Aerox teller vraag, niet voor beginners

aardbanaan537

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een probleem bij mijn Yamaha Aerox (2005).
Onlangs heb ik een koso dashboard gp-style gemonteerd.
Alles werkt zoals het hoort, maar zodra ik harder dan ongeveer 30 ga, valt de teller in één keer compleet uit.
Zodra ik langzamer ga, springt de teller weer aan, calibreert zich, en werkt het weer zoals "normaal".

Wat een rare bijkomstigheid is, is dat alle andere elektronica zoals mijn losse temperatuur en voltmeter het wel blijft doen wanneer de teller uitvalt.
De accu heb ik al vervangen (dit is overigens 6,3 ah).
Alle overige elektronica verbruikers aanzetten of juist allemaal loskoppelen heeft geen effect op het uitvallen van de teller. Ik heb al meerder massakabels aangelegd, en contactpunten sluiten naar mijn weten allemaal goed aan.

Ik zat ook nog aan de spanningsregelaar te denken, hoewel de accu standaard 12,1V aangeeft, stationair 14,1V, en bij meerdere toeren rond de 15 V. Prima lijkt me?

Bestaat er zo iets als te veel stroom opwekken, en dat de teller dat dus niet aankan? (En de andere elektra wel)
Ik draai behoorlijk wat toeren.

Mocht iemand het nuttige informatie vinden hier mijn setup:

Stage 6 MK2 racing, vl14, twins filter, 21mm Dellorto, overrange, Delta clutch, Malossi vertanding,

Ik heb veel rondgekeken op dit forum, maar nog geen werkend antwoord gevonden.
Ik hoor graag jullie ideeën
 
Advertisement - register to remove this

Voor een nieuwe accu is 12.1 Volt wel erg laag.

Weet je zeker dat de spanning niet hoger komt dan 15V bij uitvallen van dit dashboard?

Ik lees net dat je ook een voltmeter op de scooter hebt, hoeveel geeft deze aan als het dashboard uit valt?
 
Bedankt voor je snelle reactie,
Ik zal vandaag nog eens kijken wat de voltmeter aangeeft.
Hoeveel deze aangeeft bij het uitvallen is een goede vraag, ik zal dit ook eens gaan bekijken.
 
Dit heb ik laatst ergens op het forum gelezen en even terug gezocht , weet niet of het een broodje aap verhaal is , maar misschien het proberen waard . Kijk ook eens in search met : bougie en digitale teller

Voor onderdelen ga ik altijd naar Gerard Mulder in Groningen: Mensen met veel kennis en helpen je goed.
Alleen dacht ik laatst dat ik werdt verneukt door hun. Ik had een nieuwe bougie nodig.
Hij: Heb je een digitale teller?
Ik denkend: WTF?
Ik zeggen: wat heeft dat er mee te maken?
Hij: Ik heb een bougie met weerstand en 1 zonder, een bougie zonder weerstand kan je teller kapot maken.
Ik: ahhaa, word ik hier soms in de maling genomen?
* Mensen om mij heen beginnen te lachen*
Hij: nee hoor, anders zou ik het toch ook niet zo serieus vertellen?
Ik: oke, doe dan maar gewoon 1, ik heb toch geen digitale teller :)

Ben er nog steeds niet uit of hij gelijk had of niet :p
 
Dit heb ik laatst ergens op het forum gelezen en even terug gezocht , weet niet of het een broodje aap verhaal is , maar misschien het proberen waard . Kijk ook eens in search met : bougie en digitale teller

Voor onderdelen ga ik altijd naar Gerard Mulder in Groningen: Mensen met veel kennis en helpen je goed.
Alleen dacht ik laatst dat ik werdt verneukt door hun. Ik had een nieuwe bougie nodig.
Hij: Heb je een digitale teller?
Ik denkend: WTF?
Ik zeggen: wat heeft dat er mee te maken?
Hij: Ik heb een bougie met weerstand en 1 zonder, een bougie zonder weerstand kan je teller kapot maken.
Ik: ahhaa, word ik hier soms in de maling genomen?
* Mensen om mij heen beginnen te lachen*
Hij: nee hoor, anders zou ik het toch ook niet zo serieus vertellen?
Ik: oke, doe dan maar gewoon 1, ik heb toch geen digitale teller :)

Ben er nog steeds niet uit of hij gelijk had of niet :p
Dus wat weten we na dit levensverhaal? Juist helemaal niks....

Koop een Iridium bougie, minder kans op storing. Zijn wel wat duurder dan de normale bougie maargoed

Leest wat makkelijker en sneller
 
Ben er nog steeds niet uit of hij gelijk had of niet :p
Hi Arie, tuurlijk hebben ze gelijk, dit is geen broodje aap.
Ik weet niet of je, je dit van vroegen nog kunt herinneren...
Soms als er een brommer voorbij de voordeur reed dat soms het geluid van de zwart/wit televisie knetterde en er een bepaald patroontje van witte stipjes in beeld voorbij liep???
Tegenwoordig is dit niet meer zo omdat de toestellen tegenwoordig veel beter ontstoord zijn en er geen gebruik meer wordt gemaakt van eigen antennes en coax ipv eventuele lintkabel.

Nou dat is de storing die hoogspanning kan veroorzaken op elektronica en soms zelfs kapot kan maken. (denk maar aan bliksem want de vonk aan je bougie is ook een mini bliksempje)

Maar dit is een hele goeie van jouw en kan mogelijk de oorzaak zijn van @aardbanaan537 's probleem.
Dus @aardbanaan537 , checken of er je een ontstoorde bougie gemonteerd zit en of de bougiekap en de bougiekabel en bobine goed contact met elkaar maken.

Maar om nog eens even terug te komen op je post #4, 15,6 Volt is toch wel aan de hoge kant.
Maar dit moet je even bekijken bij welke spanning het dashboard uit valt, maar eerst even @trabiarie 's eureka contoleren!
 
Heb hier bij ons Digitenne qua tv , ik woon in een buiten gebied , en heb dit af en toe nog steeds.
En Gcs 100 over wat een ander typt heb ik geen controlle , vanwege het bericht heb ik er ook niets uit gelaten , maar ben het helemaal met je eens , wat sommige neer pennen.
 
Weer iets bijgeleerd, iedereen bedankt voor het meedenken.
Met volledige overtuiging een oplossing te hebben, controleerde ik wat voor bougie ik gebruik en helaas.... Het is al een bougie met weerstand.. (BR9ES).
Heeft een iridium bougies dan wel zo'n toegevoegde waarde bij dit probleem?
Ik heb overigens een video gemaakt waar het uitvallen van de teller en de voltmeter te zien is (ik had zelfs bijna het idee dat het nog eerder uitviel..)
Let niet op missende kappen of de afstelling van de scooter
 
wat ik op je filmpje zie is dat de naald als een toerenteller , en de lampjes als km teller werkt klopt dit ? Dan valt zowel de toerenteller als de km teller uit . Na wat sparky zegt misschien toch een te hoog voltage , je kan om te proberen een 12v spannings stabilisator in de plus van de meter op te nemen. Dan sluit je dat ook uit.
 
Koso tellers zijn erg gevoelig voor storing signalen. Veelal van de ontsteking. (de klachten komen meestal ook met een hoger toerental dus meer storings signalen.) Je kunt proberen de bougie te vervangen ook al is het er al een met een weerstand.

Hoe heb je de toerenteller aangesloten?
 
Het lijkt wel alsof hij uitschakelt bij een teveel aan spanning, en daarna de startprocedure doet als de teller hervat. Ik zou hem achter een goed werkende spanningsregelaar aansluiten zodat de piek ongeveer 14v max is.
Groet,
 
@Harrr Vandaag een gloednieuwe spanningsregelaar aangesloten. Helaas zonder verbeterd resultaat...

@dutchino nieuwe bougie is besteld, een iridium ditkeer (met weerstand natuurlijk). Ik zal nog laten weten of dit effect heeft gehad

@trabiarie de grote cirkel is een toerenteller en de kleine de snelheidsmeter (kmteller kabel is in het filmpje niet aangesloten). Links en rechts van dit koso dashboard heb ik nog een temperatuur, en volt meter. Deze blijven overigens werken wanneer het dashboard uitvalt.
De stabilisator waar je over spreekt is overigens iets wat ik zeker wil proberen als de andere bougie geen effect heeft.
Post automatically merged:

@dutchino op de vraag hoe ik mijn toerenteller heb aangesloten;
De kabelboom+teller van deze aerox had origineel al een toerenteller.
Door de koppel stekker die wordt verkocht voor deze teller bij Aerox was dit plug&play
 
Last edited:
Back
Top