Aprilia ditech lampen blijven doorbranden

StanSR50

New Member
Hoi
Ik ben net nieuw op dit forum dus corrigeer me maar als ik iets fout doe.

Ik heb dus nu al een tijdje een Aprilia ditech, deze heb ik omgebouwd naar carberateur met de malossi krm kit. Alleen blijven mijn voorlampen en achterlichten doorbranden. Dit gebeurde allemaal ongeveer een week later nadat ik een lampje vervangen had (6v erop gezet inplaats van 12v) wat natuurlijk niet slim was. Heb hier ook een tijd mee kunnen rijden met gewoon werkende verlichting. Alleen nu is het probleem dus dat alle lichten steeds doorbranden ook al verlang ik ze voor de standaard 12v 15w p26s lampjes. Ik heb al geprobeerd mijn spannings regelaar te vervangen. Mijn knipperlichten en remlichten doen het nog wel. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Zoals @trabiarie ook al vermoedde wordt de spanning gewoon te hoog.

Maar misschien kun je eerst eens vertellen hoe je die ombouw gedaan hebt want het elektrisch systeem van de Ditech is veel anders dan die van de SR50 carburateur-versie.
Wat heb je hergebruikt van de Ditech en wat heb je vervangen, denk aan kabelboom, stator (vele noemen dit onterecht de ontsteking), spanningsregelaar, ecu/cdi, etc.....
 
Zoals @trabiarie ook al vermoedde wordt de spanning gewoon te hoog.

Maar misschien kun je eerst eens vertellen hoe je die ombouw gedaan hebt want het elektrisch systeem van de Ditech is veel anders dan die van de SR50 carburateur-versie.
Wat heb je hergebruikt van de Ditech en wat heb je vervangen, denk aan kabelboom, stator (vele noemen dit onterecht de ontsteking), spanningsregelaar, ecu/cdi, etc.....
Ik heb de ecu omgewisseld met een mallossi krm ecu die ervoor zorgt dat het ditech systeem zoals de injectoren en brandstof pomp worden uitgeschakeld. verder is de kabelboom origineel.
Maar het is mij nou wel opgevallen dat mijn accu ook niet oplaad. Dan zou ik denken dat het de spanningsregelaar is maar deze heb ik al vervangen.
 
Dan klopt er waarschijnlijk iets niet met de bedrading ( draad breuk) of een connector maakt geen / slecht contact . Of de bedrading / stator klopt niet met jou kabelboom
Klopt alle bedrading , en kun je alle connectoren zonder weerstand door meten , verdenk ik toch de regelaar , ook nieuw kan stuk zijn .
Waarom heb je de oude vervangen ? En als je dat uit voorzorg gedaan hebt , monteer deze dan eens terug en meet nog een keer de laad spanning / fitting spanning
 
Dan klopt er waarschijnlijk iets niet met de bedrading ( draad breuk) of een connector maakt geen / slecht contact .
Klopt, de draad die ervoor zorgt dat de spanning voor het licht begrensd wordt is de groene draad tussen de stator en de spanningsregelaar.

Echter ook al zou deze onderbroken zijn of een slecht contact vertonen, dan nog moet de accu opladen via de oranje/witte draad.
 
Daarom denk ik ook dat er qua kleuren , of misschien iets gezamenlijks ervoor zorgt , dat beide het niet doen ( draden verwisseld / regelaar /massa aansluiting ?)
 
Ik heb al geprobeerd mijn spannings regelaar te vervangen.
Daarom denk ik ook dat er qua kleuren , of misschien iets gezamenlijks ervoor zorgt , dat beide het niet doen ( draden verwisseld / regelaar /massa aansluiting ?)
Dat zou kunnen kloppen, vooral als de nieuwe spanningsregelaar geen originele is.
Want deze spanningsregelaar is toevallig ook een 4 polige, tenminste dat geeft het schema aan, dit in tegenstelling met andere Aprilia's die een 5-polige of 8-polige spanningsregelaar hebben zoals bij vele Piaggio modellen.
Want ondanks dat de connector van de 4-polige spanningsregelaars hetzelfde is, de pinbezetting is niet allemaal hetzelfde.
 
Want ondanks dat de connector van de 4-polige spanningsregelaars hetzelfde is, de pinbezetting is niet allemaal hetzelfde.
Dat heb ik ook een keer ondervonden bij een regelaar van een gy6 Retro . Zelfde regelaar platte 4 pins aansluiting alles qua aansluiting klopt , maar een kleine plof , en regelaar hemelen . Was andere pin bezetting .
 
Ik heb andere regelaar gehaald (origineel) en de massa aansluitingen gecontroleerd maar deze zijn allemaal nog goed. Kon zo ook geen kabelbreuk vinden. Ik wacht nu nog op nieuwe lampjes om te kijken of het nu wel opgelost is. Ook zag ik een grote zekering onder het stuur, als deze kapot zou zijn zou dit eventueel ook nog de oorzaak kunnen zijn? ( zie foto voor de zekering)
 

Attachments

  • IMG_0567.png
    IMG_0567.png
    172.4 KB · Views: 4
Last edited:
Dit is geen zekering , maar een weerstand , deze belast de spoel. je zou hem eens door kunnen meten , en kijken of hij goed massa maakt .
Maar heeft niet van doen met het stukgaan van de lampen . Meten tussen de draad , en het frame , zo meet je of de ijzeren beugel goed massa maakt.
 
Beetje vreemd, op geen 1 schema van de SR50-Ditech/SR50-carb, die ik in het bezit heb, vind ik een "Lichtweerstand" en uiteraard ook geen serieweerstand voor de elektrische choke want die heeft de ditech uiteraard niet en de carb-versie ook niet.
Wat doet die weerstand dan en waar loopt de bedrading naar toe?
Of is dit iets wat de vorige eigenaar erbij geknutseld heeft omdat hij hetzelfde probleem had met de verlichting???

Ik wacht nu nog op nieuwe lampjes om te kijken of het nu wel opgelost is.
Je kunt toch simpelweg de spanning meten op de groene draad van de spanningsregelaar, deze moet begrensd zijn op +/- 12 V met een verhoogd toerental van de motor.
 
Ik heb de fitting nog een keer doorgemeten en deze gaf gewoon de goede hoeveelheid spanning, maar toen ik de ampere ging meten gaf deze 3 ampere aan. 7x3=21 dus 21 watt ging erover heen. Wat dus te veel is voor de lampen. Moet ik een ander weerstandje erin zetten zo ja welke?
 
Over welk type Ditech gaat het hier...
Morini of toch een Piaggio variant?

De enige die een weerstand tussen de bekabeling heeft zitten v.w.b. de verlichting is de Morini E1 en E2 variant..
Bouwjaar 2000 t/m 2004 Euro 1
Bouwjaar 2002 t/m 2004 Euro 2

Latere modellen/types hebben deze weerstand niet meer aangezien de aan/uit schakelaar v.w.b. de verlichting ineens verdwenen was.
Enkel nog dim en/óf groot licht stuurschakelaar aanwezig i.c.m. een/de dagrijverlichting.
 
Last edited:
Over welk type Ditech gaat het hier...
Morini of toch een Piaggio variant?

De enige die een weerstand tussen de bekabeling heeft zitten v.w.b. de verlichting is de Morini E1 en E2 variant..
Bouwjaar 2000 t/m 2004 Euro 1
Bouwjaar 2002 t/m 2004 Euro 2

Latere modellen/types hebben deze weerstand niet meer aangezien de aan/uit schakelaar v.w.b. de verlichting ineens verdwenen was.
Enkel nog dim en/óf groot licht stuurschakelaar aanwezig i.c.m. een/de dagrijverlichting.
Ik heb een morini uit 2001 dus deze zou wel een weerstand moeten hebben.
 
aar toen ik de ampere ging meten gaf deze 3 ampere aan. 7x3=21 dus 21 watt ging erover heen.
Wat dus vreemd is , een lamp of gebruiker pakt het aantal watt , wat hij nodig heeft , in jou geval dus 15w , zou dus ruim 1 amp moeten zijn .
Zou het zo kunnen zijn dat de weerstand achter de lampjes zit , en deze daardoor teveel belast worden ? Wat gebeurt er als je de weerstand buiten spel zet ? Als jij 3 amp meet , gaat er dus 36w over de lamp
 
Ook al zou deze weerstand defect zijn, dit heeft niks te maken met het stuk gaan van de lampen.
Deze weerstand zit er om de belasting van de de lichtspoel op je stator redelijk constant te houden of het licht nu ingeschakeld is of uitgeschakeld is en beschermt hiermee bovendien de spanningsregelaar.

Zou die weerstand er niet zitten en het licht is uitgeschakeld, loopt de spanning, die van de lichtspoel komt, te hoog op en de spanningsregelaar moet harder werken om deze spanning af te kappen tot 12 a 13Volt.
Maw, als het licht ingeschakeld is zorgen de lampjes voor deze belasting, als het licht uitgeschakeld is zorgt deze weerstand voor ongeveer diezelfde belasting.

Wattage gaat nergens naar toe dus kan ook nooit te veel zijn.
Trouwens als er stroom loopt door die weerstand, loopt er geen stroom door de lampjes en visa versa.

Wattage is het resultaat van de spanning die over de lampjes staat, de lampjes hebben een bepaalde weerstand en trekken bij deze spanning een bepaalde stroom.
Vermogen (Watt) is het product van spanning en stroom.
Zet je echter te veel spanning op een lampje, loopt er meer stroom door dit lampje dan hij aankan, met andere woorden dissipeert meer vermogen dan hij aankan en gaat stuk.

Ik heb de fitting nog een keer doorgemeten en deze gaf gewoon de goede hoeveelheid spanning,
En hoe hoog was die spanning dan en hoe heb je dit gemeten. (rode meetpen op?, zwarte meetpen op?, multimeter op welk meetbereik?, met stationair of gasgeven?)
 
Ook al zou deze weerstand defect zijn, dit heeft niks te maken met het stuk gaan van de lampen.
Deze weerstand zit er om de belasting van de de lichtspoel op je stator redelijk constant te houden of het licht nu ingeschakeld is of uitgeschakeld is en beschermt hiermee bovendien de spanningsregelaar.

Zou die weerstand er niet zitten en het licht is uitgeschakeld, loopt de spanning, die van de lichtspoel komt, te hoog op en de spanningsregelaar moet harder werken om deze spanning af te kappen tot 12 a 13Volt.
Maw, als het licht ingeschakeld is zorgen de lampjes voor deze belasting, als het licht uitgeschakeld is zorgt deze weerstand voor ongeveer diezelfde belasting.

Wattage gaat nergens naar toe dus kan ook nooit te veel zijn.
Trouwens als er stroom loopt door die weerstand, loopt er geen stroom door de lampjes en visa versa.

Wattage is het resultaat van de spanning die over de lampjes staat, de lampjes hebben een bepaalde weerstand en trekken bij deze spanning een bepaalde stroom.
Vermogen (Watt) is het product van spanning en stroom.
Zet je echter te veel spanning op een lampje, loopt er meer stroom door dit lampje dan hij aankan, met andere woorden dissipeert meer vermogen dan hij aankan en gaat stuk.


En hoe hoog was die spanning dan en hoe heb je dit gemeten. (rode meetpen op?, zwarte meetpen op?, multimeter op welk meetbereik?, met stationair of gasgeven?)
Zwarte meetpen op de blauwe draad en rode op de witte. Multimeter op gelijkspanning met meetbereik 20. Met gas geven was de grootste spanning die ik gemeten had 7 volt
 
Zwarte meetpen op de blauwe draad en rode op de witte.
Dus je meet met grootlicht aan (witte draad), heb je ditzelfde ook bij dimlicht (zwarte draad)?
En als het goed is, moet je op de groene draad bij de spanningsregelaar dezelfde spanning meten.

de grootste spanning die ik gemeten had 7 volt
Dit zou betekenen dat je verlichting maar voor de helft zou branden en daar heb ik je niks over zien schrijven.

Multimeter op gelijkspanning met meetbereik 20
Zet hem maar eens op 20 wisselspanning.
 
Dus je meet met grootlicht aan (witte draad), heb je ditzelfde ook bij dimlicht (zwarte draad)?
En als het goed is, moet je op de groene draad bij de spanningsregelaar dezelfde spanning meten.


Dit zou betekenen dat je verlichting maar voor de helft zou branden en daar heb ik je niks over zien schrijven.


Zet hem maar eens op 20 wisselspanning.
Ik heb een morini ditech uit 2001 dus deze heeft alleen licht aan of uit en geen grootlicht of dimlicht. Ik heb met wisselspanning 27 volt gemeten (veeeel te veel dus)
 

Attachments

  • 2001 color diagram HighDef.pdf
    234 KB · Views: 4
Back
Top