Alu cilinder en een koperen radiateur

Mol

Moraalridder
Hoe zat het hier ook alweer mee? Wat ik altijd heb begrepen is dat koper en alu samen een reactie te weeg brengen en dat je dit op de een of andere manier moet opheffen.
Wie kan mij uitleggen hoe dit precies zit?
 
Advertisement - register to remove this

geen problemen mee , als je rijdt moet je er water op doen (eventueel met boorolie) , als je niet rijdt alles eraf laten lopen.

rijden met koperen radiateurs doen ze al heel lang in combinatie met alu cilinders , en ik heb er ook mee gereden met bosch pomp , die het nog steeds prima doet ! (al 4 jaar) en van aanslag heb ik geen last gehad , toen ik de cilinder eraf haalde was het als nieuw dus ik maak me niet druk om dat theoretische gelul, door ervaring leer je............
 
Er treedt geen (redox)reactie op tussen het aluminium en het koper omdat het allebei reductoren zijn ofzo. Ik heb het vanmiddag gevraagd aan mijn scheikunde leraar en volgens hem kan het geen problemen opleveren.
 
Originally posted by G-bus
Er treedt geen (redox)reactie op tussen het aluminium en het koper omdat het allebei reductoren zijn ofzo. Ik heb het vanmiddag gevraagd aan mijn scheikunde leraar en volgens hem kan het geen problemen opleveren.

dat is dus juist het probleem, de een is sterker als de ander en zal dus reageren :)

koper geleid heel goed warmte
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Waarom die koperen radiateur als het zoveel "problemen" geeft? Of geleid koper beter de warmte? (sorry, ik heb maar 3 jaar basis natuurkunde gehad, LANG geleden :))
\

ik heb er dus nog nooit problemen mee gehad . volgens mij WILLEN sommige mensen hier dat het problemen geeft.............
er zal theoretisch vast wel iets gebeuren (scheikundig gezien) maar het geeft in de praktijk geen problemen....... (en daar gaat het toch om?)

een kennis van mij rijdt al vanaf de jaren 60 met koperen radiateurs!

alu is gewoon lichter en nu relatief goedkoop, vroeger was er nog niks anders dan koperen radiateurs , een voordeel van koperradiateurs is dat je ze eenvoudig met een brandertje en tin kunt veranderen zoals je wilt.
 
Originally posted by melf #50
\



alu is gewoon lichter en nu relatief goedkoop, vroeger was er nog niks anders dan koperen radiateurs , een voordeel van koperradiateurs is dat je ze eenvoudig met een brandertje en tin kunt veranderen zoals je wilt.

Je vergeet dat een koperen radiator beter de warmte afgeeft . Ik ben pas bezig geweest hiermee en verschillende radiatorbedrijven wisten te vertellen dat de warmteafgifte van een koperen radiator veel groter is dan van alu radiator met dezelfde grootte.
Nadeel is dat het wat zwaarder weegt.
 
heb ook zoon soort probleempje gehad, dat mij verteld werd dat dit niet zou gaan, ik heb koperen lijdingen in mijn koel systeem.
Ik heb de proef op de som genomen en een bakje gepakt en daarin wat kvs gedaan en wat koper en wat alu, en warm gestookt een aantal keren en vervolgens al wel een maand laten staan. konclusie niks aan de hand :) niks aangefreten of opgelost.
we hebben hat aan anthony gevraagd en die schijnt er ook totaal geen problemen mee te hebben.
denk niet dat het problemen zal geven omdat er in de kvs zoizo al aditieven zitten tegen corosie en dus ook die reactie wel opheffen.
 
Ik heb even in binas tabelletje 48 zitten koekeloeren, en er staat dat Aluminium en Koper allebei reductoren zijn..dit kan dus samen nooit een redoxreactie veroorzaken. Dus volgens mij kan er niks gebeuren dus..
 
Originally posted by NeoGeniX
Ik heb even in binas tabelletje 48 zitten koekeloeren, en er staat dat Aluminium en Koper allebei reductoren zijn..dit kan dus samen nooit een redoxreactie veroorzaken. Dus volgens mij kan er niks gebeuren dus..

Ik heb zelf even geen binas bij de hand (eeej tis vakantie hoor :p ) maarre, kan het niet dat water als ox, optreed en er hier door in het water al3+ of cu2+ deeltjes komen die dan verder een redoxreactie beginnen met cu of alu vast?
 
klopt denk ik wel

(weet het niet meer zo goed, als je 2 jaar geen scheikunde meer hebt gehad ben je het wel weer een beetje kwijt)

btw. dat het beide reductoren waren leek me wel duidelijk
 
Originally posted by PsychoDude_666
hmm alleen binnenkop is toch koper? Nja post jij maar een foto, want de foto's die ik ken van de manston is de buitenkop gewoon alu.

blijkbaar klein foutje onderons (weet ook dat buitenkop alu is)(bedoelde de voledige binnen kop)

ontopic: Een koperen waterblok met een aluminium radiator of andersom is een slecht idee. Omdat het water ionen transporteert kunnen de twee verschillende metalen met elkaar gaan reageren, zogenaamde galvanische corrosie. De reacties die optreden zijn gelijk aan die in batterijen waardoor dit vaak wordt aangeduid als het batterijeffect. Gevolg hiervan is het ‘oplossen’ van je waterblok of radiator (het minst edele metaal is altijd het slachtoffer).

998905562.jpg

998905563.jpg


http://www.tweakers.net/reviews/245/5

deze is van pc en zo blijven we doorgaan (heeft het niet te maken als je koper en alu onder stroom zet dat het dan begint te.....)
 
Back
Top