This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Aprilia sr2000 morini setup vraag

Warmtespecificaties

Als eerst denk ik dat het belangrijk is te weten wat er nou precies bedoeld wordt betreffende de warmtespecificaties van de bougie.

Als een bougie koud wordt genoemd, wordt er niet mee bedoeld dat de vonkt minder fel is dan bij een bougie met een hogere warmtegraad. De warmtegraad van de bougie is een indicatie van hoe goed de bougie de warmte van de vonk (warmte van de elektrode) over kan brengen op de cilinderkop.

Een koudere bougie kan meer warmte afgeven aan de cilinderkop, waardoor de temperatuur van de elektrode relatief laag zal blijven. Als de temperatuur van de elektrode te laag is dan zal de brandstof die op de elektrode komt niet goed kunnen verdampen, waardoor de bougie niet genoeg warmte op de elektrode zal kunnen ontwikkelen om de volgende ontbranding goed te kunnen laten verlopen. Het gevolg is dan dat je een bougie krijgt waar veel kool zich op afzet.

Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.

Deze te vroege ontsteking is zeer, zeer slecht voor de motor. Na enige tijd zal het zelfs zo kunnen zijn dat de motor kapot draait.

En hoe zit dat nou met die getallen?

Dat is eigenlijk heel simpel.

Hoe hoger het nummer op de bougie des te kouder de elektrode van de bougie is.

Bijvoorbeeld: Een NGK bougie nummer B6 is een warme bougie en een NGK B10 is een koude. Let op! Bij bougies van het type Bosch loopt de warmte/hittegraad codering andersom!!



Hoe kan je zien of je de goede bougie hebt?

We halen de bougie uit de cilinderkop en dan bekijken we deze eens even goed.

Als de bougie te koud is dan zal de bougie bedekt zijn met een laagje kool.

Dit koollaagje hoeft niet te komen door een te koude bougie. Het kan ook zijn dat het mengsel brandstof/lucht te rijk is.

Is de bougie te warm dan zal deze wit zijn.

En net zoals de koolaanslag op de te koude bougie hoeft deze witte aanslag ook niet perse te komen van een te warme bougie. Het mengsel brandstof/lucht kan ook te arm zijn.

Wat heeft de warmtegraad van de bougie te maken met de buitentemperatuur?

We hebben tijdens de zomer een goede bougie uitgezocht en de motor draait prima Maar als het winter wordt gaat de brommer steeds slechter lopen.

Hoe kan dat?

Dat is eigenlijk heel simpel. In de zomer is de lucht (meestal) warmer dan 's winters. Als de buitentemperatuur warm is dan hoeft de bougie niet echt een hoge warmtegraad te hebben om het mengsel van brandstof/lucht te laten verdampen. Maar als het nu winter wordt en de temperatuur daalt dan zal de elektrode van de bougie niet warm genoeg zijn om de brandstof te kunnen verdampen voordat de vonk wordt gegeven. Met als gevolg een vervuilde bougie.

De bougie is dan dus te koud en we zullen een warmere nodig hebben.

En andersom werkt het precies het zelfde. Als we de motor afstellen in de winter en het wordt zomer dan zal de bougie ook niet goed zijn. De bougie zal doordat hij te veel warmte ontwikkeld het brandstof/lucht mengsel te snel laten verdampen en laten ontbranden. In de zomer zullen we dan ook een koudere bougie nodig hebben dan in de winter

De warmtegraad van de bougie zal bij gewone (standaard) scooters/brommers niet echt veel verandert hoeven te worden. Meestal is de warmtegraad van de bougie 1 punt hoger in de winter dan in de zomer.

Maar als we gaan racen komt de selectie van de bougie er veel nauwkeuriger op aan.

Als we een te warme bougie nemen dan zal er voorontbranding plaatsvinden.

Daarom nemen we als we gaan racen het liefst de koudst mogelijke bougie.

Hierdoor wordt de kans op voorontbranding dus het kleinst en er zit ook nog een KLEIN voordeel aan een bougie met een koudere warmtegraad.

Bij een bougie met een koudere warmtegraad zit er meer keramiek rondom de elektrode waardoor we een hogere kompressie krijgen.

De bougie slaat "vet"

Bij te rijk mengsel, wanneer het zogeheten '' verzuipen '' gaat optreden en de bougie "vet'' slaat (met benzine + olie) na onvolledige verbranding. Dit mengsel bevat ook waterdamp. Samen met wat ontvettende benzine trekt dit in de isolator. Daarmee gaat de isolatorwaarde omlaag en de bougie kan doorslaan!! Is dit het geval, de bougie direct vervangen.

Als je wilt bepalen of de bougie de goede warmtegraad heeft kan je dat het best doen aan de hand van de kleur. Laat de brommer niet eerst lang stationair draaien, maar maak gelijk een ritje van ongeveer 4/6 kilometer met volgas. Haal de bougie er dan uit en kijk naar de kleur(zie éérste post)
 
oke nu een totaal andere vraag over me banden.
ik heb nu voor en achter 130-60-13 zitten maar kan ik achter bijvoorbeeld ook 140-60-13 zetten en voor de 130-60-13 laten?
of moeten ze beide de zelfde maat hebben op een scooter?
 
Het kan, maar je scooter zal er wel iets anders door rijden/sturen. Ik zou niet veel breder gaan. Standaard is het inderdaad 130/60 voor en achter voor jouw type scooter.
 
Ik denk dat dat wel kan.
Ik had op mijn Peugeot, 120 breed voor, en 130 breed achter. Dat is normaal.
Vind 130 wel breed voor voor.
140 achter moet kunnen
 
Heb nog een vraagje aan jullie.
Ben me carter aan het tune en nu wil ik de dingen die iets te veel weg gehaalt zijn met devcon opvullen, maar nu zag ik dat er best veel verschillende zijn.
Welke moet ik precies hebben, aluninium (€72) of metaal (€42) scheelt nog al in prijs.
 
Dit is Devcon Staal en Alu vloeibaar.

Alleen Alu vloeibaar (C1 dus) heeft een betere warmtebestendige eigenschappen tot max. 250 ºC. Dit verkrijg je alleen door "bakken" in een oven (Zoals aangegeven door DAW)
Devcon Staal (A +B) maximaal 120 ºC

Je hebt ook nog Devcon F en F2 (Aluminium epoxy):

F - Vast
F2 - Vloeibaar

Beide maximaal temperatuur bestendig tot 120C



Aluminum Liquid (F-2)

Aluminum-filled pourable epoxy for making molds, patterns, and holding fixtures.

Mixes and pours easily
Hardens in just over 1 hour; cures in 16 hours
Can be cast over models for accurate reproduction of details
Low viscosity permits reproduction of delicate or intricate parts

Aluminum Putty (F)

Aluminum-filled epoxy putty for dependable non-rusting repairs to aluminum castings, machinery and equipment widely used in HVAC applications.

Repairs air conditioning system components
Excellent resistance to chlorofluorocarbons
Bonds to aluminum and many other metals
Fills porosity in aluminum castings
Can be machined drilled or tapped using conventional metalworking tools
Qualifies under Mil Spec DOD-C-24176B(SH) Type II
 
Oke top.
Heb me poorten gelijk gemaakt op me carter maar aan een kant is die 2mm wijder dan cilinder. Dit maakt niet zo heel veel uit toch?
 
Bedoelde eigenlijk 2mm wijder dan cilinder poort.
2mm wijder dan cilinder zelf is wel slecht ja haha. Of maak het met die poort ook uit?
 
Optimale flow indd. Zoals je kunt zien is er iets meer weg dan de poort zelf. Rode is de lijn van de cilinder
 

Attachments

  • image.jpg
    227.6 KB · Views: 6
  • image.jpg
    213 KB · Views: 6
Ik zou zelf eerder een nieuw carter pakken of in het uiterste geval (stel je hebt een heel "bijzonder" carter) oplassen dan met devcon oid aan de slag te gaan. Je zou niet de eerste zijn waarbij het loslaat (dat is mijn ervaring iig)...
 
Ja dat is waar maar ga het gewoon even proberen. Mocht het echt niet lukken dan kom ik die blokken bij je ophalen. Had even al het rode er afgehaalt en het is toch iets minder erg dan ik dacht. Rode zat er gewoon dik op blijkt