Agm R8 70cc

rickdew8

New Member
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en kom er zelf niet uit...
Ik heb dus een Agm R8 (70cc) en malossi variateur..
Nou heb ik 2 problemen en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen omdat ik zelf al heel veel heb geprobeerd.
Vraag 1: weet iemand waar het probleem ligt dat als ik ga optrekken en te snel me gashendel open haal hij stottert/ploft...?
Ik heb zelf al geprobeerd om het op te lossen maar dat heeft niet geholpen... de dingen die ik al heb getest/vervangen zijn bougie, bobine, CDI unit, benzinekraan/filter, en een andere sproeier... echter is dit probleem er nogsteeds en ik ben zelf radeloos...
Als de scooter warm is is dit probleem langzamerhand minder en kan ik hem doortrekken naar z'n max.
En daarbij komt meteen het volgende probleem.. hij loopt max 55 met de std carb 18,5mm en sproeier 102 ook zit er nog een malossi variateur in.
Graag hoop ik dat iemand hier wat over weet/ het zelfde probleem heeft gehad en/of gefixt.
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Heeft de carburateur een acceleratiepomp? Zo ja? Probeer deze eens met een ziptie dicht te zetten
En daarbij komt meteen het volgende probleem.. hij loopt max 55 met de std carb 18,5mm en sproeier 102 ook zit er nog een malossi variateur in.
Graag hoop ik dat iemand hier wat over weet/ het zelfde probleem heeft gehad en/of gefixt.
Alvast bedankt!
Ehhhh
Welke sproeier zit er standaard in? Zelf denk ik aan 80 standaard...
Je zou eigenlijk tussen de 82 en 86 moeten zitten...
Dus de vraag voor jouw: waarom heb jij sproeier 102 geïnstalleerd?
Dit zou ook het probleem met optrekken kunnen oplossen
 
hij loopt max 55 met de std carb 18,5mm en sproeier 102
Wel erg groot die sproeier.
Welk luchtfilter heb je? (origineel of powerfilter)
Met welke kleinere sproeier heb je getest?

Als de motor koud is krijgt de scooter ook nog een extra rijk mengsel om dat de enricher (choke) nog op staat, daarom is het stotteren bij koude motor misschien ook erger.

Edit: Dubbel met @it's_A_Lex ;)
 
Last edited:
Sproeier 82 zat d'r origineel in, en toen deed hij dat stotteren/inhouden al... en ik dacht misschien door een te kleine Sproeier omdat ik hem van 50cc naar 70cc heb veranderd alleen dat was niet het geval, sindsdien zit nog Sproeier 102 er in maar daar moet ik inderdaad zelf nog naar kijken
Post automatically merged:

Heeft de carburateur een acceleratiepomp? Zo ja? Probeer deze eens met een ziptie dicht te zetten

Ehhhh
Welke sproeier zit er standaard in? Zelf denk ik aan 80 standaard...
Je zou eigenlijk tussen de 82 en 86 moeten zitten...
Dus de vraag voor jouw: waarom heb jij sproeier 102 geïnstalleerd?
Dit zou ook het probleem met optrekken kunnen oplossen
En voor acceleratiepomp zelf heb ik het niet gezien (zou kunnen dat ik het over het hoofd heb gezien) maar volgensmij zit die d'r niet in..
En origineel luchtfilter etc.
 
En origineel luchtfilter etc.
Sproeier 82 zat d'r origineel in, en toen deed hij dat stotteren/inhouden al... en ik dacht misschien door een te kleine Sproeier omdat ik hem van 50cc naar 70cc heb veranderd alleen dat was niet het geval, sindsdien zit nog Sproeier 102 er in
Dan was je redenering niet juist, waarschijnlijk was deze al te groot bij de 50cc.
Stotteren op top is meestal een teken dat het mengsel veel te rijk staat, dus volg het advies van @it's_A_Lex .

De acceleratiepomp zou ik met rust laten want als je de goeie sproeier hebt gemonteerd en de scooter is warm, dus de choke (=ericher) heeft z'n werk gedaan, is de kans groot dat als je dit pompje blokkeert door er bijv. een kabelbundelbandje rond te doen, de scooter een moment gaat inhouden op het moment dat je van nul gas naar vol gas gaat.

Sproeier 82 zat d'r origineel in, en toen deed hij dat stotteren/inhouden al...
Er is trouwens wel een verschil tussen stotteren en inhouden, dit zijn meestal de twee uitersten.
Inhouden is te weinig, stotteren is te veel bij volgas.
 
Last edited:
Dan was je redenering niet juist, waarschijnlijk was deze al te groot bij de 50cc.
Stotteren op top is meestal een teken dat het mengsel veel te rijk staat, dus volg het advies van @it's_A_Lex .

De acceleratiepomp zou ik met rust laten want als je de goeie sproeier hebt gemonteerd en de scooter is warm, dus de choke (=ericher) heeft z'n werk gedaan, is de kans groot dat als je dit pompje blokkeert door er bijv. een kabelbundelbandje rond te doen, de scooter een moment gaat inhouden op het moment dat je van nul gas naar vol gas gaat.


Er is trouwens wel een verschil tussen stotteren en inhouden, dit zijn meestal de twee uitersten.
Inhouden is te weinig, stotteren is te veel bij volgas.
Sorry misschien heb ik het verkeerd uitgelegd excuses daar voor!
Wel gek dat als ik er een grotere cilinder in doe dat ik juist een kleinere sproeier d'r in moet doen dan in de 50cc zat....?
Want 50cc had> 82 (had hij geen optrek probleem)
Toen 70cc had> 82
En nu 70cc heeft 102 (en dit gaat nog kleiner worden alleen wil ik eerst het optrek probleem oplossen)
En bij allemaal had het her probleem al met als ik TE SNEL mijn gashendel open haal dat het dan lijkt alsof hij geen benzine krijgt aangezien ik vermogen verlies. Dus sorry misschien hebben jullie mij verkeerd begrepen maar het probleem is niet zo zeer dat hij op z'n top stottert (dat doet ie ook heel licht) maar het probleem is meer met als ik te snel gas geef dat hij dan als het ware in houdt.
 
Zaak is toch dat die 102 sproeier veel te groot is voor die 70cc.
En als jij beweert dat de 102 op de 70cc beter loopt dan de 80 of 80 plus, en je hebt geen powerfilter, dan wordt er toch ergens valse lucht getrokken die het nodig maakt om de hoeveelheid benzine over te compenseren met een veel te grote sproeier om het mengsel weer goed te krijgen.

Heb je al eens gecontroleerd op valse lucht?
 
Dus jullie denken dat een kleinere sproeier het probleem op kan lossen? Want het probleem lijkt mij meer alsof hij gewoon geen benzine in de cilinder krijgt omdat ie dan ergens in houdt ofzo...
Maar ik zal wel verschillende sproeiers testen. Ik heb maat 90 t/m 102 dus dan ga ik dat wel proberen, want ik ben er wel van overtuigd dat er een grotere sproeier in moet dan 82.
Ik laat weten hoe/wat er gebeurt met andere sproeiers! Alvast heel erg bedankt!
 
Het punt is dat wanneer je te snel vol gas geef, gelijk ook de Vlotternaald omhoog gaat en daardoor de hoofdsproeier brandstof leverd
Dat zorgt voor de problemen
 
Ik heb nu kleinere sproeier er in getest, maar nogsteeds wel het zelfde probleem....
Ik heb sproeier 90 92 94 geprobeerd maar allemaal met nogsteeds hetzelfde probleem... (inhouden als je iets te snel optrekt en dan lang op 35 blijven hangen totdat warm is en dan langzaam doortrekken naar 50...)

En voor de vlotternaald daar heb ik wel naar gekeken, het membraam bovenop ziet er nog goed uit (geen scheurtjes of iets) En de naald en vlottebak lijkt alles ook nog in orde...
Valse lucht heb ik wel naar gekeken maar niks lijkt te lekken.(ook zonder filter geprobeerd maar dat maakte nauwelijks verschil)

Ook merkte ik wel dat door de kleinere sproeier mijn scooter maar max 50 haalde en daarna inhield en check engine Light ging knipperen....
Dus ik dacht misschien de lambdasonde?? (Vanwege check engine light)
 
Ook merkte ik wel dat door de kleinere sproeier mijn scooter maar max 50 haalde en daarna inhield en check engine Light ging knipperen....
Dus ik dacht misschien de lambdasonde?? (Vanwege check engine light)
Dit is een leuke
welke code geeft het lampje (welke knipper)
fijn dat je NU pas zegt dat het om een euro 4 scooter gaat....
 
2 a 3x knipper en dan even uit en dan weer knipper herhaald als ik op vol gas rij...
En sorry ik ben nieuw op deze forums en had er niet over nagedacht... mijn excuses!
Maar ja euro 4 scooter.
En 18659km gereden.
 
ga nog even een keer na hoe vaak het lampje gaat en of deze lang of kort aan gaat

meestal zit er in je helmbak een sticker met de knippercodes vermeld
 
Inderdaad !

Dit gaat niet werken, zomaar een 70cc erop plakken zonder de ecu-clc aan te passen.
Van wie heb je dit geweldige idee?
ja dat is iets waar ik niet aan heb gedacht... dat kan gebeuren!
Dus ik moet de clc aanpassen? Ik ben daar wel nieuw mee... heeft iemand hier misschien wat meer informatie over??
Alvast heel erg bedankt!
 
Last edited:
Back
Top