Bekabeling Beta Ark welke kleur op welke

sydney-beta

New Member
Hallo,

De scooter van mijn zoon iis onlangs gestolen maar ook weer terug.
nu heeft met de scooter gestart via de bekabeling, dus deze ligt los.
Ik probeer nu de bekabeling te herstellen zodat hij weer kan rijden
alleen ik kom er niet uit hoe het moet.

ik heb namelijk aan 1 kan de volgende draden:
- wit/zwart
- zwart
- blauw
- groen/zwart

De andere kant heeft:
- wit
- oranje
- blauw
- groen

Ik heb al diverse kleuren geprobeerd echter zonder succes.
Misschien iemand hier bekend met de bekabeling?

Bedankt alvast.
 

Attachments

  • 20221211_184752.jpg
    20221211_184752.jpg
    141.8 KB · Views: 8
Advertisement - register to remove this

ik heb namelijk aan 1 kan de volgende draden:
- wit/zwart = killdraad, wordt deze aan massa gelegd als het contactslot wordt uitgeschakeld en dan valt de scooter uit. (startblokkering)
- zwart = Massa ( min-pool accu )
- blauw = Geschakelde plus, hier komt spanning op als het contactslot wordt ingeschakeld
- groen/zwart = Plus afkomstig van de accu.
Ik heb alle schema's in mijn verzameling en de schema's die onder de rubriek "resources", van dit forum, te vinden zijn bekeken, echter ik kom alleen bovenstaande kleuren tegen.

Ik heb even in de quote de functie aangegeven van elke draad..

Ik ga ervan uit dat dat je bovenstaande set kleuren hebt aangetroffen op de draadboomkant van de scooter en onderstaande set kleuren hebt aangetroffen op het contact slot.
De andere kant heeft:
- wit
- oranje
- blauw
- groen
Ik ga ervan uit dat het contactslot niet origineel Beta Ark is maar een aftermarket of van een andere scooter.

Werking van het contactslot:

  • In de stand uit wordt de zwarte en de zwart/witte draad doorverbonden en de Groen/zwarte en de blauwe verbroken.
  • In de stand aan wordt de zwarte en de zwart/witte draad verbroken en de Groen/zwarte en de blauwe doorverbonden.
Dus het is zaak om even met een multimeter te meten welke draden met elkaar zijn doorverbonden in de uit-stand en welke draden met elkaar zijn doorverbonden in de aan-stand.

In principe kun je dan redeneren welke kleur op welke kleur verbonden dient te worden.
Lukt dit niet, post dan even welke draden worden verbonden in de uit- en aan-stand.
 
zoo jij hebt er wel verstand van zeg!!
Ik zal straks even een set foto's maken misschien kun je er dan wat meer van maken...
andere vraag, als de accu leeg is moet je hem dan (als alles goed zit) dan wel gewoon met
de kickstarter kunnen aan krijgen ?

Ik zal straks wat meer fotos plaatsen

Bedankt alvast!!
 
Hallo,

De scooter van mijn zoon iis onlangs gestolen maar ook weer terug.
nu heeft met de scooter gestart via de bekabeling, dus deze ligt los.
Ik probeer nu de bekabeling te herstellen zodat hij weer kan rijden
alleen ik kom er niet uit hoe het moet.

ik heb namelijk aan 1 kan de volgende draden:
- wit/zwart
- zwart
- blauw
- groen/zwart

De andere kant heeft:
- wit
- oranje
- blauw
- groen

Ik heb al diverse kleuren geprobeerd echter zonder succes.
Misschien iemand hier bekend met de bekabeling?

Bedankt alvast.


Mijn theoretisch antwoord.

Mijn vermoedens..

Meestal moet dezelfde kleur op een andere gelijkwaardige kleur..


Dus wit /zwart op wit
Zwart op Oranje
Blauw op Blauw
Groen / zwart op Groen.
 
andere vraag, als de accu leeg is moet je hem dan (als alles goed zit) dan wel gewoon met
de kickstarter kunnen aan krijgen ?
Ja.

Mijn vermoedens..
ik heb andere vermoedens. ;)

(als alles goed zit)
Als het contactslot volledig los ligt en de zwart/witte draad raakt nergens het frame (massa) zou je de brommer nu ook al moeten kunnen starten, alleen de boordspanning is er dan niet, dus knipperlichten, claxon remlixht etc... doen het dan dus niet.
 
Bij deze nog wat foto's
wit / rood
blauw
groen
oranje

gaan rechtstreeks naar het contact.
andere kant van de kroonsteen gaan dus ergens de scooter in.
wit
zwart
blauw
groen / zwart
 

Attachments

  • 20221211_184752.jpg
    20221211_184752.jpg
    143.6 KB · Views: 6
  • 20230131_135457.jpg
    20230131_135457.jpg
    199.1 KB · Views: 7
  • 20230131_135616.jpg
    20230131_135616.jpg
    204.5 KB · Views: 6
Als ik de tweede foto van het contactslot bekijk, waar de sleuf te zien is waar de sleutel in moet, lijkt het er inderdaad op dat dit contactslot niet origineel is.

Maar dit hoeft geen probleem te zijn, maar nogmaals meet even welke twee draden met elkaar contact maken bij uitgeschakeld contact en welke twee draden met elkaar contact maken met ingeschakeld contact.

Ik zou wel kijken of je geen rubbertje kunt krijgen om het gapede gat tussen binnenkap en contactslot te dichten want op deze manier loopt in geval van regen het water gewoon je beenschild binnen.
 
Back
Top