Dus je krijgt er een betere gasreactie van, oke. Wel zijn de meningen verdeeld over verlies van koppel. Somiggen zeggen dat je toerenverloop sneller is maar je dan wel koppel verliest. Dit is dus onjuist?Ik heb toen voor mijn NRG een keer een afgedraaid vliegwiel getest. Ja je merkt wel iets van betere gasrepons maar verwacht geen wonderen.
Je verliest trouwens geen koppel of vermogen door een lichter vliegwiel.
Het fijnst is om gewoon uiteindelijk een binnenrotor te hebben, dat merk je goed tov een standaard vliegwiel
Je reageert vaker maar ik snap er af en toe echt geen moer van, probeer een beetje jip en janneke taal te praten?Mogelijk van groter belang dan verwijderen van materiaal en massa; behoud van balans.
Groet,
Het is dan ook geen 50’er. Ik wil het maximale halen uit mijn due plus 70 maar ik wil wel licht behouden.50CC heeft geen oneindig vermogen en eigenlijk geen pk-tje te veel.
Akkoord, de gasreactie zal beter zijn en dat is belangrijk voor sprintertoepassingen.
Maar indien dit belangrijk is zou ik liever gaan voor een inner-roter design.
Aan de andere kant denk ik dat de massa/traagheid van het vliegwiel meehelpt bij heuvelig terrein om het toerental stabieler te houden.
Je reageert vaker maar ik snap er af en toe echt geen moer van, probeer een beetje jip en janneke taal te praten?
Probeer vooral relevant aan het topic te blijven.
Post automatically merged:
Het is dan ook geen 50’er. Ik wil het maximale halen uit mijn due plus 70 maar ik wil wel licht behouden.
en alle kleine beetjes helpen! Die kleine dingetjes bij elkaar heb je uiteindelijk wel wat verschil van heb ik t idee.
Dus kortom er valt zeker wat mee te behalen alleen je moet wel even iemand vinden die t fatsoenlijk kan... iemand een aanrader omgeving Zuid-Limburg?Behoud van balans is dus als je gaat afdraaien dat je daarna ook zorgt dat je vliegwiel weer in balans is, een gram onbalans zorgt ervoor dat die grams bij 13000 toeren een grote impact heeft op bv de levensduur van je lagers in je blok (centrifugaalkracht, je mag het zelf uitrekenen wat het effect is). Dus niet at random wat stukken weghalen en hopen dat het goed gaat.
@Harrr ik vind je trouwens niet onduidelijk en je posts getuigen van een hoop kennis
Zelf had ik van iemand een vliegwiel te leen die al afdraait was. Mijn eigen vliegwiel ging de magneetring die erin zit kapot, waarschijnlijk bij de hogere toerentallen toch niet zo fijn of net iets teveel onbalans. Daarna dus overgestapt naar binnenrotor, maar toen werd de scooter al niet meer gebruikt voor op de openbare weg.
Ik heb op mijn piaggio ook een afgedraaid vliegwiel op een stage 6 racing. Ook ik wou mijn licht behouden vandaar de keuze om niet voor een binnenrotor te gaan.
Ik heb hem af laten draaien en op de testbank af laten stellen bij DDL tuning. Zowel voor als na het afdraaien op de testbank geweest. De motor pakt zijn toeren beter op dus wat hierboven al gezegd wordt je hebt een betere gas response. Een echte vermogen/koppel winst heb ik hier niet mee behaald is mij door DDL gezegd.
Ik merk wel een duidelijk verschil in de gas response, dus voor mij is het wel een verbetering.
Voor het afdraaien woog mijn vliegwiel 750gr. Na het afdraaien 650gr. Wat het maximale is voor minarelli weet ik niet maar bij piaggio dus 100gr op een 50cc vliegwiel.
Mocht je hem af laten draaien zet je vliegwiel dan in de blanke lak tegen het roesten.
View attachment 59755
Je hebt van HPI de 2-ten die wel een aardige lichtspoel heeft maar daar betaal je dan ook weer voor.
Koppel winst heb je er zeker niet mee.. Maar met een rotor heb je wel verlies. Daarom is het beter om dan als nog een vliegwiel te hebben (al dan niet afgedraait) om toch het bestaande koppel te behouden. Maar dat ligt denk ik ook maar net aan met welke setup je dan rijd. Want waarschijnllijk is een setup die wat minder toeren maakt beter af met een afgedraait vliegwiel.
ik ga er denk ik eentje bij heiko tuning halen, hoor daar veel goeie dingen over. ook voor 125/180 pia blokken.Door een binnenrotor veranderd je curve van vermogen en koppel, bij lagere toeren is het koppel lager, maar bij hogere toeren win je dat weer terug. Juist bij snelle setup zoals die van de topic starter met de continue overbrenging zit je meer in het hoge toerengebied en heb je er gewoon profijt van.
Ga je dit doen op een standaard scooter waar je alleen lage toeren maakt, tja dan heeft het geen zin. Maar het is veilig te zeggen dat op de snellere setups (zoals die van de topicstarter) dit echt een positief effect heeft.