afmetingen krukas

harmbekkers

Well-Known Member
Hey

Ik ben hier op het forum omdat ik geinteresseerd ben in de variotechniek van scooters. Zelf ben ik bezig met een speciaal projekt om een puch maxi zodanig om te bouwen tot een racer. Namelijk met een vario, lc cilinder etc.
Maar to the point:

Ik wil mijn puch maxi blok behouden anders is het voor mij geen echt projekt meer. Ik zit nu met de volgende vraag. Ik moet een krukas hebben waarop een vario kan (van een dergelijke scooter/merk). De afmetingen hiervan moeten zijn =>

* de breedte van de krukaswangen (van buitenkant krukas wang tot buitenkant krukas wang gemeten) moet 34,6 mm > mag heel iets afwijken maar zeker niet veel.
* de diameter van de krukaswangen moet ongeveer 70mm zijn (nou is dit niet zo heel belangrijk omdat de diameter van scooters toch vaak kleiner is en het dan sowieso wel past, maar ik het het liefst dat dit niet te veel afwijk van een puch krukas)

voor mensen die zich afvragen hoe ik dat dan ga doen met slag enzo, offcourse pas ik die aan, aan het merk van scooter waar ik de krukas ook van ga gebruiken.

Ik heb al naar dergelijke online winkels gemaild maar geen duidelijk antwoord gekregen. Ik zat zelf te denken aan een krukas van een honda wallaroo of peugeot fox maar daar weet ik de afmetingen ook niet van.

Dus mijn vraag, welke krukas komt het best overeen met die van een puch?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

melf #50 said:
waarom niet gewoon een Rito asje voor puch maxi pakken en afslijpen voor de vario?

omdat ik niet graag aan een krukas ga beunen. Vooral niet als er een snelle setup onder komt.
En bovendien is de slag van een puch maxi krukas 43mm hier is niet echt een snelle LC cilinder voor te krijgen. Alleen een gilardoni 74cc LC maar die vind ik niet snel genoeg.
 
wij rijden met afgeslepen krukassen bij 16.000 tpm , dus dat is geen probleem..

een cilinder kun je ook snel maken btw ;)

de meeste krukassen van scooters zijn veel groter in diameter dus daar heb je niks aan. (eigenlijk alle)

de cilinder kun je btw ook prima aanpassen op de slag , zo kun je bijv. met een 43mm slag cilinder op een 40mm slag krukas rijden , dat wil..
 
melf #50 said:
wij rijden met afgeslepen krukassen bij 16.000 tpm , dus dat is geen probleem..

een cilinder kun je ook snel maken btw ;)

de meeste krukassen van scooters zijn veel groter in diameter dus daar heb je niks aan. (eigenlijk alle)

de cilinder kun je btw ook prima aanpassen op de slag , zo kun je bijv. met een 43mm slag cilinder op een 40mm slag krukas rijden , dat wil..

ok daar heb je wel gelijk in. Maar de koppelings as is sowieso te kort. En ik zou niet weet hoe ik die kan verlengen.

Maar er zijn ook wel scooter krukassen met dunnere krukaswangen => de peugeot 103 en de fox en honda wallaroo zoals ik al zei in de 1e post.
Het probleem is dat ik van geen van die krukassen de afmetingen weet.
 
Kun je niet even langs een dealer(beetje grote) wippen en daar even rondsnuffelen. Pak je een puch asje erbij en dan kun je zo makkelijk vergelijken. Mits ze je erbij willen helpen natuurlijk:)
 
wallaroo is idd poeplelijk, maar het gaat maar om de krukas he:P
Ik heb hier geen grote dealer in de buurt zitten dus ik denk dat ik gewoon ff het telefoonboek ga afzoeken:S
 
Maja die kunnen je dan waarschijnlijk wel goed verder helpen. Die hebben iniedergeval kennis en voorraad. Kun je gelijk ff ''de'' sprintmachine bekieken-:-
 
mwaa om 80km voor een krukas (waarvan ik nog niet eens zeker weet of ze hem hebben) af te leggen vind ik beetje te veel van het goeie ::::

Maarja ik hoop nog steeds op een reactie van iemand die zijn krukas heeft opgemeten :P;)
 
ik rij ook vaak genoeg heen en weer :P , mja , je kunt altijd even mailen of ze wat hebben liggen.

als je perse wat wilt zul je toch moeten reizen , vergelijken en wat proberen.
 
Back
Top