This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Belgische politicus wil nummerplaat voor bromfietsen

Stormbeest

Well-Known Member

Op zich vind ik beide goede voorstellen, maar dan vind ik wel dat men vooral de snelheidsovertredingen zélf zou moeten gaan beboeten, en zich niet zozeer blind staren op de snelheid die de bromfiets kán halen. Nu krijgen mensen soms boetes van duizenden euro's omdat hun bromfiets 10 km/u te snel kán rijden, wat ze dikwijls zelfs niet eens bewust gedaan hebben omdat hun brommer zo reed toen ze hem gekocht hebben. Dat staat toch niet in verhouding, hoeveel boete krijg je als je met de auto of motor geflitst wordt aan tien kilometer per uur boven de toegelaten snelheid? Zéker geen honderd en , laat staan duizend en Euro's. Bovendien mag je nergens in België sneller dan 120 km/u en toch mogen auto's en motoren wel sneller dan 120 kúnnen rijden.

Niet dat ik vind dat opvoeren toegelaten zou moeten worden, het zou nog steeds verboden moeten zijn, maar de sancties die men ervoor krijgt zouden toch sterk verminderd moeten worden, toch als je bromfiets maar een klein beetje sneller gaat. Voor brommers die écht véél te snel gaan ( > 80 km/u ) mag men nog altijd dergelijke maatregelen toepassen.

Graag jullie meningen.
 
Inderaad ik vind dit wel een goede oplossing..

Uiteindelijk vind ik ook dat er moet worden beboet op te hard en rijden niet op te hard kunnen rijden.

Mijn scooter kan ook te hard rijden maar ik ben wel iemand die mijn verantwoordelijkheden neemt en binnen bebouwde kom en drukke verkeerssituaties mij aa nde maximumsnelheid houd.

Als ik echter s nachts tussen de weilanden rij op weg naar huis vanaf mijn werk wil ik best wel eens te hard rijden natuurlijk maar dan breng ik daar niemand mee in gevaar op me zelf eventueel na natuurlijk.

Maar ik snap ook wel de rollenbanken controle enzo want ik heb nu de leeftijd van 20 jaar bereikt maar ik weet zelf ook wel hoe ik was op mijn zestiende toen ik net mijn scooter had dan wil je gewoon overal hard rijden en denk je veel minder na over de eventuele gevolgen.

Een mooi voorbeeld vind ik hier bijvoorbeeld van dat ik een scooter had die 80 reed en een vriend van me rijd netjes standaard op verzoek van zijn ouders. Maar ik reed wel netjes en stopte voor het stoplicht wat hij dus niet deed om tijd "te winnen" tegenover mij.

Ook erg grappig ivm met rollenbank controles vind ik mijn kenteken bewijs waar een maximum snelheid op staat van 45 km/u maar op de rollenbank word mijn vermogen gemeten en omgerekend naar snelheid. En het mooie is dus dat er op mijn kentekenbewijs staat dat ik een vermogen heb op mijn standaard Aprilia SR van 2,50 kW. Wat dus zou betekenen dat mijn vermogen van 2,50 kW een snelheid oplevert van 45 km/u.
 
Ik zou het wel goed vinden moesten ze dit doen, maar de snelheid zint me nog steeds niet. Ipv de bromfietsen een hogere snelheid te laten rijden, ga je weer het omgekeerde effect krijgen. Men gaat ze toch zowieso opdrijven.

Moest ik 70 MOGEN rijden, zou ik het goed vinden, ik zou me aan de regels houden én niet janlul uithangen en mezelf en anderen in gevaar brengen. Maar dat ben ik dan weer, laatste tijd krijg je van die gastjes die net 16 zijn geworden, hun scootertje al 2 jaar hebben en volledig hebben opgedreven. Komen dan voor de eerste keer op straat en hebben een accident met alle gevolgen nadien.

Tja tja...
 
Ben het volledig eens met saddoke88. Van het kenteken vind ik wel ok, maar dat ze er dan ook de snelheid naar verhogen naar bvb 70 per/u. Dan zou men veeeel minder de neiging hebben om op te drijven omdat 70 toch al een behoorlijke snelheid is.
 
Volgens mij hebben al die hoge balletjes die daar regels staan uitschrijven zelf geen kinderen,
Als er ook maar 1 zon figuur een boete zal krijge van 1000 euro zullen de regels wel ineens drastisch veranderen.
De wet zit gewoon klote in elkaar.
 
70 km/u vind ik eigenlijk wel wat overdreven voor een brommer. 50 lijkt me ideaal, binnen de bebouwde kom kan je dan mooi met het overige verkeer mee, buiten de bebouwde kom kan/moet je nog altijd op het fietspad. Maar die krankzinnige regel van slechts 30 mogen in de bebouwde kom moet dringend afgeschaft worden, want je moet dus TUSSEN het andere verkeer rijden, dat 50 mag. Degene die die combinatie van regels bedacht heeft (slechts 30 km/u mogen rijden terwijl je tussen het andere verkeer moet rijden dat 50 mag) is zeker op zijn kop gevallen?!!
 
50 km/h is snel genoeg om met een bromfiets door het verkeer te kunnen.
Als de nummerplaat komt, denk ik niet dat er minder controle komt met rollerbanken. Mss zullen ze wel iets toleranter worden als je scooter pakweg 10km/h te hard gaat, ze kunnen je dan toch flitsen.

Indien een scooter echt té hard gaat, mogen ze gerust beboeten en in beslag nemen om opvoermateriaal eraf te halen. Meeste mensen die net brommer rijden, hebben vaak niet de ervaring om hard te rijden en zo komen er ongelukken.
Bovendien dekt de verzekering niets als je te hard kan rijden.

Ideaal zou een stnd onbegrensde brommer zijn, maar dan enkel indien er een "strenger" rijbewijs komt. Dwz: bovenop de huidige theoretische- en manoeuvretest, een proef in het verkeer. Als er dan nog s een jaarlijkse keuring komt (die er jammergenoeg nog steeds niet is voor motoren!!), dan is het plaatje compleet en kunnen we veiliger de baan op.
 

mee eens, als je 30 rijdt ben je eigenlijk een vertraging en mensen gaan gekke dingen doen om je in te halen.
 

Ik ben het volledig akkoord hiermee, bovendien hebben de meeste mensen dan ook direct al wat meer ervaring. Zeker als een proef in het verkeer zou afgenomen worden. Het zou ook veel minder makkelijk zijn voor de 16-jarigen om hun rijbewijs te halen, wat ik nu totaal niet kan zeggen... Toch vind ik 50km/u net iets te weinig, maar wanneer ze deze snelheid gaan omhoog helpen gaan er idd weer problemen komen.
 
Om de snelheid naar meer dan 50 op te trekken, vind ik een gelijkaardige regeling zoals bij motoren wel goed. Bv eerste 2j begrensd laten rijden en nadien onbegrensd. Tegen dan ben je 18j, doe je dan domme dingen dan worden de kosten ten minste niet meer op je ouders afgeschoven (wat wel gebeurt als je minderjarig bent).
 
Gearox said:
mee eens, als je 30 rijdt ben je eigenlijk een vertraging en mensen gaan gekke dingen doen om je in te halen.

En zelfs als je 50 rijdt in de bebouwde kom (maximumsnelheid!) doen veel autochauffeurs dat nog. Ik heb zelf een brommer die 50 rijdt, en wordt, als ik in de bebouwde kom zo snel rijdt als mijn brommer kan, aan de lopende band ingehaald door ingeblikte ongeduldigen.