aerox tuning

stefan_013

Well-Known Member
hallo allemaal,

ik heb een nieuwe aerox gekocht en wil heb graag een beetje opvoeren, (60-70km/u) en lekker hard laten optrekken.8) nou is het dus dat ik verder niet veel weet van het opvoeren van scooters. maar wat ik al wel had gevonden voor mijn aerox is een gianelli shot uitlaat en een power 1 koppeling (107mm), ik had ook iets gelezen over strakere trekveren en losse drukveren voor het slippen van v-snaar ofz.:? ik zou graag willen weten hoe dit nou precies werkt en wat ik natuurlijk het best op mijn aerox kan zetten. en natuurlijk of ik goed zit met mijn gianelli shot uilaat en een power1 koppeling:p. ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen:!

mvg. stefan
 
Advertisement - register to remove this

Met een Gianelli Shot zul je sneller gaan dan 60.
Daar ga je zowieso wel 70-80 mee.

Verder is een andere koppeling niet echt nodig als je alleen ontgrensd en een snelle pijp eronder zet.

Als je het algeheel wat mooier wilt laten lopen pak dan een P1 variateur, geen koppeling.

Koppeling is puur voor het aangrijpen.

-

Trekveren bepalen het toerental waar hij aangrijpt, dit stel je dus af op het toerental waar jou scooter ze power afgeeft.
Dit stel je af door middel van strakkere trekveren te plaatsen.

-

Een drukveer met een standaard uitlaat, of alleen een snelle pijp hoef je ook 9 v/d 10 niet aan te zitten.
Je zou een net iets sterkere drukveer kunnen monteren, maar dit is over het algemeen niet nodig.

-

Verder is het nogal moeilijk om precies uit te leggen hoe je transmissie nou werkt, en dan typ ik straks 20 A4'tjes vol.

Lees dit eens door: http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=140474
 
Je theorie is BIJNA goed.

Je hebt wel gelijk dat des te strakker des te harder je optrekt, maar je scooter moet ook wel het toerental kunnen draaien waarbij hij aangrijpt.

Je kan dus niet de strakste van de strakste trekveertjes erin doen, want dan moet je vol gas geven en dan na 5 seconden grijpt hij eindelijk aan en leg je op je rug omdat je het niet kan controleren.
Of je komt helemaal niet vooruit omdat ze simpelweg te strak zijn.

-

Verder ga je door een variateur SNELLER, maar dit is minimaal. (verschilt per blok)

Vooral je toeren lopen wat geleideker.
Op een Minarelli (wat jij hebt) schijnt het soms wel 10 km/u sneller te lopen.
Ikzelf heb dat nog niet mogen meemaken, maar ik heb wel eens een Roxje gereden met een P1 variateur en de vario ring eruit, en deze liep 65.
Volledig ontgrensd, maar wel de uitlaat nog begrensd.
Later had hij de prop uit de uitlaat gehaald, en toen liep die 80.

-

Als jij dus beide neemt, moet je rekening houden dat je zomaar 80-85 km/u gaat, vooral met een Shot.
 
ik wil wel graag een andre uitlaat :) kan ik hem niet begrenzen ofz? of zou het ook wat zijn om er een gianelli chroom onder te zetten?
ps kon verder niks vinden over een p1 variateur, kun je het miss uiteggen?
ik weet het ik ben een beetje irritant maar ik wil gwn het beste uit mijn scooter halen xd
 
P1 = Power One, misschien helpt dat je een beetje.
Jij wilt 60 rijden, op teller?

Dan alleen de vario ring eruit halen.
Met een terugloop uitlaat moet je afstellen, goed onderhouden en dergelijke. En ga je natuurlijk veel harder dan 60.
 
Hoe bedoel je dan loopt hij zachter?

Je wilt je brommer toch opvoeren, dat betekent dat je sneller wilt. (neem aan dat hij nu gewoon nog standaard is en dus 45 gaat)

Verder ben je niet irritant hoor, forum is er tenslotte voor om je vraagjes te stellen.
Anders zou dit forum niet eens bestaan op de GC en project pages na.

-

Verder is het verschil in variateurs alleen maar de diameter (niet bij allemaal) en het loopvlak.

Bij 'race' vario's bijvoorbeeld is de wand wat stijler/schuiner, en de diameter groter.
Resultaat is dat de v-snaar sneller kan klimmen, en je dus iets sneller zal optrekken.
Met een grotere diameter kan hij hoger klimmen, en zal je dus sneller gaan.

Maar het belangrijkste is dat je toerental vrijwel gelijk blijft.
En dat is handig omdat als je hem goed afsteld hij dus in ze powerband blijft.
Powerband is het toerental waarbij de motor het meeste vermogen afgeeft, en dus het snelst gaat.

Normaal merk je dat je toeren langzaam klimmen, maar met een sport vario zal het toerental nagenoeg gelijk zijn als je bijv 20 rijd, als dat je 70 rijd.
Terwijl met een normale vario gaat hij juist van vrij weinig toeren, naar onwijs veel toeren op top snelheid.
En dan kan hij buiten zijn power band gaan, en benut hij dus niet al zijn vermogen.

-

Het is dus nogal een aardig ingewikkeld verhaal om alles tot in de puntjes uit te leggen, en dat kan ook niet zonder dat je het voor je ogen ziet.
Kan je wel de theorie vertellen, maar van de praktijk leer je 10 x meer.

-

Lees ook even die link die ik je heb gegeven, daar staat erg veel informatie.
 
maar ik wil eigelijk wel een gianelli shot of chroom eronder zetten maar je zegt dat hij dan 80 loopt. of gebeurt er dan helemaal niks omdat ik de varioring er nog niet heb uit gehaalt? maar als hij dus wel 80 loopt moet ik dus iets hebben om hem toch 60 te laten lopen snap je? of kan dat niet, want dan moet ik de uitlaat uit mijn hooft zetten
 
Dat kan niet.
Met de vario-ring erin zal de scooter ontzettend veel toeren maken, genaamd 'overtoeren' dan loopt het hele zaakje binnen de kortste keren kapot.

Het enige wat je kunt doen is de vario-ring eruit halen, dan zul je zo'n 60 gaan op je teller. Wil je een terugloper, moet je per se afstellen en dergelijke (kost ook wat!) en zul je een stuk harder gaan.

Je kunt natuurlijk altijd aan een begrenzer denken, voor de rollerbank. Maar je klinkt nog niet echt zo dat jij ff een begrenzer kunt aansluiten.

Dus ik zou zeggen, zet die uitlaat maar uit je hoofd en haal gewoon die vario-ring eruit ;)
 
Je kan hem natuurlijk begrensd laten, maar dan moet je wel zorgen dat je een goed gekeurde uitlaat koopt.
Anders zit er geen prop (de begrenzer zeg maar) in, en zul je als je de vario ring ook eruit hebt gehaald 70-80 km/u gaan.
Laat je je vario ring erin, zal je scooter erg beroerd rijden, is ook niet echt goed voor je scooter.
Zoals Mafs zeg overtoeren, maar het zal niet stuk lopen.
Dus dan kan je beter zorgen dat je een gekeurde hebt en je vario ring eruit halen.

Dan zal je waarschijnlijk wel je sproeier moeten veranderen, maar over het algemeen kan je van je transmissie afblijven.

En het zal dan waarschijnlijk slechter rijden als je standaard uilaat.

Maar vind je dat niet een beetje zonde van je knaken?

-

Je kan dus wel 60 met een terugloper Mafs.
 
hoe gaat dan precies een begrenser in zijn werking? kun je die gwn aan en uit zetten waneer je maar wil of is het iets dat je 1x instaleerd, want wat mafs ook al zij ik ben een beetje bang voor de rollerbank. en wel helemaal met zo'n uitlaat eronder dat is een politie magneet xd
 
Met overtoeren gaat het zaakje echt wel kapot Tinus, daar is je standaard cilinder helemaal niet voor gebouwd. Ook zeker niet goed voor je bougie, die zal nog het snelst kapot lopen.

En 60 is wel mogelijk, maar niet op een normaal rijd bare manier ;)

En tja Stefan, je bent bang voor de rollerbank, je bent bang dat je sneller gepakt word omdat je een leuke glimmende terugloper hebt. Dus ik denk dat de conclusie simpel is.

Geen terugloper nemen, en gewoon je vario-ring eruit halen. Loop je 60 teller, met een rustig geluidje en heb je er verder ook geen problemen mee qua afstellen.
 
Met overtoeren gaat het zaakje echt wel kapot Tinus, daar is je standaard cilinder helemaal niet voor gebouwd. Ook zeker niet goed voor je bougie, die zal nog het snelst kapot lopen.

Oneens.

Het zal beroerd lopen zoals ik zei, en je hebt natuurlijk veel meer slijtage, maar het zal echt niet stuk lopen.
Als je zegt eerder dan alleen een vario ring eruit geef ik je gelijk.

En 60 is wel mogelijk, maar niet op een normaal rijd bare manier ;)

Eens.

En tja Stefan, je bent bang voor de rollerbank, je bent bang dat je sneller gepakt word omdat je een leuke glimmende terugloper hebt. Dus ik denk dat de conclusie simpel is.

Geen terugloper nemen, en gewoon je vario-ring eruit halen. Loop je 60 teller, met een rustig geluidje en heb je er verder ook geen problemen mee qua afstellen.

oke thnx ik denk dat ik weet wat ik ga doen:) toch maar alleen de varioring eruit en een p1 vario erop zetten:D

Ga je ook harder als 60 bij een Rox.
 
Uiteraard.

Maar bij een algemene rollerbank controle word elke scooter in de omgeving gecontroleerd, dus ben je ook de sjaak.

Maar gewoon als je een willekeurige oom agent tegen komt, en jij rijd normaal (60 kan nog wel) dan gaat hij jou echt niet aanhouden.
Tenzij je net de verkeerde treft.

Ziet hij die mooie glimmende pijp, komt hij je gelijk achterna.

En hij kan niet in je carterkap kijken, dus hij ziet niet dat jij een P1 vario hebt.
En als hij dat wel zou kunnen, weet 90 % van de agentjes niet eens wat een vario is. :P
 
Back
Top