Onderhoudsintervallen staan in de usermanual die bij de brommer zit.Maar heeft iemand een inschatting van hoe vaak dit moet gebeuren
Als jezelf het standaard onderhoud gaat doen kom je met een set ring- en steeksleutels en een goeie set schroevendraaiers al een heel end.Welk gereedschap heb ik nodig
Waar bent U dan begonnen?Als je beginner bent zou ik er persoonlijk niet zelf eraan gaan rotzooien..
Zeker weten , we zijn allemaal zo begonnen , vroeger moest je alles zelf uitvinden , en later met een monteurs diploma is dat makkelijk praten . Maar tegenwoordig staat alles op you tube , en kun je alles vinden , met filmpjes erbij , hoe te doen .Vooral in de wereld van digitalisatie moet dit, zelfs voor een serieuze beginner, goed te doen zijn.
Waar bent U dan begonnen?
Er wordt hier gedaan of sleutelen aan een brommertje rocket science is en dat je eerst je master autorechniek moet behalen.
Vooral in de wereld van digitalisatie moet dit, zelfs voor een serieuze beginner, goed te doen zijn.
We spreken hier bovendien niet over ingewikkelde zaken maar over standaard onderhoud.
Ik kan het iedereen aanbevelen om zelf te sleutelen. Heb je iemand in de buurt die wel weet van hoe en wat? Probleem is als je iets verkeerd doet, bijvoorbeeld de ketting te straks zet, dat het lager van de uitgaande as er zo uit ligt. Kleppen te strak en ze verbranden. Te weinig olie en blok loopt vast. Etc.
De restschade is meestal best prijzig. Mocht er niemand in de buurt zijn die je werk kan controleren: Doe het onderhoud zelf en breng hem vervolgens naar een specialist om je werk te controleren. Betaal daar voor een beurt, laat ze niks doen maar alleen controleren en eventueel aanpassen (en terugkoppelen) wat je verkeerd hebt gedaan.
Vraag is alleen of een garage hier aan mee wil werken omdat ze weten dat je dan vroeg of laat niet meer komt.
Ik heb zelf ook de Raw50 als beginbrommer gekocht. Schakelen is even wennen maar maakt het rijden een stuk leuker. Ook vind ik het persoonlijk een van de mooiste brommers. Als je onderdelen, gereedschap, expertise of instructie-videos zoekt is 4taktwinkel echt een aanrader. Heb van de video's op ytb erg veel geleerd en het onderdelen zoeken per tekening is ook makkelijk als je de juiste benaming van sommige dingen niet weetHallo, ik heb nog nooit op een brommer gereden, maar ik zit er wel aan te denken een aan te schaffen. Ik heb een autorijbewijs waar ik een brommer/scooterrijbewijs bij kreeg. Ik zat te denken aan een Hanway RAW 50, vooral qua uiterlijk/prijs trekt mij die wel aan.
Ik heb dus nog geen brommerrijervaring, en ook geen "sleutelervaring". Nu weet ik dat brommers in het algemeen veel onderhoud nodig hebben, en vooral dit Hanway model. De brommer die ik wel kopen heeft ongeveer 1500 km op de teller en bouwjaar 2020. Volgens het internet begreep ik dat het onderhoud vooral bestaat uit de ketting spannen/schoonmaken/invetten, de kleppen tijdig stellen en natuurlijk olie verversen. Ik had wat instructies en video's op het internet gekeken en ik denk dat dit wel te doen moet zijn. Maar heeft iemand een inschatting van hoe vaak dit moet gebeuren, dus bijv. om de hoe veel kilometer? Ik ben trouwens van plan ongeveer 1x per maand een lange tour te doen van 200 km heen en 200 km terug.
Bovendien, welk gereedschap heb ik hier allemaal voor nodig? Alvast bedankt!