Krukas draait stroef

Het blok zit inmiddels in elkaar, en hangt onder het frame... ik heb m'n achterbrug en vering gemonteerd en ook mijn achterwiel weer gemonteerd. Nu heb ik de ketting er ook weer op gedaan, maar die loopt tegen het frame aan (hij raakt de bouten die eruit steken van de ophanging van het blok). Ik heb het idee dat dit komt omdat het achterwiel niet helemaal goed is gemonteerd. Ik heb sterk het idee dat dit komt omdat de afstandsbus niet op de juiste plek zit. Waar moet die afstandsbus precies tussen ook alweer, ik heb dit best vaak gedaan maar kan het me niet meer herinneren.
 

Attachments

  • tom_227485.jpg
    tom_227485.jpg
    7.3 KB · Views: 3
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar volgens mij zit het achterwiel en alles rond de as gewoon goed, dus ligt het aan het andere tandwiel...

Zou het kunnen zijn dat ik voor die as een shim ring ben vergeten of verkeerd heb gedaan waardoor het tandwiel te dicht op het frame zit??
 
als je nou eens EERST kijkt voordat je het uit elkaar draait ,EN het dan ook eens op volgorde legt heb je niet zoveel problemen...

en maak er gewoon even een foto van hoe het nu zit..
 
daar heb je helemaal gelijk in... baal ik ook van dat ik dat niet heb gedaan ,maar goed dat kan ik niet meer terugdraaien. Ik heb even foto's gemaakt dus misschien dat jullie me daar wel mee kunnen helpen:

op foto 1 zie je de rechter kant van het achterwiel en op foto 2 en 3 zie je de linkerkant van het achterwiel en volgens mij is dit gewoon correct in elkaar gezet.

dan heb ik nog de 4e foto waar het andere tandwiel te zien is en waarop te zien is dat de ketting zoals het nu bevestigd is rechts tegen de moer van de ophanging van het blok aan zit. Dit hoort dus niet. Het tandwiel moet dan denk ik dus verder van het blok af komen te staan, maar hoe? wellicht iets met een ringetje ergens te maken??

ik hoop dat dit voldoende is .

groet
 

Attachments

  • IMG_1222.JPG
    IMG_1222.JPG
    1.7 MB · Views: 5
  • IMG_1224.JPG
    IMG_1224.JPG
    1.7 MB · Views: 4
  • IMG_1225.JPG
    IMG_1225.JPG
    1.6 MB · Views: 6
  • IMG_1226.JPG
    IMG_1226.JPG
    1.4 MB · Views: 13
ooit eens gedacht aan een nieuwe ketting ? :X

en druk in vervolg ook meteen even de bouten van het blok erin zoals je ze er ook uit hebt gehaald ;)

dan loopt het ook niet aan..
 
ja een nieuwe ketting heb ik liggen!

Maar wat bedoel je precies met:

"en druk in vervolg ook meteen even de bouten van het blok erin zoals je ze er ook uit hebt gehaald"

hieruit kan ik niet halen wat er fout is en wat dus anders moet...?!

thanks.
 
Zie je nu zelf niet dat de bout er gewoon andersom in moet.
Dus je steekt hem erin langs de kant van de ketting zodat aan die kant niet zover uitsteekt.
 
okee soms is de oplossing dus zo makkelijk haha!! Ik ga vanavond kijken of dat het is. Bedankt in ieder geval en excuses voor de af en toe domme handelingen en vragen...
 
Het waren inderdaad de bouten die te ver uitstaken omdat ze er andersom in moesten. Te stom voor woorden, maar goed. Nu moet ik even de nieuwe ketting laten inkorten en dan kan ik verder met alles in elkaar zetten. Heb het idee dat ik nu het lastigste erop heb zitten, maar anders horen jullie het hier uiteraard van zelf. In ieder geval bedankt.
 
hoi allemaal,

Het is even een tijdje geleden dat ik heb gereageerd, maar er is in de tussentijd ook niks veranderd tot vandaag. Ik heb inmiddels de ketting erop en eigenlijk alles weer in elkaar gezet en vandaag was dan het moment daar om te kijken of ie ging starten (voordat ik met deze brommer was begonnen startte ie namelijk niet en deed ie eigenlijk helemaal niks meer).

Ik heb een flink aantal keer staan kicken toen het er eindelijk op begon te lijken alsof ie ging starten. Helaas kwam het niet zover. Af en toe kwamen er ook rare geluiden, het leek wel gesis en geplof en af en toe een hese knal uit de uitlaat.

Ik heb vervolgens de uitlaat eraf gehaald en van binnen geprobeerd schoon te maken en ik heb de cilinder weer opnieuw eraf gehaald en er weer op gezet (dit keer wat strakker aangedraaid en geen koppakking ertussen). Vervolgens uitlaat er weer op en weer proberen te starten.

Dit keer geen rare geluiden en geen gesis of geplof, alleen starten doet ie ook niet. Telkens lijkt het alsof ie 'm bijna pakt maar toch start ie niet. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het klinkt alsof ie 'm bijna pakt alsof ie bijna start. Er is ook ontbranding want de uitlaat wordt wel warm. Weet iemand waar het aan kan liggen en wat ik dus nog moet doen om die laatste stap te maken naar het starten van deze tomos??

ik weet het namelijk even niet meer. alle tips zijn welkom.

gr. Nick
 
Ik heb dat inderdaad ook al via google een paar keer gelezen als mogelijke oplossing. Maar ik heb nooit wat aan de ontsteking aangepast. Ik heb 'm er alleen afgehaald toen ik het blok ging splitsen en er weer opgezet. Kan het dan nog steeds nodig zijn om af te stellen?? zoja hoe doe ik zoiets.

gr. Nick
 
En anders kijken of de stattionair-schroef ver genoeg is in/uit gedraait. Als die te ver ingedraaid is, slaat die meteen af, omdat hij te weinig toeren maakt.

Bij mij zit dat vlak langs de choke.
 
bedankt voor de snelle reacties. Of de grondplaat in het midden staat weet ik niet. Ik zal het zooitje deze week maar weer open moeten halen omdat te bekijken. Waar moet ik precies naar kijken?

Dat van die stationairschroef is ook een goeie, want ik heb die er toen helemaal uitgehaald omdat ik de carb ging schoonmaken, maar wist idd niet precies hoever ie erin moest. Ik dacht dat stel ik wel af als ie 't eenmaal doet. Maar dan beter iets te veel eruit gedraaid dan erin gedraaid? of ergens in het midden als ik nog niet weet hoe die precies moet?!
 
Bij mijn brommer is het zo, dat die er ongeveer 'n centimeter, iets meer uitsteekt...

Ik denk dat je hem er verder uit kan draaien... Als die er te ver in zit, maakt die minder toeren, dus slaat hij sneller af, of start hij niet...

Maar, je zal hem even perfect moeten afstellen. Mijn brommer loopt tussen de 1500 en 2000 toeren stattionair. Maar, elk rondje dat ik draai, komen er zo'n 800 toeren bij! :eek:
 
oke ik heb m'n ontsteking blootgelegd, maar hoe nu verder? Hoe zie ik of de grondplaat goed staat?

ik heb voor de duidelijkheid wat foto's gemaakt.

Ik heb inmiddels een aardige simpele uitleg gevonden : http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Elektrische_ontsteking_afstellen
Melf: bedoel je met de grondplaat moet in het midden staan, dat het inhammetje op m'n grondplaat in het midden tussen de gleuven van m'n carter moet komen te staan??
 

Attachments

  • foto 6.JPG
    foto 6.JPG
    1.1 MB · Views: 4
  • foto 7.JPG
    foto 7.JPG
    1.1 MB · Views: 5
  • foto 8.JPG
    foto 8.JPG
    1.1 MB · Views: 6
  • foto 9.JPG
    foto 9.JPG
    1.1 MB · Views: 9
Last edited:
Back
Top