Zit net een nieuwe koppakking op en ik zal ff kijken of die ook vlak is kan het ook liggen aan de soort koelvloeistof die ik erin hebJa ik denk ook dat je een overdruk probleem hebt.. Want zolang je de kvs op het juiste niveau brengt en je het systeem ook ontlucht hebt, zou er niks geks moeten gebeuren..
Overdruk is vaak een lekke koppaking of de cilinderkop is niet vlak.. Gebeurd dit probleem vaker, dan kan je de kop vlakken (alleen laten doen door iemand die weet wat hij doet. Anders beter een nieuwe kop kopen en monteren volgens de `Maintance manual`
Daarnaast moet je als je de kop eraf haalt ALTIJD een nieuwe pakking monteren..
Ja de koelvloeistof is niet belachelijk heet maar je kan het wel net aanraken. Zit er ook een grijze rubberen ring in ofzoIs niet je dop meer zo best? Als je temperatuur goed blijft zou een slecht sluitende dop een oorzaak kunnen zijn.
Zit net 150km een nieuwe opKan zijn dat de Thermosstaat kapot is / blijft hangen , dan gaat het systeem druk opbouwen ... normaliter vervang je de thermosstaat na 5000 Km .
normaliter vervang je de thermosstaat na 5000 Km .
Komt bij het tankje weg maar kan ik de radiateur doorspoelen met water?? De slangen zeg maarWaarom zou je de thermostaat vervangen na 5.000 km ??
@ de TS, het lekken doet eerder vermoeden dat de radiateur niet meer helemaal lekker in elkaar steekt/zit.
Ik neem aan dat men tijdens het vullen van het reservoir ook gelijk het systeem ontlucht heeft en alles goed op nivo hebt gebracht.
Zoja, moet men even de afsluitdop van het kvs-rervoir controleren ofdat het membraan lucht doorlaat.
Ook de slangen en klemmen binnen dit systeem vergen wellicht wat aandacht....
Aangezien het gaat lekken bij de koplampunit doet het eerder vermoeden dat de radiateur de eerste verdachte is.
Alhoewel het reservoir boven de radiateur zit gemonteerd kan men dit het beste testen door de voorkap te demonteren.
Op die manier kom je er dan al snel achter wat er nou precies lekt....
Je kan prima een radiator met kraan water spoelen.. Zou niet weten waarom je dat niet zou kunnen en of dit een slecht idee zou zijn...
Radiators van een computer spoel ik normaal ook eerst uit met kraanwater..
KVS mengt gewoon prima met kraanwater.. Al is het wel goed om zoveel mogelijk kraanwater eruit te schudden..
Als je er dan toch gaat spoelen kan je ook gelijk een lek test doen..
Om een radiateur te reinigen is speciaal spul voor , spul wat al de troep oa kalk van kraanwater wegvreet , tekoop bij een automaterialen zaak , doorspoelen met kraanwater is niet verstandig, bij sommige gemeentes is het kalk gehalte in het kraanwater zeer hoog , wat verstopping in de radiateur veroorzaakt .
Waarom een thermostaat vervangen na 5000 Km ? ... uit veiligheid .. ding kost geen drol , en beter voorkomen dan genezen .
Nou dan kopen jullie dure artikelen om een rad door te spoelen, dan doe ik dat wel met kraanwater wat goedkoper is.. Het is overigens alleen voor het spoelen.. Daarna doe je er kvs erin en klaar.
Ik snap wel dat als de radiator dicht gekalkt zit je beter inderdaad even een goedje moet gebruiken om dat los te maken, aangezien dat niet gaat door alleen water erin te doen.
Een thermostaat kan je ook gewoon even testen, door hem in een pan met warm water te doen.. Als die open gaat dan zou die alsnog moeten werken.. Gaat hij niet open dan doet hij het niet.. Of het veel geld of niet veel geld kost, dat moet geen reden zijn om onnodig geld uit te geven.