piaggio benzinemeter

the zakzwijn

New Member
goede dag

ik heb een piaggio fly 50 2t (bj 2007 volgens mij)
en van de een op de andere dag doet mijn benzine meter niks meer.
ik heb al alle 3 de punten na gemeten en krijg helemaal geen output op me multi meter.
ik heb de vlotterbehuizing al nagekeken en hier is ook niks raars in te vinden.

nou heb ik een vermoeden dat het aan de bedrading ligt maar weet niet zo gauw waar die draden vandaan komen. heeft een van jullie hier misschien een idee over??


grtz the zakzwijn
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat je met "de drie punten" bedoelt de aansluitingen van de brandstofsensor in je tank???

  • Groen/wit loopt naar je cockpit en is voor de niveaumeting.
  • Groen/geel loopt eveneens naar je cockpit en is voor je brandstofnivo laag lampje.
  • Zwart is massa.
 
Ik neem aan dat je met "de drie punten" bedoelt de aansluitingen van de brandstofsensor in je tank???

  • Groen/wit loopt naar je cockpit en is voor de niveaumeting.
  • Groen/geel loopt eveneens naar je cockpit en is voor je brandstofnivo laag lampje.
  • Zwart is massa.
je dat bedoel ik er inderdaad mee ja.

en die lopen meteen naar de cockpit toe zonder vertakkingen ergens anders??
zoals de spannings regelaar of zo??


mijn lampje heeft het tevens ook nooit gedaan (ja heb dr een nieuw lampje in gezet) ;P
Post automatically merged:

als ik dit (https://scooterforum.net/resources/piaggio-zip-liberty-fly-lx4.247/) bekijk zou het idd aan mijn klok moeten liggen mijn olie lampje doet het wel, ik heb geen startonderbreker dus zou je zeggen dat de plus naar mijn benzine pijl in de klok onderbroken word of heb ik het nu verkeerd??
 
Last edited:
Ik zal even het schema toevoegen dan kun je zien hoe dit in elkaar zit

Je moet je voorstellen dat de brandstofmeter eigenlijk gewoon een weerstandsmeter is.
De spanning voor deze meter komt van de accu via een zekering en via je contactslot (witte draad bij je cockpit).
Het brandstoflampje krijgt overigens ook daar z'n spanning vandaan.
Dus als je, je contact aan zet moet je op de witte draad de accuspanning meten tov min-pool accu.
en die lopen meteen naar de cockpit toe zonder vertakkingen ergens anders??
zoals de spannings regelaar of zo??
Op onderstaand schema zit er verder geen connector noch vertakking in.
Dus ik zou beginnen met het meten van de weerstand van de groen/gele draad en ook van de groen/witte draad.
Met een multimeter op het laagste Ohm-bereik moet je minder, dan laat zeggen, 0,3 Ohm meten.

Dus scooter niet op contact, het rode meetsnoer bij je cockpit op de geel/groene draad , het zwarte meetsnoer bij je tanksensor op de geel/groen draad..
Doe hetzelfde voor de groen/witte draad.

Laat maar even weten wat je bevindingen zijn dan kijken we afhankelijk van de resultaten voor eventuele verdere stappen.

Fly 50 CAT & Liberty 50 CAT 2T models.jpg
 
goede dag


ik kom inderdaad een nieuwe klok aan te schaffen de weerstand die ertussen hoort te zitten is helemaal van de plaat af.
ik vraag me af hoe dat kan.


ik heb de kabels met een diode meting doorgemeten en zijn nog volledig intact.



verder, is het bindend hoe de kabels bij de vlotter aangesloten zitten? want bij mij zijn groen/geel en aarde omgedraaid.
ik heb de aarde dus in het midden zitten.


grtz
 
Last edited:
Wat ik bijgevoegd heb is een schema dus niet hoe de volgorde zit op de sensor.
Bovendien hoe de brandstofsensor zelf getekend is klopt ook voor geen jota , maar in principe is het maar een symbool. (blackbox)

Als je het echte schema zou moeten tekenen zou dit er heel anders uit zien.
 
Het lijkt mij ook dat op die drie puntige boutjes, die door de print steken, moertjes en ringetjes horen te zitten zodat ze contact maken met die cirkelvormige koperbaantjes van de printplaat.
Kijk eens naar de bijgevoegde foto en kijk eens waar dit ene baantje naar toe loopt waarvan je de weerstand mist?

Naamloos.png
Edit: Oh sorry, dat bedoelde je met die schroefjes, dus die opmerking kun je even vergeten.

Is wel jammer dat je voor een weerstand van een paar centen een nieuwe cockpit moet kopen.
Wellicht kan je iemand met dezelfde scooter helpen door even te kijken in z'n "klokje" welke weerstand hier in hoort te zitten.
 
ik heb al gekeken en zoals ik gisteren al een vermoede had is het tweede baantje idd de voeding baan (daar zit de witte draad op) en die weerstand is met het koper en al van beide zijden afgebroken.

toe ik nieuwe lampjes erin aan het zetten was vond ik toendertijd al dat die weerstand wat los kwam maar hoe dit in eens met het koper en al van de ene op de andere dag weg kan zijn is en blijft mij een mysterie.

ik had er andere kabeltje allemaal met een tyrap vastgezet zodat niks langs de weerstand af kon gaan.



edit het bovenste moertje met ringetje gaat naar mijn benzine lampje toe maar waar daar dan de onderbreking in zit weet ik ook niet.
 

Attachments

  • IMG_20220112_133020.jpg
    IMG_20220112_133020.jpg
    261.6 KB · Views: 10
Last edited:
Back
Top