This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Aprilia SR vonkt niet

Black-X

Well-Known Member
Ongeveer een half jaar geleden heb ik voor het laatst gereden op me scooter, was een paar keer kicken maar toen liep die.

Nu een half jaar later vonkt ie niet meer?

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn dat dit het niet meer doet na een tijd stil staan?

Wat kan ik verder doormeten en dergelijke, bijvoorbeeld de ohms van me ontsteking?

Ik heb de bobine door gemeten, misschien dat daar iets fout zit, tussen de beide kabels ten opzichte van elkaar is de weerstand 0 Ohm, tussen de ene kabel en de bougie kabel 12,67 Kohm en dit geld ook voor de andere kabel.

Het begin van de bougie kabel en de bougie dop is 0 ohm.

Heb de bobine er nu af geschroefd.

Je hebt de dikke bougie kabel en 2 dunne kabels, tussen beide dunne en de bougie kabel is een weerstand van 7.06 kOhm tussen de twee dunne kabels zo'n beetje 0 Ohm

Nee die wordt vanmiddag voor me meegenomen. Maar krijg ook geen vonk uit me bougie kabel.

De bougie moet vonken, niet iets anders.

Vervang die straks eens, en kijk dan nog eens als het niet vonkt.

Ja Sandor, maar de vonkjes die uit je bougie komen gaan eerst door die bougiekabel, dus als je de kabel dan bij je frame o.i.d houd moet je ook vonken kunnen zien.

Ik weet nog steeds niet wat het probleem was maar me oude bougie vonkte na demontage -> montage bobine ineens weer en na de tweede keer kicken liep die nog ook.

Gister middag ging ik even een rondje rijden en toen stopte die er ineens mee tijdens het optrekken.

Zeg maar alsof ik de sleutel halverwege omdraaide.

Er word overigens wel goed contact gemaakt met de sleutel, te zien aan het dashboard. Maar weer dus geen vonk.

Als dit van het een op het andere moment voorkomt is het waarschijnlijk een draadbreuk denk ik? Of kan een bougie er zonder te stotteren van het een op het andere moment ook mee stoppen?

Draadbreuk idd, maar begin nou eens met een nieuwe bougie. Meestal heeft een bougie zijn beste tijd wel gehad na een half jaar.

Het probleem begint steeds duidelijker te worden..

Gister alles uit elkaar nieuwe bougie er in en wat lopen kloten allemaal zonder resultaat. Toen haalde ik me membraan eraf om de plaatjes te bekijken die netjes zijn. Dus carburateur er weer op maar hij deed het nog steeds niet met het typische geen vonk geluid. Toen me luchtfilter eraf en hij deed het? Luchtfilter er weer op en hij deed het nog steeds.

Nouja het komt er dus op neer dat ie het weer doet zonder echt wat gedaan te hebben.. Dus die draadbreuk lijkt me nog steeds heel aannemelijk alleen nu heb ik jullie hulp nodig

Op het moment dat ie niet loopt geeft me bougie gewoon los wel een vonk? Oftewel het draadbreuk probleem zit hem dan in de pickup ofzo? Of dat de intensiteit van de vonk te laag is?

Mja, draad breuk terwijl de scooter een half jaar stil gestaan heeft?
Dat lijkt me toch stug.
Als je je luchtfilter eraf haalt en hij dan wel loopt, zou ik eens beginnen met een beetje verse benzine.
Heb het idee dat je toch niet helemaal goed je bougie tegen het frame/blok aan houd.
Dat er geen vonk uit de bougie kabel komt is logisch.

Ik heb vaak genoeg een vonk uit de kabel gehad maar nu ook uit de bougie..

Er zit nieuwe benzine in.. Er gaat iets mis met de ontsteking, dat hoor je gewoon. Je kickt en er is geen vonk en de bougie word wel nat..

Alleen de vonk komt op een verkeerd moment en die draadbreuk kan al ouder zijn maarja nu is er gerommeld aan de kabelboom en werkt het niet meer.. Dan probeer ik het een en ander en werkt het ineens wel weer..

Je ontsteking kan niet veranderen van tijdstip, dit is een gefixeerd punt namelijk.
Wel kan je cdi / bobine / ontsteking niet goed meer zijn natuurlijk.

Het moment word toch bepaald door me pickup? Die geeft het signaaltje wanneer die vonkt.. Het zijn geen contactpuntjes

Maarja cdi gaat het niet opeens weer doen door wat gerommel net als een bobine of ontsteking. Tenzij er wat mis zit met de draadjes. Want het is niet half ofzo hij doet het wel of niet..

En als ik een vonkende bougie zie maar niet altijd een draaiend blok heb begin ik te twijfelen aan me bougie kabel, dat als ik die naar me toe trek om te testen op me frame contact maak en als ik me bougie in de cilinder stop deze juist weer de andere kant op trek waardoor het contact verbroken is..

De pickup sensor bepaald dat idd, ik heb het ook nergens over contact puntjes.
Het beste is gewoon om te beginnen met een nieuwe bougie kabel en dop, dat is het goedkoopste wat er stuk kan zijn.

Ja maar als die pickup dus "hapert" lijkt het toch of de bougie vonkt maar kan er toch alsnog iets fout zitten waardoor deze zichtbare vonk mijn blok niet laat lopen?

Gister me scooter gestart op het moment dat hij het deed en aan al me kabels getrokken en weet niet wat.. Maar deze bleef hij gewoon lopen..

Toen kwam ik tot de ontdekking dat op me carburateur een elektrische choke zit, ik snap niet helemaal hoe die werkt maar er gaan op elkaar een soort van twee metalen plaatjes in, komen deze tegen elkaar slaat me scooter af of start hij niet meer omdat ze kortsluiting maken. Nu heb ik elektrische choke er dus afgeschroefd en geen problemen er meer mee.