This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Alles over Scooter SPUITEN topic... #2

Ik ben vanplan me binnenkappen te gaan spuiten, deze worden zwart. Ik vroeg mij af of ik dan gewoon witte grondlaag moet doen?

ik zou speciale plastic primer gebruiken..
binnenkappen worden gemaakt van recycle plastic wat zwaar ** is om te spuiten
vaak als je het in de normale primer gooit en het spuit, ziet het er even goed uit.
totdat het begint af te bladeren.

ik heb me grille etc. wel eens gespoten met plastic primer, ook van datsoort plastic en dat zit er nogsteeds op:W

Mja met een beetje pech bladert het er al af met regen of wind oid. Moet het er wel heel erg slecht op zitten maar toch.

ja maar dat komt met bijna niks in aanraking

daar heb je gelijk in,
maar vriendvanme heb ook ze binnekappen met plasticprimer gesproten en daarna met witte spuitbus eroverheen en dat ziet er nog tip top uit:W

heb verder niet veel verstand van spuiten, maar met normale primer op binnekappen oid bladert er snel vanaf.

hoeveel scooters je wel niet ziet met witte binnenkappen met zwarte vlekken erin:L

De eerste kap van het spuitresultaat. Dit is de 3e en laatste (basis)kleurlaag. Als deze is uitgehard kunnen de rode delen worden gespoten, en daarna de blanke lak.
De kleur ziet er zeker wel knaller blauw uit dan de photoshop creatie . Ik vind 't vet.
Let niet op de 'vervorming' van de foto. Is gemaakt met een breedhoeklens op een spiegelreflex camera.

Nog een vraagje aan jullie;
Als ik de geplande rode vlakken ga afplakken(Tesa schilderstape), overige delen afdekken met kranten, licht opschuren van de vlakken(WP1200), en uiteraard goed ontvetten(Ammoniak), dan spuit ik in een aantal lagen de rode kleurlak er op.

Maar moet ik de afplak tape er af halen als de lak compleet is uitgehard, of als de lak nog een beetje zacht is? Ik neem aan dat als het compleet is uitgehard dat de tape dan vast in de lak zit. Te nat loshalen lijkt mij (denk ik) ook niet zo leuk i.v.m. uitlopers ofzo.

Bedankt voor jullie (goede) tips!

Last edited:
ziet er wel zeer goed uit.
hoe heb je dat gespoten?
zo te zien niet in een profesionele spuitcabine.

Nee, gewoon met Motip knikker spuitbussen. De Acryl lakken gebruik ik nooit. Ik gebruik altijd de Alcyd lakken, 'huis & hobby' van Motip. Dekken beter, beter resultaat, en robuuster tegen schade/weersinvloeden.

Professionele spuitcabine is het zeker niet! Gewoon in de schuur en de boel afgeschermd met afdekfolie :*

http://www.motip.nl/?page=23&id=559

Last edited:
Wij halen meestal de tape na een kwartiertje drogen eraf, dan is de lak nog wel zacht maar niet helemaal nat, dan gaat altijd prima maar dat is wel met Motip Acryl lak. Ik weet daarom niet hoe jouw lak zal reageren.

Ok, bedankt voor de tip. Deze Alcyd lak heeft wel een wat langere droogtijd dan Acryl. Ik zal de tape er wel met ~30min er af halen. Ergens deze week ga ik er mee bezig, dan laat ik het resultaat wel zien.

waarom hamerite?
er is toch veel beter materiaal op de markt dan dat?
waarom je scooter verprutsen met die troep.
beter dat je die motip alcyd spuitbussen pakt.
ik ga het binnenkort ook eens proberen.

@evertbram,

ziet er goed uit.
als ik het niet wist zou je zeggen dat dat in een profesionele spuitcabine is gespoteen.
hoe zit het met het verwerken en de droog tijd?

De 3e kleurlaag zeker niet te dun spuiten. Spuit totdat het net niet gaat druipen. Dan krijg je een zeer mooi spiegel oppervlak. Spuituimte op 18-19 C Graden. Na 2-3uur stofdroog, na 24uur hard volgens de spuitbus.

ik heb een vraag, ik laat namelijk binnenkort mijn kappen spuiten(oranje metallic) nu wil ik er flakes in hebben, mijn vraag is moet dat in de blanke lak of in de lak zelf?

ik ben van plan om mijn kappen te spuiten/laten spuiten, moet ik dan eerst laag eraf schuren, dan primer, dagje laten drogen,en dan filler?
hoe moet het precies

hoeveel spuitbussen heb je eigenlijk ongeveer nodig voor alle kappen,(speedfight)niet dat ik te veel koop ofzo8P

Hey ik heb een vraagje.
Ik ga dinsdag mijn velge stralen.
Nou wil ik ze erna gaan spuiten, kan ik ze meteen spuiten zonder te schuren?
En Hoe kan ik de velgen het beste ontvetten?
En iemand Tips hoe je het beste met motip lak kan spuiten
Afstand spuitbus/wachtijden met andere lak

Moet ik verder nog ergens aan denken?

Gr Mike. info mag ook lekker uitgebreid via PM'
heb ook gezocht in dit topic maar krijg veel verschillende verhalen tezien.

Na het stralen hoeft je niet meer te schuren, met white spirit kan je de velg goed ontvetten, of remmenreiniger ook, dat verdampt ook snel dus heb je ook geen last meer van tijdens het spuiten.

Na het stralen kan je wel een mooie DIKKE laag grondlak spuiten, dan is de basis zeker goed om te spuiten, als je wil kan je die grondlaag nog snel opschuren met 800 NAT, tijdens het spuiten wel niet ontvetten met white spirit, met niks ontvetten, enkel na het stralen eventueel.

Ok. Thankzz..
Iemand nog tips over het spuiten zelf..
Frame word Waarschijnlijk Zwart of geel.. Motip..
Velgen worden zowiezo Hoogglans Zwart..

Speedfight 2 Voorkap Tnt Ongespoten schuren of niet?

Mensen vraagje,

Ik heb net mijn tnt voorkap binnen gekregen deze is ongespoten omdat ik hem zelf ga spuiten.

Echter heb ik er een busje motip kunststof primer artikel 04063 erbij gedaan, en vraag me af of ik eerst de voorkap met korrel 400wp dof moet schuren voordat ik de kunstof hechtprimer erop kan spuiten? of kan ik de kap ontvetten en zo de primer er opspuiten?

Heeft iemand hier ervaring mee?