Hallo,
ik heb twee weken geleden een Yamaha TZR 50 uit 2008 gekocht, mijn eerste schakel.
Toen ik hem kocht liep hij niet, maar dat is inmiddels opgelost. De carburateur is gereinigd, er zit nieuwe E5 mengsmering in, een nieuwe bougie, nieuwe spanningsregelaar en de startmotor is gerepareerd.
Voordat ik de brommer liet lopen heb ik naar een de oude bougie gekeken, die was mooi "melk met koffie bruin" met de sproeier 94 die er destijds in zat. De brommer had toen 8 maanden geleden voor het laatst gereden en is vervolgens weg gezet in de schuur.
Toen ik er echter mee ging rijden leek het alsof de afstelling bagger was. Boven de 7000tpm trekt hij redelijk mooi (met de 94), maar daaronder, vooral rond de 5000 toeren stottert hij erg. Toen heb ik de bougie er uit gehaald en die was spierwit. Vanzelfsprekend heb ik grotere sproeiers gehaald en geïnstalleerd, maar daar liep hij niet beter mee. Ik heb de sproeiers 98/100/102/104/108 geprobeerd, de rijeigenschappen verbeterden niet. Bij de 108 kon hij niet meer dan 6000 toeren maken, die is dus te groot zou je denken. Maar de kleur van de bougie was nog steeds vrij wit. (De bijgevoegde foto zonder tekst)
Ik heb ook kleinere sproeiers geprobeerd, daarmee stottert hij minder voor de powerband (4000-6000 toeren), maar trekt hij niet door in de powerband. Met sproeier 88/90/92 wordt hij erg warm, de Stage 6 thermostaat die in de cilinderkop zit geeft dan 92C+ aan. (Symptomen van een te kleine sproeier?)
Het gekke is dat de bougiekleur nauwelijks verandert bij de verschillende sproeiers, ik denk dus dat ik misschien de verkeerde warmtegraat te pakken heb. Hij vertoont hetzelfde gedrag met de oude en de nieuwe bougie (beide een NGK BR8ES). Volgens een pagina op het Aprillia Forum zou dit wel de juiste warmtegraad moeten zijn: https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=20201
Wat denken jullie dat het kan zijn?
Setup:
Originele 50cc cilinder
Originele Ontgrensde Uitlaat met originele demper
16mm Dellorto carburateur
Standaard CDI Ontsteking
ik heb twee weken geleden een Yamaha TZR 50 uit 2008 gekocht, mijn eerste schakel.
Toen ik hem kocht liep hij niet, maar dat is inmiddels opgelost. De carburateur is gereinigd, er zit nieuwe E5 mengsmering in, een nieuwe bougie, nieuwe spanningsregelaar en de startmotor is gerepareerd.
Voordat ik de brommer liet lopen heb ik naar een de oude bougie gekeken, die was mooi "melk met koffie bruin" met de sproeier 94 die er destijds in zat. De brommer had toen 8 maanden geleden voor het laatst gereden en is vervolgens weg gezet in de schuur.
Toen ik er echter mee ging rijden leek het alsof de afstelling bagger was. Boven de 7000tpm trekt hij redelijk mooi (met de 94), maar daaronder, vooral rond de 5000 toeren stottert hij erg. Toen heb ik de bougie er uit gehaald en die was spierwit. Vanzelfsprekend heb ik grotere sproeiers gehaald en geïnstalleerd, maar daar liep hij niet beter mee. Ik heb de sproeiers 98/100/102/104/108 geprobeerd, de rijeigenschappen verbeterden niet. Bij de 108 kon hij niet meer dan 6000 toeren maken, die is dus te groot zou je denken. Maar de kleur van de bougie was nog steeds vrij wit. (De bijgevoegde foto zonder tekst)
Ik heb ook kleinere sproeiers geprobeerd, daarmee stottert hij minder voor de powerband (4000-6000 toeren), maar trekt hij niet door in de powerband. Met sproeier 88/90/92 wordt hij erg warm, de Stage 6 thermostaat die in de cilinderkop zit geeft dan 92C+ aan. (Symptomen van een te kleine sproeier?)
Het gekke is dat de bougiekleur nauwelijks verandert bij de verschillende sproeiers, ik denk dus dat ik misschien de verkeerde warmtegraat te pakken heb. Hij vertoont hetzelfde gedrag met de oude en de nieuwe bougie (beide een NGK BR8ES). Volgens een pagina op het Aprillia Forum zou dit wel de juiste warmtegraad moeten zijn: https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=20201
Wat denken jullie dat het kan zijn?
Setup:
Originele 50cc cilinder
Originele Ontgrensde Uitlaat met originele demper
16mm Dellorto carburateur
Standaard CDI Ontsteking