Aprilia sr50 r 2019 electra storing, help!

ajcvhall

New Member
Hallo,

Intro, ik ben een techneut van aards en heb redelijk lang aan me eigen scooters gesleuteld.

langverhaal kort: hele gezeik historie gehad met deze gloed nieuwe scooter. Scooterzaak heeft een aantal dingen verkloot. Heb de monteurs rechten weer op eigen genomen.

Probleem:
2 maanden geleden grotebeurt gehad bij de 8k km. Ik wil wegrijden zoals ik elkedag doe en bij de rotonde begint hij te haperen, komt knal uit de uitlaat en ik hoor iets pof zeggen tussen me voeten.Eenmaal thuis, blijkt de 15a zekering geklapt te zijn. Heb deze uiteraard vervangen maar de volgende klapt zodra ik de accu weer aansluit. (Voor de zekerheid ontkoppeld)
Ik heb alles na gemeten, het lijkt binnen spec te zijn. Als ik me dashboard aansluit klapt de zekering direct, ook zonder contact. Als ik hem eraf laat krijg ik hem gestart zowel electrish als met de kick.

sensor weerstanden < 5ohm
Bekabeling doorgemeten en <5ohm
Start spoel ~ 120k ohm
Bobine alleen vonk test en die is goed

Ik kan een nieuwe dashboard kopen van 180euro maar ik heb hem al open gemaakt en nageken. Ik zie niks wat doorgebrand is en ik heb smd soldeer ervaring. Helaas kan Ik nergens diagrammen vinden :(

ik heb een 12v en een 10v op de kabelboom. Dus spannings regelaar zou moeten werken. Me accu was leeg, had perongelijk contact aangelaten en naar de winkels gegaan :( zal dit opnieuw testen en editen.

Scooter:
Aprilia SR 50 R 2019, 50CC standaard Hyper 2. Malossie rollers en v-snaar omdat de vorige zo snel versleten. Wat de scooterzaak aan afstellingen heeft gedaan kwa mengverhouding durf ik niet te zeggen.

alle hulp, tips en comments zijn welkom.

update: ik heb de dashboard zonder lcd aangesloten en de scooter deed het prima. Ik heb de dashboard doorgemeten en op de hoofd lijn een kapotte diode gevonden. Deze stond in serie, heb er 1 verwijded. Alles aangesloten en gestart. Dit reproduceerde eigenlijk al wat er die dag gebeurde. Toen ik naar de dashboard keek, zelfde brand achtige geur en de andere diode was dit keer doorgebrand. Ik gok dat me spannings regelaar naar de klote is. Deze plus een aantal componenten op het dashboard zijn besteld. Op de spannings regelaar zelf heb ik oxidatie aangetroffen. Dit is verklaarbaar met de dashboard want de gele draad is de gene die sluiting maakt op de printplaat. Hopelijk een final update.
 

Attachments

  • B2793E60-3631-4BE1-9790-A2A819EFB841.gif
    B2793E60-3631-4BE1-9790-A2A819EFB841.gif
    114.6 KB · Views: 18
  • 76227EDB-38B5-42E4-A159-F83BFBCB4F7F.jpeg
    76227EDB-38B5-42E4-A159-F83BFBCB4F7F.jpeg
    235.4 KB · Views: 16
  • 636148F2-4D48-4E46-BC64-DF1500F6CCAE.jpeg
    636148F2-4D48-4E46-BC64-DF1500F6CCAE.jpeg
    180.8 KB · Views: 6
  • CBBDAB7D-06FC-444A-8FE9-9F4ACBD17C6E.jpeg
    CBBDAB7D-06FC-444A-8FE9-9F4ACBD17C6E.jpeg
    90.7 KB · Views: 7
  • 04B7C977-CA20-40A1-9544-4DF3FBBC7038.png
    04B7C977-CA20-40A1-9544-4DF3FBBC7038.png
    723.1 KB · Views: 7
  • 73FB3C2F-019D-4577-A536-419FB6EAA0F4.jpeg
    73FB3C2F-019D-4577-A536-419FB6EAA0F4.jpeg
    168.1 KB · Views: 13
Last edited:
Advertisement - register to remove this

je hebt een carb sr toch?kabelboom schema is van een injectie die totaal anders is.2019 sr heeft een eu4 met andere kabelboom.
Nee injectie, is inderdaad eu4.
Accu blijkft op spanning, heb ontdekt als ik hem start loopt ie voor 2 minuten en dan is de accu nog maar 3 volt. Ga nog even wat na meten. (Met dashboard eraf)
 
Probleem gevonden! Iemand een idee of ik nog wat na moet kijken of dat hij met een nieuwe dashboard en voltage regulator zou moeten werken? Vreemd dat hij hier stuk gaat, je zou bijna denken dat het een fabrieks fout is.
 

Attachments

  • 5F64A679-5A71-45C4-A8BF-F9B1F97EEEB8.jpeg
    5F64A679-5A71-45C4-A8BF-F9B1F97EEEB8.jpeg
    137 KB · Views: 12
  • 46CDFE2E-A7E4-420C-92EE-5C9A0D214964.jpeg
    46CDFE2E-A7E4-420C-92EE-5C9A0D214964.jpeg
    164.4 KB · Views: 11
Ik zie niks wat doorgebrand is en ik heb smd soldeer ervaring.
Ik heb de dashboard doorgemeten en op de hoofd lijn een kapotte diode gevonden.
Dit zal wel een Zenderdiode geweest zijn om de spanning afkomstig van de spanningsregelaar van de scooter nog eens te begrenzen voor de IC's en de transistoren op de printplaat.

Deze stond in serie, heb er 1 verwijded.
Hiermee heb je misschien de initiele sluiting in de elektronica opgelost maar nu staat de volle voedingspanning afkomstig van de spanningsregelaar op de rest van de elektronica en is er hierdoor nog meer gesneuveld.

Dus spannings regelaar zou moeten werken.
Dus u meet aan de smd componenten in uw cockpit en constateert dat het een en ander geroosterd is.
Maar verzuimd de voedingspanning te meten tijdens het draaien van de motor???

Probleem gevonden!
Wat heeft u gevonden?

Vreemd dat hij hier stuk gaat, je zou bijna denken dat het een fabrieks fout is.
Dit is niet zo vreemd want als deze Zenderdiode/diode doet wat ik vermoed, zoals hierboven beschreven, zit deze er juist om de elektronica te beschermen tegen een overspanning.

dat hij met een nieuwe dashboard en voltage regulator zou moeten werken?
Eerst je spanningsregelaar meten, want onderstaand is zeer zeker niet in orde kan goed zijn dat de hoge wisselspanning van je stator nu direct op je boordspanning staat als je de scooter start!!!

Accu blijkft op spanning, heb ontdekt als ik hem start loopt ie voor 2 minuten en dan is de accu nog maar 3 volt. Ga nog even wat na meten.
Doe dit......

zener.jpg
 
Dank voor uw bericht, gevonden probleem: de massa schroef was compleet geoxideerd, ik had deze al vervangen toen ik zag dat de massa erg slecht contact maakten. Helaas was hij toen al doorgebrand. Ik las zojuist hier op de forum dat de spanningsregelaar onderandere door slechte massa of te snel op warmen veroorzaakt kan worden.!? Voor mij al een hou vast punt betreft de oorzaak maar misschien concludeer ik te snel maar dat merk ik vanzelf wel haha.

Opemerking terecht, ik ging er vanuit dat hij het deed gezien hij zonder dashboard statten. Ik ben tijdens lopen gaan meten en trok de accu naar 3v. Ik had deze post in de avond gemaakt en ben de volgende dag weer gaan meten.Ik heb deze doorgemeten in diode mode en kwam er achter dat de pool waar de gele spanningsdraad op staat ook verkeerde waardes geeft ten opzichte van de andere polen.

Van de dash, klopt nu heeft het ander circuitje sluiting gemaakt. Maar dat vind ik opzich niet zo erg want de zekering klapte direct. Er zit niet direct een IC achter de diodes dus ik hoop/gok dat de schade meevalt.

( in bijvoorbeeld beeldschermen zit vaak nog een fuse ditect na de hogere voltage toevoer. Weet u toevallig waarom ze dat bij dit soort electronica niet doen? )

De 20ste van deze maand komen de onderdelen pas binnen. Ik kan dan pas een update geven.
 
Last edited:
in bijvoorbeeld beeldschermen zit vaak nog een fuse ditect na de hogere voltage toevoer.
Ik vermoed dat je bedoelt een "fuse detect", ik ken de term niet en weet ook niet uit welke componenten zo'n schakelingetje bestaat.
In principe beschermt boven getoond schakelingetje voor een te hoge spanning echter binnen bepaalde marges uiteraard.
Als de aangeboden spanning veel te hoog wordt, wordt de stroom door de serieweerstand van het ingangscircuit te hoog dus ook door de Zener, die in principe die een kortsluiting naar massa vormt als de spanning boven de Zenerspanning komt, die dan uiteraard kapot gaat.
Als ik zulke schema's zou ontwerpen zou ik voor de serieweerstand nog een kleine zekering opnemen waardoor er nooit iets kan gebeuren met de achterliggende elektronica.

Waarom er geen "fuse detect" wordt toegepast, wat het dan ook maar moge zijn, geen idee, zal wel een kosten overweging zijn.
 
Ik vermoed dat je bedoelt een "fuse detect", ik ken de term niet en weet ook niet uit welke componenten zo'n schakelingetje bestaat.
In principe beschermt boven getoond schakelingetje voor een te hoge spanning echter binnen bepaalde marges uiteraard.
Als de aangeboden spanning veel te hoog wordt, wordt de stroom door de serieweerstand van het ingangscircuit te hoog dus ook door de Zener, die in principe die een kortsluiting naar massa vormt als de spanning boven de Zenerspanning komt, die dan uiteraard kapot gaat.
Als ik zulke schema's zou ontwerpen zou ik voor de serieweerstand nog een kleine zekering opnemen waardoor er nooit iets kan gebeuren met de achterliggende elektronica.

Waarom er geen "fuse detect" wordt toegepast, wat het dan ook maar moge zijn, geen idee, zal wel een kosten overweging zijn.
Typfout, “direct” moest het zijn. Inprensiepe hetzelfde als wat u vermeld.
Ik zou de spoortjes door kunnen snijden en zelf een smd fuse kunnen plaatsen met wat conformal coating erover. Ik zag op diverse forums in polen dat ze soortgelijke toepassingen gebruikt hebben.
 
Back
Top