aerox sneller laten optrekken op budget

AEROX333

AEROX333
hallo allemaal ik heb vorige week een aerox gekocht en loopt mooi. maar ik vroeg mij af of ik mijn aerox wat meer acceleratiekracht zou kunnen geven binnen een budget van 150 euro ik heb op dit moment alleen een terugloop uitlaat en verder standaard. budget mag iets hoger en het zou mooi zijn als hij ook nog wat harder loopt en ik wheelies zou kunnen doen. iemand tips??
 
Advertisement - register to remove this

Beter afstellen is mijn mening. Komt vaak voor dat men de afstelling niet 100 goed heeft staan en dus brak rijd.. Zelf een standaard scooter kan je nog beter laten rijden als alles goed is af gesteld.

Misschien slecht afgesteld op drukveer / trekveren / carburateur of te lichte of zware rolletjes.

Overigens nooit een standaard drukveer gebruiken als je al een snelle uitlaat eronder hebt hangen..
Het kan een verschil van dag en nacht maken.
 
Beter afstellen is mijn mening. Komt vaak voor dat men de afstelling niet 100 goed heeft staan en dus brak rijd.. Zelf een standaard scooter kan je nog beter laten rijden als alles goed is af gesteld.

Misschien slecht afgesteld op drukveer / trekveren / carburateur of te lichte of zware rolletjes.

Overigens nooit een standaard drukveer gebruiken als je al een snelle uitlaat eronder hebt hangen..
Het kan een verschil van dag en nacht maken.
ik heb nu een terugloop wat voor drukveren heb je een goede ervaring mee?
 
Bij een terugloop het liefst altijd een iets sterkere drukveer monteren.. Beste is om de 7% sterker dan origneel te nemen.. Ten eerste omdat een 15% drukveer of zwaarder in deze niet nodig is..(en is te zwaar)

Een sterkere drukveer zorgt voor dat de hernemingen veel sneller verlopen.(en dan loop hij ook diploos sneller door) Dus als jij volgas tot de 50km/u gaat en dan van het gas af moet en als je dan het gas erop gooit dat de scooter veel sneller zal accelereren. (en niet dat hij even in kakt en weer rustig op komt.)

Ook merk je als je de koppelings trekveren goed hebt afgesteld en de juiste rolletjes hebt hij in een vloeiende lijn door loopt (zonder stilstand of dipjes)

Een vuist regel is bij een drukveer : Voor een gehele standaard setup is voor 99 keer de standaard drukveer voldoende. Maak je meer een sport afstelling (motor moet het vermogen in de hogere toeren zoeken) (i.c.m die terugloop uitlaat) dan is de standaard drukveer eigenlijk al te slap..

Meestal kan je met een standaard drukveer wel blijven rijden i.c.m terugloop uitlaat.. Maar het zal niet ideaal lopen dat je de aandrijving goed hebt lopen.. Plus naar verloop van tijd gaat die setup slechter lopen omdat de veerspanning dan niet meer zo stug blijft.

Maar niet alleen de aandrijving afstellen is belangrijk.. De carburateur afstelling is zelfs nog belangrijker.. Bij de goede afstelling zal hij snel en direct op het gas reageren.


Het enigste wat een sport vario doet:

Een originele vario is vaak lichter in gewicht dan een sportvario die meer gewicht heeft.. Als de originele vario lichter van gewicht is, krijg je het probleem dat de motor vaak hoger in de toeren moet lopen om het ideale vermogen te krijgen om de motor goed te laten lopen.

Ook heb je met een originele vario sneller schommelingen van hoge toeren en naar lage toeren en weer andersom... Dit is met rolletjes vaak niet op te lossen. Want dit heeft niks met rollen gewicht te maken, maar met de massa van de vario.
Iets wat lichter is zal sneller spinnen dan iets wat zwaarder weegt..

De sportvario lost de tekortkomingen op wat je normaal gesproken bij een originele vario hebt.. Uiteraard is dit per scooter blok verschillend..

Af en toe komt het voor dat de rollerbanen van een originele vario niet goed van model zijn (vaak zit er dan een rare knik in) i..p.v een stijle glijbaan. En het gewicht is natuurlijk zwaarder van de sportvario..

Dit zorgt ervoor dat het vermogen wat het motorblok moet hebben dus in het lagere bereik al aanwezig moet zijn.. Dus je motor zal dan iets rustiger gaan lopen.. Ook merk je dan het oppak in het begin een stuk beter verloopt..
Vaak word het beweerd dat er met een sportvario veel top valt te winnen..

In de meeste gevallen is dit niet waar... Maar als je scooter bijvoorbeeld een begrensde vario hebt (zoals bij de aerox 4t) dan valt er zeker in top wel iets te winnen.. Vaker eerder niet dan wel..

Dus conclusie is:

Een sport vario is alleen om de aandrijving te optimaliseren.. Winst is vaak maar minimaal.. Maar je merkt vooral de de oppak in het begin en de stabiliteit in het toerenverloop een heel stuk beter word.. Plus het kan wel ook enige brandstof besparing opleveren..
Want je hoeft het motorblok dan niet meer zo hoog in toeren te laten draaien om het positief effect te krijgen.


Ik kan je niet verstellen wat je aan de afstelling moet doen..

Dit is echt een probeer werkje en zien of het beter gaat lopen..


Drukveer zou ik zelf wit 7% nemen.. Overigens geld dat 7% van alle merken gelijk zijn en ook voor andere drukveren zo is..

Uit eigen ervaring weet ik wel dat de drukveren set van polini zilver 7% en 15% goud toch iets sterker zijn dan de drukveren van bijvoorbeeld malossi ,naraku.

Trekveren 15% en 25% proberen (ligt aan welke uitlaat je hebt.) Maar vermoed dat je die 25% moet hebben..

Sproeier is niet te zeggen... Maar rond de 78 - 82 range met een 12mm carb. Bij 17.5mm zit je al iets hoger..

Rolletjes proberen.. Kijken welke je het meeste vermogen / koppel / acceleratie geven.
 
Bij een terugloop het liefst altijd een iets sterkere drukveer monteren.. Beste is om de 7% sterker dan origneel te nemen.. Ten eerste omdat een 15% drukveer of zwaarder in deze niet nodig is..(en is te zwaar)

Een sterkere drukveer zorgt voor dat de hernemingen veel sneller verlopen.(en dan loop hij ook diploos sneller door) Dus als jij volgas tot de 50km/u gaat en dan van het gas af moet en als je dan het gas erop gooit dat de scooter veel sneller zal accelereren. (en niet dat hij even in kakt en weer rustig op komt.)

Ook merk je als je de koppelings trekveren goed hebt afgesteld en de juiste rolletjes hebt hij in een vloeiende lijn door loopt (zonder stilstand of dipjes)

Een vuist regel is bij een drukveer : Voor een gehele standaard setup is voor 99 keer de standaard drukveer voldoende. Maak je meer een sport afstelling (motor moet het vermogen in de hogere toeren zoeken) (i.c.m die terugloop uitlaat) dan is de standaard drukveer eigenlijk al te slap..

Meestal kan je met een standaard drukveer wel blijven rijden i.c.m terugloop uitlaat.. Maar het zal niet ideaal lopen dat je de aandrijving goed hebt lopen.. Plus naar verloop van tijd gaat die setup slechter lopen omdat de veerspanning dan niet meer zo stug blijft.

Maar niet alleen de aandrijving afstellen is belangrijk.. De carburateur afstelling is zelfs nog belangrijker.. Bij de goede afstelling zal hij snel en direct op het gas reageren.


Het enigste wat een sport vario doet:

Een originele vario is vaak lichter in gewicht dan een sportvario die meer gewicht heeft.. Als de originele vario lichter van gewicht is, krijg je het probleem dat de motor vaak hoger in de toeren moet lopen om het ideale vermogen te krijgen om de motor goed te laten lopen.

Ook heb je met een originele vario sneller schommelingen van hoge toeren en naar lage toeren en weer andersom... Dit is met rolletjes vaak niet op te lossen. Want dit heeft niks met rollen gewicht te maken, maar met de massa van de vario.
Iets wat lichter is zal sneller spinnen dan iets wat zwaarder weegt..

De sportvario lost de tekortkomingen op wat je normaal gesproken bij een originele vario hebt.. Uiteraard is dit per scooter blok verschillend..

Af en toe komt het voor dat de rollerbanen van een originele vario niet goed van model zijn (vaak zit er dan een rare knik in) i..p.v een stijle glijbaan. En het gewicht is natuurlijk zwaarder van de sportvario..

Dit zorgt ervoor dat het vermogen wat het motorblok moet hebben dus in het lagere bereik al aanwezig moet zijn.. Dus je motor zal dan iets rustiger gaan lopen.. Ook merk je dan het oppak in het begin een stuk beter verloopt..
Vaak word het beweerd dat er met een sportvario veel top valt te winnen..

In de meeste gevallen is dit niet waar... Maar als je scooter bijvoorbeeld een begrensde vario hebt (zoals bij de aerox 4t) dan valt er zeker in top wel iets te winnen.. Vaker eerder niet dan wel..

Dus conclusie is:

Een sport vario is alleen om de aandrijving te optimaliseren.. Winst is vaak maar minimaal.. Maar je merkt vooral de de oppak in het begin en de stabiliteit in het toerenverloop een heel stuk beter word.. Plus het kan wel ook enige brandstof besparing opleveren..
Want je hoeft het motorblok dan niet meer zo hoog in toeren te laten draaien om het positief effect te krijgen.


Ik kan je niet verstellen wat je aan de afstelling moet doen..

Dit is echt een probeer werkje en zien of het beter gaat lopen..


Drukveer zou ik zelf wit 7% nemen.. Overigens geld dat 7% van alle merken gelijk zijn en ook voor andere drukveren zo is..

Uit eigen ervaring weet ik wel dat de drukveren set van polini zilver 7% en 15% goud toch iets sterker zijn dan de drukveren van bijvoorbeeld malossi ,naraku.

Trekveren 15% en 25% proberen (ligt aan welke uitlaat je hebt.) Maar vermoed dat je die 25% moet hebben..

Sproeier is niet te zeggen... Maar rond de 78 - 82 range met een 12mm carb. Bij 17.5mm zit je al iets hoger..

Rolletjes proberen.. Kijken welke je het meeste vermogen / koppel / acceleratie geven.


jo bedankt
ik zal ff proberen ik heb nu 25% veer en een sproeiersetje gekocht de rolletjes kijk ik wel even een andere keer naar
 
Meestal moet je bij een zwaardere drukveer iets zwaarder in rolletjes. Want er drukt meer gewicht in de achterpoelie.. Ergens aan de voorkant moet je dan weer mee opvangen.. Maar het ligt eraan hoe de scooter op dat moment loopt.
 
Bij een terugloop het liefst altijd een iets sterkere drukveer monteren.. Beste is om de 7% sterker dan origneel te nemen.. Ten eerste omdat een 15% drukveer of zwaarder in deze niet nodig is..(en is te zwaar)

Een sterkere drukveer zorgt voor dat de hernemingen veel sneller verlopen.(en dan loop hij ook diploos sneller door) Dus als jij volgas tot de 50km/u gaat en dan van het gas af moet en als je dan het gas erop gooit dat de scooter veel sneller zal accelereren. (en niet dat hij even in kakt en weer rustig op komt.)

Ook merk je als je de koppelings trekveren goed hebt afgesteld en de juiste rolletjes hebt hij in een vloeiende lijn door loopt (zonder stilstand of dipjes)

Een vuist regel is bij een drukveer : Voor een gehele standaard setup is voor 99 keer de standaard drukveer voldoende. Maak je meer een sport afstelling (motor moet het vermogen in de hogere toeren zoeken) (i.c.m die terugloop uitlaat) dan is de standaard drukveer eigenlijk al te slap..

Meestal kan je met een standaard drukveer wel blijven rijden i.c.m terugloop uitlaat.. Maar het zal niet ideaal lopen dat je de aandrijving goed hebt lopen.. Plus naar verloop van tijd gaat die setup slechter lopen omdat de veerspanning dan niet meer zo stug blijft.

Maar niet alleen de aandrijving afstellen is belangrijk.. De carburateur afstelling is zelfs nog belangrijker.. Bij de goede afstelling zal hij snel en direct op het gas reageren.


Het enigste wat een sport vario doet:

Een originele vario is vaak lichter in gewicht dan een sportvario die meer gewicht heeft.. Als de originele vario lichter van gewicht is, krijg je het probleem dat de motor vaak hoger in de toeren moet lopen om het ideale vermogen te krijgen om de motor goed te laten lopen.

Ook heb je met een originele vario sneller schommelingen van hoge toeren en naar lage toeren en weer andersom... Dit is met rolletjes vaak niet op te lossen. Want dit heeft niks met rollen gewicht te maken, maar met de massa van de vario.
Iets wat lichter is zal sneller spinnen dan iets wat zwaarder weegt..

De sportvario lost de tekortkomingen op wat je normaal gesproken bij een originele vario hebt.. Uiteraard is dit per scooter blok verschillend..

Af en toe komt het voor dat de rollerbanen van een originele vario niet goed van model zijn (vaak zit er dan een rare knik in) i..p.v een stijle glijbaan. En het gewicht is natuurlijk zwaarder van de sportvario..

Dit zorgt ervoor dat het vermogen wat het motorblok moet hebben dus in het lagere bereik al aanwezig moet zijn.. Dus je motor zal dan iets rustiger gaan lopen.. Ook merk je dan het oppak in het begin een stuk beter verloopt..
Vaak word het beweerd dat er met een sportvario veel top valt te winnen..

In de meeste gevallen is dit niet waar... Maar als je scooter bijvoorbeeld een begrensde vario hebt (zoals bij de aerox 4t) dan valt er zeker in top wel iets te winnen.. Vaker eerder niet dan wel..

Dus conclusie is:

Een sport vario is alleen om de aandrijving te optimaliseren.. Winst is vaak maar minimaal.. Maar je merkt vooral de de oppak in het begin en de stabiliteit in het toerenverloop een heel stuk beter word.. Plus het kan wel ook enige brandstof besparing opleveren..
Want je hoeft het motorblok dan niet meer zo hoog in toeren te laten draaien om het positief effect te krijgen.


Ik kan je niet verstellen wat je aan de afstelling moet doen..

Dit is echt een probeer werkje en zien of het beter gaat lopen..


Drukveer zou ik zelf wit 7% nemen.. Overigens geld dat 7% van alle merken gelijk zijn en ook voor andere drukveren zo is..

Uit eigen ervaring weet ik wel dat de drukveren set van polini zilver 7% en 15% goud toch iets sterker zijn dan de drukveren van bijvoorbeeld malossi ,naraku.

Trekveren 15% en 25% proberen (ligt aan welke uitlaat je hebt.) Maar vermoed dat je die 25% moet hebben..

Sproeier is niet te zeggen... Maar rond de 78 - 82 range met een 12mm carb. Bij 17.5mm zit je al iets hoger..

Rolletjes proberen.. Kijken welke je het meeste vermogen / koppel / acceleratie geven.
Jooo, ik heb zelf een aerox 50cc technigas terugloop uitlaat, 4g rolletjes en rode malossi drukveer. Paarse trekveertjes heb ik net omgewisseld met de oude weer want die waren gewoon veel te strak waardoor hij op hoog toeren pas weg reed. Maar deze setup is best wel bok slecht. Toen ik bij Theo van baden aankwam in Heerhugowaard en ik zij dat ik een technigas terugloop uitlaat had liep die man daar vol zelfvertrouwen naar de rode malossi drukveer en paarse trekveertjes (1500+rpm) 0-0 wat raad jij mij aan om te doen? Witte drukveer en lichtere trekveertjes denk? Of zal ik wel gwn rondkomen met de standaard trekveertjes?
 
Zou rond de 4,5 gram rolletjes proberen. Witte drukveer, en trekveren kan je 2 setjes kopen de slappe en de medium en dan gewoon even uitproberen wat het fijnste loopt. Sproeier tussen de 78 en de 82
 
Afstellen en met die 150 piek ken je best een malossi vario en een grotere carb halen, denk aan een 17.5 mm dellorto als je je 50cc wil houden/ niet meer geld wil uitgeven
Post automatically merged:

Maar als je er echt wheelies mee wil doen moet er een 70 op, een aerox is nogal zwaar bij de voorvork dus die krijg je niet zo de lucht in
 
Zou rond de 4,5 gram rolletjes proberen. Witte drukveer, en trekveren kan je 2 setjes kopen de slappe en de medium en dan gewoon even uitproberen wat het fijnste loopt. Sproeier tussen de 78 en de 82
Aan Welke kleur trekveertjes moet ik dan denken? Ik heb nu trouwens een sito plus uitlaat die voor meer power zorgt op lager toeren/snelheid!
Post automatically merged:

M
Afstellen en met die 150 piek ken je best een malossi vario en een grotere carb halen, denk aan een 17.5 mm dellorto als je je 50cc wil houden/ niet meer geld wil uitgeven
Post automatically merged:

Maar als je er echt wheelies mee wil doen moet er een 70 op, een aerox is nogal zwaar bij de voorvork dus die krijg je niet zo de lucht in
wat bedoel je met 150 piek als ik vragen mag? En ik weet inderdaad dat een 50cc en snel optrekken erg lastig word helaas maarja :/
 
Back
Top