Ik heb de ecu omgewisseld met een mallossi krm ecu die ervoor zorgt dat het ditech systeem zoals de injectoren en brandstof pomp worden uitgeschakeld. verder is de kabelboom origineel.Zoals @trabiarie ook al vermoedde wordt de spanning gewoon te hoog.
Maar misschien kun je eerst eens vertellen hoe je die ombouw gedaan hebt want het elektrisch systeem van de Ditech is veel anders dan die van de SR50 carburateur-versie.
Wat heb je hergebruikt van de Ditech en wat heb je vervangen, denk aan kabelboom, stator (vele noemen dit onterecht de ontsteking), spanningsregelaar, ecu/cdi, etc.....
Klopt, de draad die ervoor zorgt dat de spanning voor het licht begrensd wordt is de groene draad tussen de stator en de spanningsregelaar.Dan klopt er waarschijnlijk iets niet met de bedrading ( draad breuk) of een connector maakt geen / slecht contact .
Ik heb al geprobeerd mijn spannings regelaar te vervangen.
Dat zou kunnen kloppen, vooral als de nieuwe spanningsregelaar geen originele is.Daarom denk ik ook dat er qua kleuren , of misschien iets gezamenlijks ervoor zorgt , dat beide het niet doen ( draden verwisseld / regelaar /massa aansluiting ?)
Dat heb ik ook een keer ondervonden bij een regelaar van een gy6 Retro . Zelfde regelaar platte 4 pins aansluiting alles qua aansluiting klopt , maar een kleine plof , en regelaar hemelen . Was andere pin bezetting .Want ondanks dat de connector van de 4-polige spanningsregelaars hetzelfde is, de pinbezetting is niet allemaal hetzelfde.
Je kunt toch simpelweg de spanning meten op de groene draad van de spanningsregelaar, deze moet begrensd zijn op +/- 12 V met een verhoogd toerental van de motor.Ik wacht nu nog op nieuwe lampjes om te kijken of het nu wel opgelost is.
Ik heb een morini uit 2001 dus deze zou wel een weerstand moeten hebben.Over welk type Ditech gaat het hier...
Morini of toch een Piaggio variant?
De enige die een weerstand tussen de bekabeling heeft zitten v.w.b. de verlichting is de Morini E1 en E2 variant..
Bouwjaar 2000 t/m 2004 Euro 1
Bouwjaar 2002 t/m 2004 Euro 2
Latere modellen/types hebben deze weerstand niet meer aangezien de aan/uit schakelaar v.w.b. de verlichting ineens verdwenen was.
Enkel nog dim en/óf groot licht stuurschakelaar aanwezig i.c.m. een/de dagrijverlichting.
Wat dus vreemd is , een lamp of gebruiker pakt het aantal watt , wat hij nodig heeft , in jou geval dus 15w , zou dus ruim 1 amp moeten zijn .aar toen ik de ampere ging meten gaf deze 3 ampere aan. 7x3=21 dus 21 watt ging erover heen.
En hoe hoog was die spanning dan en hoe heb je dit gemeten. (rode meetpen op?, zwarte meetpen op?, multimeter op welk meetbereik?, met stationair of gasgeven?)Ik heb de fitting nog een keer doorgemeten en deze gaf gewoon de goede hoeveelheid spanning,
Zwarte meetpen op de blauwe draad en rode op de witte. Multimeter op gelijkspanning met meetbereik 20. Met gas geven was de grootste spanning die ik gemeten had 7 voltOok al zou deze weerstand defect zijn, dit heeft niks te maken met het stuk gaan van de lampen.
Deze weerstand zit er om de belasting van de de lichtspoel op je stator redelijk constant te houden of het licht nu ingeschakeld is of uitgeschakeld is en beschermt hiermee bovendien de spanningsregelaar.
Zou die weerstand er niet zitten en het licht is uitgeschakeld, loopt de spanning, die van de lichtspoel komt, te hoog op en de spanningsregelaar moet harder werken om deze spanning af te kappen tot 12 a 13Volt.
Maw, als het licht ingeschakeld is zorgen de lampjes voor deze belasting, als het licht uitgeschakeld is zorgt deze weerstand voor ongeveer diezelfde belasting.
Wattage gaat nergens naar toe dus kan ook nooit te veel zijn.
Trouwens als er stroom loopt door die weerstand, loopt er geen stroom door de lampjes en visa versa.
Wattage is het resultaat van de spanning die over de lampjes staat, de lampjes hebben een bepaalde weerstand en trekken bij deze spanning een bepaalde stroom.
Vermogen (Watt) is het product van spanning en stroom.
Zet je echter te veel spanning op een lampje, loopt er meer stroom door dit lampje dan hij aankan, met andere woorden dissipeert meer vermogen dan hij aankan en gaat stuk.
En hoe hoog was die spanning dan en hoe heb je dit gemeten. (rode meetpen op?, zwarte meetpen op?, multimeter op welk meetbereik?, met stationair of gasgeven?)
Dus je meet met grootlicht aan (witte draad), heb je ditzelfde ook bij dimlicht (zwarte draad)?Zwarte meetpen op de blauwe draad en rode op de witte.
Dit zou betekenen dat je verlichting maar voor de helft zou branden en daar heb ik je niks over zien schrijven.de grootste spanning die ik gemeten had 7 volt
Zet hem maar eens op 20 wisselspanning.Multimeter op gelijkspanning met meetbereik 20
Ik heb een morini ditech uit 2001 dus deze heeft alleen licht aan of uit en geen grootlicht of dimlicht. Ik heb met wisselspanning 27 volt gemeten (veeeel te veel dus)Dus je meet met grootlicht aan (witte draad), heb je ditzelfde ook bij dimlicht (zwarte draad)?
En als het goed is, moet je op de groene draad bij de spanningsregelaar dezelfde spanning meten.
Dit zou betekenen dat je verlichting maar voor de helft zou branden en daar heb ik je niks over zien schrijven.
Zet hem maar eens op 20 wisselspanning.