Benelli 491 st - wat beginnersvragen

tsjsieb

Well-Known Member
Ik heb een benelli 491 st, nieuw gekocht in 2004 en een heel aantal jaren op gereden. Inmiddels staat ie eigenlijk alleen nog maar te roesten in de schuur en zocht ik een nieuwe hobby, dus ik dacht laat ik eens kijken of ik 'm een beetje kan opknappen. (Ik heb zelf nooit het onderhoud gedaan en ook geen ervaring met scooters / brommers, dus vandaar dat ik hier maar wat beginners vragen kom stellen. )

Inmiddels heb ik 'm al aardig open geschroefd en het een en ander eraf gehaald.

motorblok.jpg

1) hoe weet ik wel motorblok dit is. Ik zie op het blok geen typeplaatje o.i.d. staan. Ik heb gelezen dat de 491 st een tijd met minarelli horizontaal ac is geleverd, maar ook een tijde met een morini blok.

cilinder.jpg

Mijn uitlaat was redelijk verroest en ook vastgeroest aan de cylinder (als ik het goed zeg). De uitlaat is afgebroken en zit voor een deel vastgeroest en ik gok dat ik dat er ook niet meer af ga krijgen.

2) Wat kan ik het best doen. De cylinder vervangen en een nieuw uitlaat eronder zetten?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp (en er gaan vast nog meer vragen komen)!
 
Advertisement - register to remove this

buiten je kabelboom zit er niks meer op je frame en je maakt je zorgen voor 2 boutjes? :p gewoon blok loshalen en omdraaien... dan kan je er makkelijk aan. al moet je het zo toch ook kunnen los maken.

btw, het is een mina blok. :)
 
Kijk eens naar de carterkap.....dit is een Morini blokje! 491 is vanaf 2003 geleverd met zo'n blok.

2. Ik zou er een vers cylindertje opzetten, kun je meteen de staat van de krukaslagers bekijken..
 
Kijk dat is dan vast goed nieuws. Als ik het goed gelezen heb zijn de meeste mensen positiever over de minarelli dan over de morini. En ook qua onderdelen is er voor de minarelli vast meer verkrijgbaar.

Ik ga een how-to opzoeken over hoe ik de cylinder eraf ga krijgen.

491GT: de kabelboom heb ik er inmiddels ook al af :p , het blok laat ik voorlopig even zitten (durf ik nog niet aan om die eraf te halen ;) )
 
ik zou het liefste deze cilinder gebruiken , omdat dit de originele cilinder is en deze zijn gewoon zeer goed! maar deze ziet er best gaar uit eigenlijk wel!

probleem kan echter wel zijn dat de cilinder vastgeroest zit!

een DR50 loopt ook erg goed en is niet duur voor dit type blok.

Ik zou wel eerst het blok eens grondig schoonmaken voordat je zoiets uit elkaar pakt!
 
Hij zit inderdaad vastgeroest. Dus 'k zal de WD40 er maar vast bijpakken. Hoop niet dat ie vastgeroest zit aan de tapeinden, maar waarschijnlijk....
De cilinder kop kan ik er wel gewoon afkrijgen, maar de koppakking zit ook redelijk vast geplakt aan de cilinder.

cilinderkop.jpgcilinder_open.jpg

En de uitlaatkant is ook dusdanig veroest dat 't wel een nieuwe cilinder gaat worden.

Schoonmaken ga ik zeker doen, maar ik moet nog even de olieslang aansluiting zien af te schermen, voordat ik die vol troep smeer. En misschien moet ik nog wel meer weghalen, maar dat durf ik nog niet zo goed aan...
 
koppakking kun je voorzichting een schroevendraaier onder drukken , alhoewel als je de cilinder niet meer gebruikt ;)

en die eraf halen dus. even proberen met een kunstofhamer op de koelribben om de boel te laten schrikken.

Tapeinden kun je er misschien uit halen / draaien.

Ik bedoelde hel blok schoonmaken VOOR dat je de cilinder los gaat halen!
 
Zo, 2 weken, drie slijpschijfjes en heel wat uurtjes verder is de cilinder er dan eindelijk af!
'k Hoop dat er niet al te veel vuil in 't blokje gevallen is ('k zie in ieder geval niet veel erin, maar wat stof van het slijpen zal er vast wel ingekomen zijn.

Gelukkig kon ik, toen de cilinder er eenmaal af was de stukken draadeind er wel gewoon uit krijgen!
 

Attachments

  • draadeind.jpg
    draadeind.jpg
    82.2 KB · Views: 11
  • cilinder_afgeslepen.jpg
    cilinder_afgeslepen.jpg
    92.3 KB · Views: 15
  • zuiger.jpg
    zuiger.jpg
    67.6 KB · Views: 15
een DR50 loopt ook erg goed en is niet duur voor dit type blok.

Kan ik met een DR50 wel de huidige cilinderkop gebruiken?


De scooter (snorscooter) hoeft van mij trouwens niet harder te gaan lopen. Is de DR50 dan nog steeds de beste keus? Of kan ik ook bijvoorbeeld voor een Motoforce setje gaan? (toch de helft goedkoper)
 
als je de prop in de uitlaat laat zal hij niet harder dan 45 a 55 gaan. :)
als je trager wild moet je de varioring gewoon laten zitten.

kop kan je gewoon gebruiken als daar niks mis mee is. zit dacht ik ook een koppakking bij het setje.
 
mja, je hebt nog goedkoper bv die van tnt. of het een slimme zet is dat te monteren...
een cilinder is niet iets waar je spaarzaam op moet zijn.

misschien dat er hier mensen zijn met ervaring met die cilinder ik heb hem nog nooit gemonteerd.
 
Daar heb je ook wel gelijk in, we gaan er maar een paar tientjes meer aan uitgeven. 'k Wil graag wel dat ie straks weer fatsoenlijk loopt.



Denken jullie ook dat deze uitlaat en uitlaatpakking + tapeinden gewoon gaan passen?


En bij de bougie stond in het benelli boekje BF7HS, maar die kan ik nergens terugvinden (en ook niet wat een F daar überhaupt zou betekenen), nu zit er overigens een BR9HS in.
 
Back
Top