Athena vlinderpoort 70cc (alu) of Polini Corsa 70 cc (gietijzer)

Advertisement - register to remove this

waarschijnlijk?
het is een alu cilinder met vlinderpoort.. dat gaat ZEKER beter prestere dan die gietijzere Polini ;)
het draait meer toeren dus slijt het ook een stuk harder..

als je het dagelijks gebruikt zou ik voor een gietijzer gaan
 
Athena loopt stukken harder, bijna niet te vergelijken.
Corsa is daarintegen erg betrouwbaar, heb er wel een jaar lang mee gereden.
Zonder erg veel onderhoud, en liep tog 106 kmh
 
En als beide voorzien zijn van een nikasil laagje (als ik me niet vergis is dat wel het geval)...???
In je cilinder, waar je zuiger op en neer gaat, dat bepaalt de levensduur tog, want daar is tog alle slijtage? Dus als beide een laagje hebben, waarom zou die ene langer meegaan dan die andere? Dikkere nikasil laag ofzo?
 
Gietijzer is een stuk sterker dan alu, ivm met verbuigen en dergelijke ;) Aan een laagje heb je niks als alles eromheen kromgetrokken is :p
 
Tis wel waar wat je zegt, maar waardoor zou zoiets kromtrekken bij normaal dagelijks gebruik en af en toe volgas over langere afstand?
 
Maar op wat voor setup komt het?
dan is het namelijk ook stukken makkelijker te zeggen wat je er beter op kunt zetten..

Als je nu een redelijk standaard setup hebt, dan heb je natuurlijk niks aan die athena en ben je beter uit met die polini.
Voor dagelijks gebruik zou ik sowieso geen hoogtoerige alu cilinder kopen
 
Ff een misschien idiote vraag:
wanneer men zegt dat een cilinder hoogtoerig is, wil dat zeggen dat hij hoge toeren AANKAN (dus met een onbegrensde cdi, uitlaat etc.) of bedoelt men dat als je je standaard originele cilinder met zo eentje zou vervangen je scoot vanzelf meer toeren zal MAKEN (met de rest van je setup nog standaard)?
 
Ff een misschien idiote vraag:
wanneer men zegt dat een cilinder hoogtoerig is, wil dat zeggen dat hij hoge toeren AANKAN (dus met een onbegrensde cdi, uitlaat etc.) of bedoelt men dat als je je standaard originele cilinder met zo eentje zou vervangen je scoot vanzelf meer toeren zal MAKEN (met de rest van je setup nog standaard)?

dat wil zeggen dat het vermogen bij een hoogtoerigere cilinder hoger in zijn toeren word geleverd :+
dus bij een hoger toerental heeft hij meer vermogen..
 
En als beide voorzien zijn van een nikasil laagje (als ik me niet vergis is dat wel het geval)...???
In je cilinder, waar je zuiger op en neer gaat, dat bepaalt de levensduur tog, want daar is tog alle slijtage? Dus als beide een laagje hebben, waarom zou die ene langer meegaan dan die andere? Dikkere nikasil laag ofzo?

Neen .. Die Athena zal meer toeren draaien als die Polini .. En daarom zal de athena ook sneller verslijten.

Meer toeren = meer slijtage
 
Oke nu snap ik dat van hoogtoerig en minder hoogtoerig.
Wat slijtage betreft: wat is dat "sneller verslijten" van die Athena? 10 km eerder naar de vuilnishoop? 100 km? 1000 km? Meer? (In vergelijking met die Polini Corsa)
 
de cilinder zelf zal niet zo gek hard slijten...
het is meer de zuiger die harder slijt :)
alu cilinder heeft vaak een zuiger met maar 1 zuigerveer..
en je snapt natuurlijk wel dat als ej 2 zuigerveren hebt dat die 2 zuigerveren het samen langer uithouden dan 1tje.. :)

dus vaker een zuigertje vervangen..
de cilinder zelf zal het niet zwaar te lijden hebben als je hem gewoon goed smeert e.d.:)
 
Zoiets als hierboven had ik ook gehoord ja. Is dat waar???

En kan iemand wat specifieker zijn in de zin van: als een alu zuiger sneller slijt, na hoeveel km ongeveer moet je die steeds vervangen?
 
Ik heb zelf ervaren met een Stage6 Racing (2x), dat de cil maar iets van 1500 km mee ging toen ik hem dagelijks gebruikte.
Hierbij waren wel om de 500km de zuigerveren vervangen, en 1 keer de zuiger zelf.
Dus pak die Polini corsa, die gaat gewoon langer mee, en voorkomt overigens ook nog ergernis.
 
ik heb met mij dr 70 ong 4000Km gereden en die zag er nog gewoon goed uit .. zowel zuiger als cilinder. ( is dus een gietijzere )

en met mijn Stage6 Pro had ik op 2000 km ander zuigertje moeten steken :)
( is dus een alu ) (( en jouw cilinder zal dat zelfs iets sneller nodig hebben ))

om je een idee te geve in welke mate alu slijt ten opzichte van gietijzer.

Dus zoals ong iedreen je al heeft aangerade .. neem de gietijzere :) veel betrouwbaarder voor dagelijks gebruik + daar moet je niet meteen letten op warmrijden en van die zaken .. wat ik toch wel een pluspunt vind voor dagelijks gebruik.
 
ik heb een hele tijd rondgereden met een athena 50 alu vlinderpoort cilinder met een gewone tnt piston met 2 zuigerveren. (mina vert)
Reed zalig goed en heb er nooit problemen mee gehad oid, nooit iets moeten vervangen. Geen idee hoeveel km ik ermee gereden heb, maar ik heb er 4 maanden mee op straat rondgetoerd elke dag. ik schat +- 2500 km.

conclusie van dit topic is wel simpel: athena is meer power maar ook meer onderhoud.

grtz,
 
Back
Top