aprilia sr50 ditech

stresskonijn

Well-Known Member
beste allemaal,

Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn maar ik waag het er toch maar op!
Ik ben een moeder van een trotse 16-jarige Aprilia Ditech bezitter... met een serieus probleem.
We hebben maanden rondgezocht voor een nieuwe cylinder en die werd er een paar weken geleden netjes ondergeplaatst door een garage. Ik weet niet of dit iets te maken heeft met de ellende die volgde.
Na enkele ritjes (hij is een voorzichtige chauffeur met een overbezorgde ma) spronger er vlammen uit zijn uitlaatpijp en viel hij constant stil of gaat gewoon niet vooruit.
Mijn man heeft de bougie schoongemaakt en teruggeplaatst maar dit hielp niks.
Kan er mij iemand raad geven aub ik hou het niet meer uit van zijn gezeur.
Alvast hartelijk dank.
Stresskonijn
 
Advertisement - register to remove this

Cool. Een mama op het forum!! +ralf+

Vonken uit de uitlaat duiden vaak op teveel benzine in verhouding tot lucht, of een te late ontsteking.
Aangezien de SR Ditech een injectiesysteem heeft lijkt het eerste me niet het geval. De ECU, de boordcomputer, zou dan wel een foutmelding geven.

Een te late ontsteking kan door een aantal dingen veroorzaakt worden. Een vuile bougie is hier een voorbeeld van.
Een bougie goed schoon krijgen is vaak vrij lastig. Liever even een nieuwe bougie proberne. Deze kosten maar een paar euro. Ook kan vocht in de aansluitingen een probleem zijn.

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen van melf, en wat hij doet met een nieuwe bougie.
 
Hoi, bedankt voor jullie reactie. Ik heb ze hier voorgelezen en nu komt er een nieuw verhaal .... Mijn slimmerik van een zoon heeft zijn scooter afgespoten en heeft per ongeluk water gespoten in de sportluchtfilter (plastic er af gehaald). Zou dit de oorzaak kunnen wezen?
 
Begrijp ik nou goed dat hij de plastic kap van het orriginele filter heeft afgehaald? Zelfs al spuit hij hier geen water in dan zal de scooter nog niet goed lopen, omdat hij teveel lucht krijgt en het injectiesysteem hier waarschijnlijk niet op afgesteld staat. Bovendien wordt de lucht niet of nauwelijks gefiltert, wat leidt tot schade aan de cilinder en de rest van het motorblok.
Dit lijkt mij niet de oorzaak van de vlammen, maar de scooter zal zo in ieder geval niet goed lopen (als ik goed begrijp wat u bedoeld)

Ik zou de scooter even bij de dealer uit laten lezen, zij kunnen adhv. de computer dan zo zien waar de fout zit, hier zelf aan beginnen is onbegonnen werk.

edit: zijn de vlammen niet gewoon kleine vonkjes/brokjes die uit de uitlaat komen? dit gebeurd wel vaker als de katalisator zijn beste tijd heeft gehad.
 
Ik heb zelf ook Ditech gehad :( , en had er ook veel problemen mee. Er is een manier om te kijken wat er fout zit, dmv het injectie lichtje op het dashboard. Je moest iets van het contect aan doen, en dan voordat het injectie lampje aan ging of juist er na een heletijd het gas in houden. dan ging dat injectie lampje een aantal malen knipperen. Er staat dan ergens een lijstje op internet waaraan je kon aflezen wat de fout was. Maybe dat iemand hiero het precies weet, maar het was iig verrekte handig.
 
di-techs zijn ook erg gevoelig op de bougie en de injectoren , verder gaan de benzinepompen nogal eens stuk.

een bougie schoonmaken moet je niet doen , domweg een nieuwe erin zetten!

het is idd zo dat je m kunt aflezen , gas een paar seconden volgas doen en dan gaat de lamp knipperen , en het aantal keer dat ie knipperd is wat er mis mee is , zou kunnen dat het op internet staat wat het betekent. alleen is het nadeel dat je niks kunt regelen zonder software en datakabel
 
Ja, de garage heeft de originele luchtfilter eraf gehaald (op verzoek van mijn zoon) en heeft daar dan zo'n flashy rood filtertje laten opzetten.
(Een nieuwe bougie heeft ook niet geholpen)
 
Foute garage welke dit heeft gedaan. De scooter heeft waarschijnlijk veel te arm (teveel lucht inverhouding tot benzine) gelopen.
Het injectiesysteem zal zich wel min of meer opnieuw afstellen, maar kan deze extra hoeveelheid lucht nooit compenseren.

Ik vrees dat de nieuwe cilinder weer herhaaldelijk is warmgelopen, en jullie weer opzoek kunnen naar een nieuwe. Al betwijfel ik of dat verstandig is met zo een nonchalante zoon |(
 
een injectieblok heeft een bepaalde hoeveelheid lucht nodig , teveel is niet goed , dan loopt ie te arm en kan ie kapotlopen , hij zal de benzine niet goed bij regelen iig.

de meeste di-techs lopen ook niet goed zonder of met ander filter...
 
Hardcore-aerox said:
ik denk dat dit gewoon een bodemlooze put zal blijfe

beter verkoopt hij de ditech en koopt een scooter met carb blok terug
Dit lijkt me niet het type jongen dat je een 2de dure scooter moet gaan geven.
Athans, ik ga er even van uit dat hij zich niiet heeft laten inlichten door de garage over de eventuele voor en nadelen van zo een "flashy rood filtertje".
Was natuurlijk ook wel taak van de garage geweest hiervoor te waarschuwen.
 
Cipher said:
Dit lijkt me niet het type jongen dat je een 2de dure scooter moet gaan geven.
Athans, ik ga er even van uit dat hij zich niiet heeft laten inlichten door de garage over de eventuele voor en nadelen van zo een "flashy rood filtertje".
Was natuurlijk ook wel taak van de garage geweest hiervoor te waarschuwen.
Ik vind dat niet eens verkeerd... Als jij er een ander luchtfilter op wilt zetten zegt dat dat je interesse hebt in je scooter. Toen ik net 16 was vond ik 't ook prachtig zo'n powerfilter. Yamaha dealer zij, "Nee dat kan helemaal geen kwaad, lucht wordt gewoon gefiltert" Even wat info opgedaan, en toch maar tot de conclusie gekomen dat het niet zo verstandig was... :rolleyes: Maargoed, als 16 jarige n00b ga je toch van je dealer uit...
 
maar de scooter start nog wel begrijp ik?? in dat geval zou ik er gewoon even mee terrug gaan naar de dealer/garage om dat sportfilter weer in te wisselen voor een originele, met en beetje geluk doet ie het dan weer goed..
 
Een vriend van me heeft presies hetzelfde probleem met zijn ditech komt puur alleen door de power filter meteen eraf halen dat ding

en als je vol gas geeft als de scooter helemaal uit staat em dan op contact zet terwijl je vol gas blijft geven totdat het injectie lampje uit gaat wat ie normaal doet als je em op contact zet als het goed is gaat het lampje dan knipperen tel hoeveel keer ie knipperd kun je zien wat ermee mis is.


Blinks
Whats Wrong
Possible malfunctions
How To fix it

1
Engine overheated
- cooler (radiator) damaged
- housing damaged
- not enough water in radiator (cooler)
- check thermostat and cooler
- check damage on housing
- add some more cooling liquid

2
No signal from electronic (CDI) for ignition
- Pick-Up cable connected wrong
- Pick-UP cable damaged
- Check, and replace if needed
- Check, and replace if needed

3, 4, 5
Nothing to do with engine errors, etc..
- water on junctions
- check that cables are connected or damaged
- wait till it drys
- check, check and recheck



6, 7
Error on electronics
- water in electronics
- sensor used up
- cdi died
- dry and isolate
- replace
- replace

8
General error in electronics
- idle throttle higher then it should be
- cdi died
- reprogram
- replace

9
Error in alternator or in sensor for current
- empty battery
- contacts on battery loosen
- injectors relays died
- generator died
- recharge or replace
- clean contacts
- check and replace if needed
- check and replace if needed
10
Error in oil pump
- pump died
- error in electronic
- check
- if so, after reset, the injectio check should also blink 16x
11
Error in air injector
- relays of injector used up
- air injector died
- electronic damaged
- fuses died
- replace
- clean or even replace
- reprogram or replace if needed
- replace

12
Error in fuel injector
- same as above
- same as abve

13
Error on ignition
- cable for sparkplug damaged
- relays in injector damaged
- cdi died
- electronic damaged
- check or replace
- go to official servise or replace
- replace
- check fuses or even replace

14
Error in fuel pump
- weak battery
- electronic died
- pump died
- replace or recharge
- replace
- check and replace if needed

15
Engine done too much RPM's (usually after downhill)
- it means that rpm limitar worked, that it has been turned on
- noting wrong, just restart system 4 times to reset that

16
Error on ECU
- error in program
- reprogram

18,19
Error in temp sensor
-cable damaged
- sensor died
- ECU died
- check or replace
- replace
- reprogram or replace

20
Error in heat indicator
- cable that is connected to instrument is damaged
- ECZ died
- check or replace
- replace or reprogram
 
Back
Top