ajcvhall
New Member
Hallo,
Intro, ik ben een techneut van aards en heb redelijk lang aan me eigen scooters gesleuteld.
langverhaal kort: hele gezeik historie gehad met deze gloed nieuwe scooter. Scooterzaak heeft een aantal dingen verkloot. Heb de monteurs rechten weer op eigen genomen.
Probleem:
2 maanden geleden grotebeurt gehad bij de 8k km. Ik wil wegrijden zoals ik elkedag doe en bij de rotonde begint hij te haperen, komt knal uit de uitlaat en ik hoor iets pof zeggen tussen me voeten.Eenmaal thuis, blijkt de 15a zekering geklapt te zijn. Heb deze uiteraard vervangen maar de volgende klapt zodra ik de accu weer aansluit. (Voor de zekerheid ontkoppeld)
Ik heb alles na gemeten, het lijkt binnen spec te zijn. Als ik me dashboard aansluit klapt de zekering direct, ook zonder contact. Als ik hem eraf laat krijg ik hem gestart zowel electrish als met de kick.
sensor weerstanden < 5ohm
Bekabeling doorgemeten en <5ohm
Start spoel ~ 120k ohm
Bobine alleen vonk test en die is goed
Ik kan een nieuwe dashboard kopen van 180euro maar ik heb hem al open gemaakt en nageken. Ik zie niks wat doorgebrand is en ik heb smd soldeer ervaring. Helaas kan Ik nergens diagrammen vinden
ik heb een 12v en een 10v op de kabelboom. Dus spannings regelaar zou moeten werken. Me accu was leeg, had perongelijk contact aangelaten en naar de winkels gegaan zal dit opnieuw testen en editen.
Scooter:
Aprilia SR 50 R 2019, 50CC standaard Hyper 2. Malossie rollers en v-snaar omdat de vorige zo snel versleten. Wat de scooterzaak aan afstellingen heeft gedaan kwa mengverhouding durf ik niet te zeggen.
alle hulp, tips en comments zijn welkom.
update: ik heb de dashboard zonder lcd aangesloten en de scooter deed het prima. Ik heb de dashboard doorgemeten en op de hoofd lijn een kapotte diode gevonden. Deze stond in serie, heb er 1 verwijded. Alles aangesloten en gestart. Dit reproduceerde eigenlijk al wat er die dag gebeurde. Toen ik naar de dashboard keek, zelfde brand achtige geur en de andere diode was dit keer doorgebrand. Ik gok dat me spannings regelaar naar de klote is. Deze plus een aantal componenten op het dashboard zijn besteld. Op de spannings regelaar zelf heb ik oxidatie aangetroffen. Dit is verklaarbaar met de dashboard want de gele draad is de gene die sluiting maakt op de printplaat. Hopelijk een final update.
Intro, ik ben een techneut van aards en heb redelijk lang aan me eigen scooters gesleuteld.
langverhaal kort: hele gezeik historie gehad met deze gloed nieuwe scooter. Scooterzaak heeft een aantal dingen verkloot. Heb de monteurs rechten weer op eigen genomen.
Probleem:
2 maanden geleden grotebeurt gehad bij de 8k km. Ik wil wegrijden zoals ik elkedag doe en bij de rotonde begint hij te haperen, komt knal uit de uitlaat en ik hoor iets pof zeggen tussen me voeten.Eenmaal thuis, blijkt de 15a zekering geklapt te zijn. Heb deze uiteraard vervangen maar de volgende klapt zodra ik de accu weer aansluit. (Voor de zekerheid ontkoppeld)
Ik heb alles na gemeten, het lijkt binnen spec te zijn. Als ik me dashboard aansluit klapt de zekering direct, ook zonder contact. Als ik hem eraf laat krijg ik hem gestart zowel electrish als met de kick.
sensor weerstanden < 5ohm
Bekabeling doorgemeten en <5ohm
Start spoel ~ 120k ohm
Bobine alleen vonk test en die is goed
Ik kan een nieuwe dashboard kopen van 180euro maar ik heb hem al open gemaakt en nageken. Ik zie niks wat doorgebrand is en ik heb smd soldeer ervaring. Helaas kan Ik nergens diagrammen vinden
ik heb een 12v en een 10v op de kabelboom. Dus spannings regelaar zou moeten werken. Me accu was leeg, had perongelijk contact aangelaten en naar de winkels gegaan zal dit opnieuw testen en editen.
Scooter:
Aprilia SR 50 R 2019, 50CC standaard Hyper 2. Malossie rollers en v-snaar omdat de vorige zo snel versleten. Wat de scooterzaak aan afstellingen heeft gedaan kwa mengverhouding durf ik niet te zeggen.
alle hulp, tips en comments zijn welkom.
update: ik heb de dashboard zonder lcd aangesloten en de scooter deed het prima. Ik heb de dashboard doorgemeten en op de hoofd lijn een kapotte diode gevonden. Deze stond in serie, heb er 1 verwijded. Alles aangesloten en gestart. Dit reproduceerde eigenlijk al wat er die dag gebeurde. Toen ik naar de dashboard keek, zelfde brand achtige geur en de andere diode was dit keer doorgebrand. Ik gok dat me spannings regelaar naar de klote is. Deze plus een aantal componenten op het dashboard zijn besteld. Op de spannings regelaar zelf heb ik oxidatie aangetroffen. Dit is verklaarbaar met de dashboard want de gele draad is de gene die sluiting maakt op de printplaat. Hopelijk een final update.
Attachments
-
B2793E60-3631-4BE1-9790-A2A819EFB841.gif114.6 KB · Views: 19
-
76227EDB-38B5-42E4-A159-F83BFBCB4F7F.jpeg235.4 KB · Views: 18
-
636148F2-4D48-4E46-BC64-DF1500F6CCAE.jpeg180.8 KB · Views: 8
-
CBBDAB7D-06FC-444A-8FE9-9F4ACBD17C6E.jpeg90.7 KB · Views: 9
-
04B7C977-CA20-40A1-9544-4DF3FBBC7038.png723.1 KB · Views: 10
-
73FB3C2F-019D-4577-A536-419FB6EAA0F4.jpeg168.1 KB · Views: 15
Last edited: