Am6 komt niet in toeren

jesse1233

New Member
Even een vraagje, ik heb een am6 brommer. Nu heb ik reeds gehad dat die zomaar hevig begon te roken en hij niet meer op toeren kwam. Ik heb eerst te horen gekregen om de pakkingen en keeringen te vervangen, maar nog steeds hetzelfde probleem. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Hij start gewoon goed maar komt in geen 1 versnelling op toeren.
 
Advertisement - register to remove this

Jesse,

misschien wat meer info over de brommer zoals hij nu erbij staat zoals bijv.

  • Is hij origineel en zo nee wat is er allemaal aan gebeurd?
  • Heb je hem in deze toestand gekocht of is hij plots zo gaan rijden?
  • Merk/type/bouwjaar?
  • Welke kleur heeft de rook?
  • Moet je regelmatig koelvloeistof bijvullen of zie je het koelvloeistofniveau zakken in het tankje?
  • Als de motor warm is loopt hij dan ook zo belabberd.
  • Welke tandwielverhouding zit erop en is deze origineel of heb jij of je eventuele voorganger deze aangepast?
  • Heb je de compressie al eens gemeten of laten meten?
  • Als de motor warm is en je houdt je hand in de uitlaatgassen die uit je uitlaat komen wordt je handt dan nat?
 
Jesse,

misschien wat meer info over de brommer zoals hij nu erbij staat zoals bijv.

  • Is hij origineel en zo nee wat is er allemaal aan gebeurd?
  • Heb je hem in deze toestand gekocht of is hij plots zo gaan rijden?
  • Merk/type/bouwjaar?
  • Welke kleur heeft de rook?
  • Moet je regelmatig koelvloeistof bijvullen of zie je het koelvloeistofniveau zakken in het tankje?
  • Als de motor warm is loopt hij dan ook zo belabberd.
  • Welke tandwielverhouding zit erop en is deze origineel of heb jij of je eventuele voorganger deze aangepast?
  • Heb je de compressie al eens gemeten of laten meten?
  • Als de motor warm is en je houdt je hand in de uitlaatgassen die uit je uitlaat komen wordt je handt dan nat?
Brommer is niet origineel, er zit een 70cc airsall op met een Malossi onderlangs race uitlaat. De brommer is plots zo gaan rijden, ik kwam terug van werk en toen begon die ineens te stotteren/uit te vallen. De rook is een beetje blauw wit achtig vandaar dat ik zelf ook niet weet of het olie of koelvloeistof is. Tandwiel verhouden is 53×15 deze heb ik zelf aangepast op waar die het lekkerst op rijd. Hij loopt de heletijd slecht warm en koud. Als ik mijn hand voor de uitlaat houdt word die zwart.
Hoop dat je met deze info iets kan.
 
Als het plotseling gekomen is zou ik de carburateur en luchtfilter eens nakijken of viezigheid of andere dingen die daar niet horen. Check ook op valse lucht, een pakking die tot ziens gezegd heeft kan ook behoorlijk wat klachten veroorzaken (alhoewel ie dan vaak ook slecht stationair loopt).

Doet de choke het normaal? Als die open blijft hangen krijg je ook problemen. Vooral automatische/elektrische chokes gaan nog wel eens kapot en blijven in de open positie hangen.

Koppakking zou kunnen.


Ik heb dit ook gehad met een andere schakelbrommer, hoewel deze een viertakt was. Bij deze was het lage compressie. Het motortje startte goed en liep vrij normaal stationair, maar hield merkbaar in bij het optrekken, stotterde een beetje en kwam niet op toeren.

Uiteindelijk bleek ie maar 5 bar compressie te maken in plaats van de 10 die ie zou moeten hebben. Een lekke koppakking zou verlies van compressie kunnen verklaren. Bij mij waren de zuigerveren gaar.

Kijk of het niveau van de koelvloeistof afgenomen is.


Heb je een compressietester?
 
Zou zeggen haal je cilinder eraf en kijk hem na op schade of slijtage.

Heeft naar mijn idee niks te maken met een vervuilde carburateur of luchtfilter.

Is het de carb of luchtfilter dan zal die echter moeten inhouden, en dan heb je ook die extra rook ontwikkeling niet.

Maar als je zuigerveren op zijn kan er natuurlijk verbranden rook gassen in andere ruimtes komen en sluit de zuiger de verbrandings ruimte niet goed af. Ook door slecht veren kan er compressie verlies optreden en dat is minder moter vermogen en stotteren.

Overigens zijn de onderdelen geen doorsnee onderdelen die standaard op die brommer horen en dan heb je gewoon meer slijtage (is vaker met circuit onderdelen, deze zijn niet geschikt om vele kilometers mee te rijden)
 
Zou zeggen haal je cilinder eraf en kijk hem na op schade of slijtage.

Heeft naar mijn idee niks te maken met een vervuilde carburateur of luchtfilter.

Is het de carb of luchtfilter dan zal die echter moeten inhouden, en dan heb je ook die extra rook ontwikkeling niet.

Maar als je zuigerveren op zijn kan er natuurlijk verbranden rook gassen in andere ruimtes komen en sluit de zuiger de verbrandings ruimte niet goed af. Ook door slecht veren kan er compressie verlies optreden en dat is minder moter vermogen en stotteren.

Overigens zijn de onderdelen geen doorsnee onderdelen die standaard op die brommer horen en dan heb je gewoon meer slijtage (is vaker met circuit onderdelen, deze zijn niet geschikt om vele kilometers mee te rijden)
Dit ben ik allemaal al na gegaan, er is met deze zuiger/veer nog geen 50km gereden en toen begon het gezeur alweer. heb de rechter krukaskeerring ook al vervangen, pakkingen ook allemaal al vervangen. vandaar dat ik nu zelf een beetje uit de ideeën ben.
 
Hoe oud is de cilinder zelf dan? Want dan kan je er wel nieuwe zuigerveren erin zetten.. Maar als je cilinder op zou zijn hebben nieuwe zuigerveren ook geen nut meer.

Of misschien een slechte ontsteking.. Kan dan nog wel werken of starten.. Maar slecht ontstekingen zodat hij het mengsel niet goed verbrand..
En of vonk misschien zwak is..
 
Zou zeggen haal je cilinder eraf en kijk hem na op schade of slijtage.

Heeft naar mijn idee niks te maken met een vervuilde carburateur of luchtfilter.

Is het de carb of luchtfilter dan zal die echter moeten inhouden, en dan heb je ook die extra rook ontwikkeling niet.

Maar als je zuigerveren op zijn kan er natuurlijk verbranden rook gassen in andere ruimtes komen en sluit de zuiger de verbrandings ruimte niet goed af. Ook door slecht veren kan er compressie verlies optreden en dat is minder moter vermogen en stotteren.

Overigens zijn de onderdelen geen doorsnee onderdelen die standaard op die brommer horen en dan heb je gewoon meer slijtage (is vaker met circuit onderdelen, deze zijn niet geschikt om vele kilometers mee te rijden)
c
Als het plotseling gekomen is zou ik de carburateur en luchtfilter eens nakijken of viezigheid of andere dingen die daar niet horen. Check ook op valse lucht, een pakking die tot ziens gezegd heeft kan ook behoorlijk wat klachten veroorzaken (alhoewel ie dan vaak ook slecht stationair loopt).

Doet de choke het normaal? Als die open blijft hangen krijg je ook problemen. Vooral automatische/elektrische chokes gaan nog wel eens kapot en blijven in de open positie hangen.

Koppakking zou kunnen.


Ik heb dit ook gehad met een andere schakelbrommer, hoewel deze een viertakt was. Bij deze was het lage compressie. Het motortje startte goed en liep vrij normaal stationair, maar hield merkbaar in bij het optrekken, stotterde een beetje en kwam niet op toeren.

Uiteindelijk bleek ie maar 5 bar compressie te maken in plaats van de 10 die ie zou moeten hebben. Een lekke koppakking zou verlies van compressie kunnen verklaren. Bij mij waren de zuigerveren gaar.

Kijk of het niveau van de koelvloeistof afgenomen is.


Heb je een compressietester?

Hoe oud is de cilinder zelf dan? Want dan kan je er wel nieuwe zuigerveren erin zetten.. Maar als je cilinder op zou zijn hebben nieuwe zuigerveren ook geen nut meer.

Of misschien een slechte ontsteking.. Kan dan nog wel werken of starten.. Maar slecht ontstekingen zodat hij het mengsel niet goed verbrand..
En of vonk misschien zwak is..
Cilinder is +- 500km oud. Ontsteking is zover ik kan zien goed, ik zal het voor de zekerheid nog ff nagaan.
 
Back
Top