This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Beginnersvraag Looxor

Jaymz

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn vriendin rijdt op een onopgevoerde Looxor - zo'n snording dat 40 gaat.

Even voor de beeldvorming: wij zijn beiden over de 30 jaartjes oud (helaas), en hebben dat ding ernaast zodat mijn vriendin naar d'r werk kan snorren (geen rijbewijs). We zijn er dus niet meer zo heel erg mee bezig of ie wel gaaf eruit ziet of niet, of dat ie hard kan... voordat ik straks allemaal reacties krijg dat het een stom ding is of zo

Het punt is dat ie de laatste tijd heel slecht (koud) start. Als ie warm is, is er geen probleem. En als ie dan eindelijk een beetje pruttelt (meestal na een hele tijd ge-kickstart te hebben) "smoort" ie meteen als je het gas maar een beetje aanraakt. Dan moet ik hem echt een paar minuten stationair laten lopen, voordat je pas kan gaan rijden. Maar dan rijdt ie verder ook prima...
Ik heb de bougie er al uit gehad... héél klein beetje nattig, niet erg. Aan een kant (twee derde of zo) wat zwarte prut, andere kant schoon. Niet wit uitgeslagen of zo... maar ook niet netjes koffie-met-melk.

Wat moet/kan ik hier aan doen?

Van vroegâh (ik reed toen eerst een Puch Maxi en daarna een Yamaha DT schakelbrommer - Ik heb het over 15 jaar geleden) toen ik nog sleutelde weet ik nog dat het meestal iets te maken heeft met je carburateur... of met je stelschroeven voor lucht / stationair. Vroeger haalde ik gewoon de hele troep eraf en uit elkaar, maakte het schoon, zette het weer in elkaar en op de brommer en hoppekee.

Nou heb ik 2 vragen:

- Waar zit de carburateur tegenwoordig? Alles zit verstopt onder afdek-kapjes.... heb geen zin alles eraf te moeten schroeven omdat ik dan waarschijnlijk weer 10 dingen eraf haal die niet eraf hadden gehoeven! Ik ben nog gewend dat je het spul zo ziet zitten ;-) Ik kwam er pas achter dat het hele zadel eraf moet ;-) hahaha ja sorry ik weet dat dit erg dom over zal komen... Of kan ik er van de zijkant bij?

- Is het een kwestie van afstellen (lucht/stationair)? Of moet ik de carburateur schoon maken?

Alle tips zijn welkom! Hij hoeft niet hard te lopen... als ie het gewoon maar goed doet, en vlot start... het is zo klote als ze op haar werk staat en dat ding weer niet start....

Hoop dat ik niet al te dom overkom.... al vrees ik het ergste...
 
Hoeveel km staat er al op de teller , want het zou zo kunnen dat het gewoon slijtage is (van oa cilinder) want looxor is AC.

Als ie het eerst wel goed deed, en nu niet meer zo goed, zonder an de afstelling te komen, zal het daar ook niet aan liggen.

Je kan wel proberen om je luchtfilter een keer schoon te maken (of een vers filtertje erin).

Een plaatje waar je de carburateur kunt vinden @ peugeot looxor: (groene cirkel)
 
Zit er geen garantie meer op? Al een nieuwe bougie geprobeerd? Anders de carburateur eens schoon maken inderdaad. Als je niet aan de lucht of stationair schroef hebt gezeten moeten deze gewoon goed staan en kun je daar beter van afblijven.
 
Ik heb er gisteren een nieuwe bougie erin gezet... geen effekt helaas. De carburateur eraf gehad, vlotterkamer open - ik zag niks bijzonders. Luchtfilter evenmin. Wat kan ik nog meer doen? Zou het zo kunnen zijn dat de bougie "vet" slaat bij een koude start doordat de mengverhouding olie/benzine niet goed is? En zou ik die mengverhouding zelf kunnen bijregelen? Of is dat iets wat je niet moet willen....?

Iemand nog tips?
 
Yup.... voorheen nooit problemen. Na een beetje doortrappen (kickstarten), pruttelen, afslaan, weer kickstarten, pruttelen, tegen het afslaan aan hangen, toch niet afslaan, dan nét wel afslaan, weer kickstaren, en dat een keer of 3, 4, 5 blijft ie ook wel lopen... maar echt fijn gaat het allemaal niet!
 
lijkt mij dat ie gewoon te weinig benzine krijgt om fatsoenlijk te starten. Oftewel chokeproblemen.
Maar dan vraag ik me af waarom je bougie zwart is :? Dat komt weer door te weinig lucht.....

Probeer eens ff om de versmalling helemaal vooraan de luchtfilter eraf te halen. Dat is een rubberen lap met 2 plastic buisjes eraan. Meestal zijn die blauw of wit van kleur. Probeer dan nog 's te starten. Als ie dan beter start weet je dat ie te weinig lucht krijgt.
Dus je hebt het grote luchtfilter elemant (met die mousse) dan heb je zo'n bocht wat onder het zadel doorloopt. En aan het begin van die bocht heb je versmalling.

/edit, dit kun je er gewoon afhalen, tis dus geen zaag/frees werk ofzo. Dus je kunt die terug zetten erna als je dat wilt.
 
ik zou de stationair schroef eens proberen, draai die us dan gaat de moter iets sneller draaien en slaatie niet gelijk weer af. moet lukken dacht ik.
 
Als hij warm wel goed loopt moet je alleen kijken naar wat de motor extra doet bij de koudstart, choken dus!!
controleer de electrische choke, schroef hem van de carburateur af, zet de draden direct op de accu en kijk of hij reageert.