afstelling minarelli

T1m0thy

Well-Known Member
hallo ik heb een vraagje
ik wil leren afstellen ( ja dat moet door ervaring )
maar nu wil ik graag een beetje weten in welke richting ik moet beginnen

ik heb namelijk een
malaguti F15, was helemaal naar de klote rolletjes op carb kapot uitlaat afgebroken en nog wel meer, maar nu weer opgeknapt.

blok heeft is std
met std cilinder
12mm carb delorto
76 sproeier
originele luchtfilter
en een bidalot c16 ( ja was gloednieuw en mocht hem erbij hebben voor 20 euro dus ja kon het niet laten)
en blauwe rolletjes (uit oude vario alleen om maar ff rolletjes te hebben)

nou was mijn vraag
welk gewicht rolletjes moet ik hebben om de scoot redelijk zuinig maar toch ong een top van 80 te laten hebben en dat hij goed tot snel optrekt ?

ik weet dat het even uitproberen is maar ik heb nog hier en daar wat rolletjes liggen ( je kan ze zelf toch ook wegen ? )
zodat ik meschien kan mengen maar welke richting moet ik kijken ?

mvg bart
 
Advertisement - register to remove this

voor het afstellen ben je een paar drukveren , setjes rollen en setjes trekveren (MINIMAAL!) nodig ,anders kun je niks testen.

het is idd absoluut niet te zeggen wat erin moet.
 
ik ga komende week wel eerst kijken hoe hij nu trekt enzo en hoe hij rijd want met de test rondjes trok hij redelijk traag en trok na een tijdje pas echt door (km teller deed het niet) maar echt hard reed hij niet volgens mij
maargoed ik update wel naarmate ik meer informatie heb en vragen ;)

ik heb trouwens nog een rode drukveer liggen en grijze trekveertjes
er zit een een grijze drukveer en gele trekveertjes is en blauwe (volgens mij std) rollen
 
je moet gewoon zeker weten wat je hebt , en malossi geel en rood zijn de meest gangbare drukveren om te gebruiken bij het afstellen.

als je niet zeker weet welk merk en type de drukveer is gooi die anderen dan weg en koop een stel nieuwe , die kosten een paar euro per stuk en je hebt dan duidelijkheid en zeker weten een goeie veer er tussen.
 
ok geef ik je gelijk in maar ik zit nu krap bij kas, over een maandje geeft de geld boom weer vrucht maar d8 meschien kan ik wel een oude gebruiken maargoed, ik update wel zodra ik ergens met een probleem kom
 
mischien minder geld aan feesten uitgeven , en meer aan serieuze dingen zoals vervoer ;)

ik zeg niet dat het in dit geval zo is , maar bij veel jongeren zie ik dat ze lopen mekkeren over geld , maar wel weet ik veel hoeveel euro's uitgeven aan uitgaan , kleding etc. etc..
 
nou ik geef op dit moment al alles uit aan me vervoer :p en aan veilig heid zoals helm slot etc. maar het geld is deze maand gewoon op dus moet nog ff wachten tot het weer binnen komt.. mrja klopt student zijn is moeilijk heb nou al 3 maanden niet uitgeweest :p
 
ok ik heb weer wat geld binnen en nu ben ik dus van plan om iets te gaan veranderen in me vario :D ( :p)

ik dacht om eens te beginnen met een torque drive
een Power1 vario
ik zat te denken aan een zware tot middel klasse drukveer , trek veertjes weet ik nog niet precies. koppeling, meschien een Hebo (kan ik 2e hands krijgen van een vriend voor 40 euro) maar dat is meschien ook geen goed idee
en rond de 3,5 gram rollen er zit nu 5 in en trek voor geen meter

als je er iets ( zinnigs) op aan te merken heb alsjebliefd doe, want ik ben een beginneling en let momenteel nog iets meer op kosten dan kwaliteid ( ja sorry)
 
Ik zou die torque driver achterwege laten, heeft niet zoveel zin op een redelijk std setup.
Power1 vario met gele drukveer, rollen kan je nog niet zeggen aangezien een std vario vaak lichtere rollen moet hebben dan een sport vario.
 
ik heb nu een rode malossie en gele malossie, P1 vario komt binne kort binnen, en heb andere carters besteld om daar een leuk blokje van te bouwen voor als ik me scooter een sneller straat setupje wil geven

ik heb er nu,, 3,5 gram gemixed met 4 gram en rode rukveer malossie
hij heeft alleen een ontzettende dip van 30 naar de 40 ( denk ik zo ong aangezien hij geen km teller heeft momenteel)
hij maakt namelijk bij langzame snelheid ontzettend veel toeren
en komt langzaam pas op snelheid.
 
Last edited:
Dat hoge toerental bij de 30 komt door de knik in de spiebaan van de minarelli poulies, dat is gewoon niet fatsoenlijk af te stellen zonder torque driver... maar een sterkere drukveer helpt wel.
 
Back
Top