Stormbeest
Well-Known Member
Ook bromfietsen klasse B moeten een nummerplaat krijgen, vindt CD&v-senator Jan Steverlynck. Hij heeft een wetsvoorstel ingediend dat de nummerplaat verplicht maar tegelijk de maximumsnelheid optrekt van 45 naar 50 kilometer per uur.
De nummerplaat moet de politie helpen in de strijd tegen de opgefokte bromfietsen. ,,voor de politie is het vandaag niet gemakkelijk om de overtreders te vatten'', zegt Steverlynck. ,,nu kunnen die alleen beboet worden als de politie hen tegenhoudt en dat kan alleen bij gerichte acties. Bromfietsers ontsnappen ook aan de snelheidscontroles door camera's.''
Een nummerplaat moet de oplossing brengen. ,,pas dan kunnen de snelheidscontroles efficiënt gebeuren'', vindt Steverlynck. ,,ook andere verkeersovertredingen kunnen dan vastgesteld worden, zonder de bestuurder te moeten tegenhouden om zijn identiteitskaart te vragen. In Frankrijk en sinds kort ook in Nederland hebben bromfietsen klasse B al een nummerplaat.''
Steverlynck wil wel een geste doen door de toegelaten snelheid op te trekken van 45 naar 50 kilometer per uur. ,,dat moet de veiligheid ten goede komen. Met vijftig per uur kunnen bromfietsers makkelijker en dus veiliger de verkeersstroom volgen, zeker nu het verboden is om in de bebouwde kom het fietspad te gebruiken. Vandaag worden ze vaak voorbijgestoken door andere weggebruikers die wél 50 per uur mogen rijden en dat schept een potentieel gevaarlijke situatie.'' (wwi)
Op zich vind ik beide goede voorstellen, maar dan vind ik wel dat men vooral de snelheidsovertredingen zélf zou moeten gaan beboeten, en zich niet zozeer blind staren op de snelheid die de bromfiets kán halen. Nu krijgen mensen soms boetes van duizenden euro's omdat hun bromfiets 10 km/u te snel kán rijden, wat ze dikwijls zelfs niet eens bewust gedaan hebben omdat hun brommer zo reed toen ze hem gekocht hebben. Dat staat toch niet in verhouding, hoeveel boete krijg je als je met de auto of motor geflitst wordt aan tien kilometer per uur boven de toegelaten snelheid? Zéker geen honderd en , laat staan duizend en Euro's. Bovendien mag je nergens in België sneller dan 120 km/u en toch mogen auto's en motoren wel sneller dan 120 kúnnen rijden.
Niet dat ik vind dat opvoeren toegelaten zou moeten worden, het zou nog steeds verboden moeten zijn, maar de sancties die men ervoor krijgt zouden toch sterk verminderd moeten worden, toch als je bromfiets maar een klein beetje sneller gaat. Voor brommers die écht véél te snel gaan ( > 80 km/u ) mag men nog altijd dergelijke maatregelen toepassen.
Graag jullie meningen.