit gevonden.. een eerder bericht van jou
als ik eerdere berichten goed begrijp , heeft elke verbruiker een massa nodig. die meter (of cockpit?) moet dus ook een eigen massa hebben?



Stroom loopt van de plus, via een verbruiker en eventueel een schakelaar, in welke vorm dan ook, naar de min. (ik heb het niet over de elektronen stroom voor de natuurkundige onder ons)

Massa is niks anders dan een min-geleider die de stroom van de verbruiker of een eventuele schakelaar terug naar de min transporteerd.
Als men daar geen koperen draad voor gebruikt maar het metaal van een chassis/frame/motorblok, noemt men dit "de massa verbinding".

Ik denk dat je de verkeerde kant uit redeneert met de pickupspoel.
De pickupspoel legt niet alles aan massa, de pickupspoel zit aangesloten op de "massa" bedrading van de kabelboom die de stroom uiteindelijk naar de min-pool van de accu brengt.
Met andere woorden, de pickupspoel gebruikt deze massa en is niet de "provider" van massa.
Post automatically merged:

vergeten te melden: als ik het contact aan heb staan en dan de knipperlichten aan zet, gaat de benzinemeter NIET mee.
dat is alleen als de motor aan staat
 
Last edited:
Ik heb toevallig gisteren een pdf-je geupload in de rubriek "Resources" waar ik uitleg wat massa precies is, wat de kenmerken zijn van een massaprobleem en hoe je de massaverbinding het beste kunt meten en waarom men deze geleider ook "massa" noemt.
Lees dit stukje eens en begin met het meten van de massaverbinding van je cockpit. (zwarte draad)

@Sparky de accu is in prima staat. is ook nog vrij recentelijk vervangen.
hij laadt sowieso bij want ik sta nooit met een lege accu.
Ik zou toch even eens de laadspanning over de accu meten, volgens mij reageert deze heel erg op het toerental.
Een defecte spanningsregelaar is een mogelijkheid, deze laat dan een deel van de wisselspanning door die van de stator achter je vliegwiel komt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je die gelijk moet vervangen eerst meten en constateren.
Deze wisselspanning superponeert dan met de 12V boordspanning en afhankelijk van het toerental kan deze wisselspanning de boordspanning flink naar beneden trekken of veel te hoog laten oplopen.
Als de boordspanning reageert, reageert ook de brandstofmeter en zie je dit waarschijnlijk ook in de felheid van de verlichting en/of knipperfrequentie van de knipperlichten.
 
Ik heb toevallig gisteren een pdf-je geupload in de rubriek "Resources" waar ik uitleg wat massa precies is, wat de kenmerken zijn van een massaprobleem en hoe je de massaverbinding het beste kunt meten en waarom men deze geleider ook "massa" noemt.
Lees dit stukje eens en begin met het meten van de massaverbinding van je cockpit. (zwarte draad)


Ik zou toch even eens de laadspanning over de accu meten, volgens mij reageert deze heel erg op het toerental.
Een defecte spanningsregelaar is een mogelijkheid, deze laat dan een deel van de wisselspanning door die van de stator achter je vliegwiel komt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je die gelijk moet vervangen eerst meten en constateren.
Deze wisselspanning superponeert dan met de 12V boordspanning en afhankelijk van het toerental kan deze wisselspanning de boordspanning flink naar beneden trekken of veel te hoog laten oplopen.
Als de boordspanning reageert, reageert ook de brandstofmeter en zie je dit waarschijnlijk ook in de felheid van de verlichting en/of knipperfrequentie van de knipperlichten.
ik ga die PDF eens erbij pakken. thanks.
spanningsregelaar heb ik vervangen 2 weken terug ofzo..
geen veranderingen geconstateerd in welke vorm dan ook.

laadspanning meten met een multimeter zeker? ik haat die dingen. ik snap er nooit geen reet van hahaha .. ohm watt volt enz...laats heeft mn Ohm wel Watt Volt door zn lichaam gehad tijdens het klussen.. ( sorry woordgrapje)

het is zo geweest dat de benzine meter heeft gereageerd als toerenteller.. dus bij gas geven ging hij omhoog e bij gas los omlaag.. dt is overigns nu niet meer het geval.
bij contact aan KNALT de benzine meter naar boven.. normaal moet dicht geleidelijk gaan naar de juiste waarde die overeenkomt met de inhoudt van de tank.
licht reageert idd op het gas en dus de stator.. meer gas is meer licht. op de knipperlichten heeft het géén effect.
ik heb nu een kale scooter staan ( alle kappen er af) .. ik zie nog geen gekke dingen tot op heden .
oliereservoir is losgekoppeld btw .. die heb ik eraf gehaald ... ik meng zelf..
verder heeft de vorige eigenaar een led achterlicht gemonteerd en achteraan met de kabelboom bezig geweest om die knipperlichten op het achterlicht aan te sluiten( licht/remlicht en knipperlicht in 1).
 
Ik heb vroeger een opel gehad , die dezelfde kuren had , qua tankmeter/ temp meter . Hiervan was de oorzaak , de spannings stabilisator , die achterop het dashboard zat . Bij gas geven deed de meter ook rare dingen . Ik weet niet of dit ook achter jou dashboard zit ?
Wat ik wel vreemd vind is dat hij het wel goed doet als je hem eruit hebt , en met de hand beweegt . Daardoor ook mijn redenatie dat het iets met de vloeistof te maken kon hebben .
en achteraan met de kabelboom bezig geweest om die knipperlichten op het achterlicht aan te sluiten( licht/remlicht en knipperlicht in 1).
Niet per ongeluk , daar wissel en gelijkstroom geschakeld gemonteerd , kun je deze gemakkelijk loskoppelen om te proberen
 
Niet per ongeluk , daar wissel en gelijkstroom geschakeld gemonteerd , kun je deze gemakkelijk loskoppelen om te proberen

Wat @trabiarie daar opmerkte is een hele goeie!
Bij je achterlicht komt wisselspanning (tbv verlichting acht) en gelijkspanning (tbv remlicht) samen.
Als daar draden gewisseld zijn of een slechte massaverbinding, koppel je daar de spanning van de stator en de accu.
Dus hele achterlicht unit even loskoppelen en kijken of dit geholpen heeft.
 
ik ben er effe helemaal klaar mee.. ik kom achter steeds meer vreemde gebreken enzo.
kabels doorgeknipt bij de cockpit stekker/die led achterlamp/dolgedraaide boutjes in carters/ kappen kapot of beschadigd.
ik twijfel een beetje of ik er nog wel geld in moet steken.
hij rijdt verder gewoon goed maar als ik hem terug naar origineel wil brengen moet ik kopen:

nieuwe kabelboom 89 euro
achterlamp origineel 30 euro ex lampje (4 euro)
handvatten origineel 20 eurp
linker stuurschakelaar compleet 26 euro
kop(lampje) 3 euro
kappen totaal 200+ ( maar hier kan ik nog wel overheen kijken)

dus een kleine 200 euro aan onderdelen ben ik sowieso kwijt en dan weet ik de kwaliteit van de aftermarket kabelbomen van tegenwoordig niet.

nu heb ik nog een vivacity staan met 1500 km (snor) die kan ik laten omkeuren en dan zelf opvoeren naar c.a 50 km per uur MAAR...
dan moet ik wél een andere uitlaat/cilinder en cdi kopen en ben ik alsnog 200 kwijt.
maar die vivacity is wel in topstaat..

iemand die zijn mening hierover kwijt wil? ik weet het even niet.

voordeel aerox:
rijdt lekker.
ziet er stoer uit
2 x schijfrem
genoeg onderdelen te koop

voordeel vivacity:

onverprutst
in goede staat
alles werkt naar behoren
 


Write your reply...
Back
Top