Benzine mixen

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Vandaag de dagen tanken de meeste brommer scooter rijders allemaal e5 benzine..
Helaas is deze benzine toch wel een flink stuk duurder dan e10 benzine.

Ben daarom opzoek naar een compromis tussen prijs en wat je er voor krijgt.

Zou het mogelijk zijn om E5 benzine zo te mengen met E10 zodat het de 10% bio ethanol opheft? (zodat dit 5 a 6% bio overblijft)

Dus 30% E10 gemixt met 70% E5 ?
 
Advertisement - register to remove this

Als de samenstelling en de additieven voor de rest hetzelfde zijn tussen 95 en 98, dan lijkt het mij wel logisch dat je dan met mengen minder bio ethanol overhoudt. Maar of het mengen zelf gunstig is heb ik me vraagtekens bij. Je houdt dan pas een paar euro winst over na 10x tanken in mijn ogen. Je vraagstelling is duidelijk, maar is feitelijk zinloos en onnodig. Vind je het afwegen en mengen echt waard dan?
 
E5 is maximaal 5% ethanol (sommige premium brandstoffen zoals shell v-power hebben 0% bio-ethanol). E10 is maximaal 10% ethanol.

Zelf zou ik dit wel erg veel werk vinden, verschil is momenteel 10 cent de liter toch? Als je dat afzet tegen je brandstofprijs per km, en het feit dat je misschien zelfs wat zuiniger rijd door bv v-power, wat scheelt het dan echt?

Maar in theorie, 5 liter E10 en 5 liter V-power (die dus 0% is), zou 5% ehtanol zijn als je dit mengt, gewoon wiskunde :)
 
Toch even wezen rekenen hoeveel geld dit echt scheelt :)

Verschil premium brandstof per liter is 8 cent (bron: https://www.nu.nl/brandstof ). Volgens mij rijd een beetje scooter op 1 liter 20 km. Het kost je dus 0,004 cent per km extra. Ik weet niet hoeveel km je rijd, maar stel je rijd 20.000km per jaar. Dan scheelt het je op jaarbasis (20.000 * €0,04) 80 euro. En dan ga ik ervan uit dat je verbruik gelijk blijft. Gaat je scooter zuiniger rijden dan wordt het helemaal leuk :)

20.000km = 1000 liter E10 = (brandstofprijs van vandaag €1,57)= 1570 euro
20.000km v-power, en dan gaan we er van uit dat ipv 1:20, je scooter de 1:21 haalt, dus 952 liter * €1,65 = 1570,80 euro, een verschil van 80 cent met normale brandstof
 
Om een goede vergelijking te maken wat het jou echt zou schelen is het nodig om te weten wat het verbruik is van je scooter + hoeveel km je rijd. Dan kan je het heel mooi uitrekenen en zelf een afweging maken wat het je oplevert (en of het de moeite waard is)
 
Back
Top