Aprilia sr2000 morini setup vraag

Gewoon experimenteren.. Begin met 4, daarna 4,5, daarna 5...
Alu cilinder mag wel wat toeren maken.. Ik neem aan dat je goede gasreactie en zo wilt?
Ik weet niet hoeveel je er nu in hebt zitten?
 
Oke dat ga ik proberen.
Heb er nu nog niks in zitten ben hem langzaam aan het opbouwen. Wacht nog op me krukas en dan kan alles er in.
Denk vraag het eerst zodat ik alles meteen mee kan bestellen
Ja goeie gasreactie is wel lekker
 
Gewoon experimenteren met gewichten,
Ik reed gewoon voor het straatgebruik meestal met rode drukveer en rode trekveren..
Was wel met mina of piaggio.. Heb persoonlijk geen ervaring met morini.
 
ik heb hem meer voor de fun er bij.
rij er wel mee opstraat van almere naar amsterdam enzo soms.
gebruik hem niet elke dag in ieder geval.
cdi hebben ze die wel voor morini dan?
ben ze nog nergens tegen gekomen namelijk
 
als ik voor deze setup deze sproeiers haal, 80,82,84,86,88,92,94 is dat dan goed?
of moet ik nog iets verder kleiner gaan?
 
96,98 zou ik er voor de zekerheid ook bij halen.
Heb je genoeg spul om af te stellen....
Assortiment met sproeiers is eigenlijk onmisbaar.
Kijk anders online naar sproeier setjes.
Ideaal.
Zelfde met gewichten.. Hebben ze ook mooie testsetjes van...
Ff testen wat je moet hebben. Weet je elke keer gelijk welke gewichten je moet halen.
Ik heb jaren geleden alles weg gedaan... Spijt als haren op mijn hoofd...
 
8 is toch voor laag toerige cilinders?
midden toerig is meestal 9 of 10
hoog toerig is 10 of 11

of heb ik het fout?
 
Ik heb even wat lopen googlen. Wist zelf ook niet meer precies hoe het zat.
Hieronder ff uitleg over de bougie in het algemeen.
Altijd leerzaam lijkt me.


Lezen van de bougie!

De bougie is een belangrijk onderdeel van de motor, misschien zelfs belangrijker dan je je zal realiseren!

De bougie produceert de vonk die ervoor zorgt dat het lucht/brandstofmengsel in de cilinder zal ontbranden. De kleur van de bougie in een 2-takt motor kan je veel vertellen over de conditie en het afstellen (tuning) van de motor.

Ik hoop dat dit onderdeel van de pagina je een beter inzicht zal geven in de mate van belangrijkheid van de bougie.

Juiste afstelling

Door een verkeerde carburateur afstelling geven veel bougies de geest, dit komt omdat een groot deel van het mengsel onverbrand achter blijft in de motor. In vaktermen heet dit “carbonfouling”, d.w.z. dat op het keramiek van bougie een laagje achter blijft. Daardoor vonkt de bougie niet meer op de punt, maar tussen het keramiek en het huis, vaak is de bougie niet kapot en kun je met een oude harde tandenborstel met remmenreiniger 0.i.d. de bougie weer tot leven wekken. Een standaard koppeling kan in combinatie met een verkeerde afstelling het probleem vergroten, dit komt omdat de motor zijn vermogen niet kwijt kan.

Aan de bougie valt dus veel af te lezen of dat je motor perfect functioneerd!

bougietabel-sh-rox-nr1-1.jpg


afbeeldingbougiexj6-1.jpg


Codering op de bougie

De codering op de bougie heeft betrekking op de uitvoering. Verschillen zijn oa.:

=> De schroefdraad - 10 mm of 14 mm.

=> De schroefdraadlengte - 12,7 mm of 19 mm.

=> De vorm van de electroden en isolatieneus.

=> De warmte/hittegraad.

=> De ontstorings weerstand (meestal de letter R).

De bougie moet zijn warmte afvoeren naar de cilinderkop. De snelheid waarmee de warmte wordt afgevoerd, heet de ''warmtegraad'' van de bougie.
De bougie moet zo vlug mogelijk op een minimum temperatuur van ca. 400 °C komen, dan branden de electroden vanzelf schoon. Bij een flink belaste motor mag de centrale electrode niet te heet worden, maximaal 800 °C .
De vonk moet het brandstofmengsel ontsteken. Dit mag niet voortijdig gebeuren door de roodgloeiende centrale electrode. (pre-ignition)

De weerstand

Bougies kunnen een ingebouwde weerstand hebben voor radio/TV-ontstoring.
In de bougiedop kan ook een weerstand zitten van 5 kΩ. (k-Ohm)
De electronische ontsteking, de alarminstallatie en de electronische clignoteur kunnen in de war raken als de weerstanden van de bougie en de bougiedop er niet zijn.

Tip: Begin bij een onverklaarbare electronische storing met de controle van de bougie en bougiedop. Controleer ook de bobinekabel op evt onregelmatigheden.
 
Back
Top