Aerox koeling lekt als een gek

Status
Not open for further replies.

AEROX333

AEROX333
Ik heb een probleem met mijn aerox
Als ik een tijdje rij dan lekt de koelvloeistof onder men koplamp eruit en om de 30km moet ik weer bijvullen mijn hittelampje heb ik getest en werkt perfect maar geeft niks aan als dit gebeurd, dus ik dacht dat het niet een kwestie van overdruk is. Het lekken zit bij het tankje maar als ie stilstaat lekt ie niet, misschien nieuw tankje + dop??

Ps: wat is de meest geschikte koelvloeistof??
 
Advertisement - register to remove this

Is niet je dop meer zo best? Als je temperatuur goed blijft zou een slecht sluitende dop een oorzaak kunnen zijn.
 
Ja ik denk ook dat je een overdruk probleem hebt.. Want zolang je de kvs op het juiste niveau brengt en je het systeem ook ontlucht hebt, zou er niks geks moeten gebeuren..

Overdruk is vaak een lekke koppaking of de cilinderkop is niet vlak.. Gebeurd dit probleem vaker, dan kan je de kop vlakken (alleen laten doen door iemand die weet wat hij doet. Anders beter een nieuwe kop kopen en monteren volgens de `Maintance manual`

Daarnaast moet je als je de kop eraf haalt ALTIJD een nieuwe pakking monteren..
 
Ja ik denk ook dat je een overdruk probleem hebt.. Want zolang je de kvs op het juiste niveau brengt en je het systeem ook ontlucht hebt, zou er niks geks moeten gebeuren..

Overdruk is vaak een lekke koppaking of de cilinderkop is niet vlak.. Gebeurd dit probleem vaker, dan kan je de kop vlakken (alleen laten doen door iemand die weet wat hij doet. Anders beter een nieuwe kop kopen en monteren volgens de `Maintance manual`

Daarnaast moet je als je de kop eraf haalt ALTIJD een nieuwe pakking monteren..
Zit net een nieuwe koppakking op en ik zal ff kijken of die ook vlak is kan het ook liggen aan de soort koelvloeistof die ik erin heb
 
normaliter vervang je de thermosstaat na 5000 Km .

Waarom zou je de thermostaat vervangen na 5.000 km ??

@ de TS, het lekken doet eerder vermoeden dat de radiateur niet meer helemaal lekker in elkaar steekt/zit.
Ik neem aan dat men tijdens het vullen van het reservoir ook gelijk het systeem ontlucht heeft en alles goed op nivo hebt gebracht.
Zoja, moet men even de afsluitdop van het kvs-rervoir controleren ofdat het membraan lucht doorlaat.

Ook de slangen en klemmen binnen dit systeem vergen wellicht wat aandacht....
Aangezien het gaat lekken bij de koplampunit doet het eerder vermoeden dat de radiateur de eerste verdachte is.
Alhoewel het reservoir boven de radiateur zit gemonteerd kan men dit het beste testen door de voorkap te demonteren.
Op die manier kom je er dan al snel achter wat er nou precies lekt....
 
Waarom zou je de thermostaat vervangen na 5.000 km ??

@ de TS, het lekken doet eerder vermoeden dat de radiateur niet meer helemaal lekker in elkaar steekt/zit.
Ik neem aan dat men tijdens het vullen van het reservoir ook gelijk het systeem ontlucht heeft en alles goed op nivo hebt gebracht.
Zoja, moet men even de afsluitdop van het kvs-rervoir controleren ofdat het membraan lucht doorlaat.

Ook de slangen en klemmen binnen dit systeem vergen wellicht wat aandacht....
Aangezien het gaat lekken bij de koplampunit doet het eerder vermoeden dat de radiateur de eerste verdachte is.
Alhoewel het reservoir boven de radiateur zit gemonteerd kan men dit het beste testen door de voorkap te demonteren.
Op die manier kom je er dan al snel achter wat er nou precies lekt....
Komt bij het tankje weg maar kan ik de radiateur doorspoelen met water?? De slangen zeg maar
 
Bij het tankje weg? Dus langs de dop? En je kan prima doorspoelen met water, maar vul je systeem wel met koelmiddel ivm corrosie en iets hoger kookpunt. Maar schoonspoelen is geen probleem.
 
Dat schoonspoelen met water ben ik geen voorstander van...
Het kvs-reservoir heeft 2 aansluitingen, 1 naar de radiateur en 1 retourslang.
Dus welke lekt er precies, of is het toch de dop?

AXkmO5e.jpg


Koop zelf vaak goedkope kvs bij de/m'n plaatselijke benzinestation om de boel te spoelen.
Paar euro voor 2 liter welke ik dan er helemaal doorheen pomp om het systeem te spoelen.
(doe dit gewoon met een in werking zijnde motor waarvan de thermostaat uiteraard geopend is, moet immers overal doorheen)

Ik vang het restant op d.m.v. de retourslang in een jerrycan te hangen. Als men dit filtert kan men het meerdere keren gebruiken om het systeem schoon te spoelen.
Daarna gewoon goede kvs gebruiken om het systeem op pijl/nivo te zetten.
Oude kvs vang ik op en breng het langs de gemeente, bij ons de cycles genaamd.
Kan men gratis afgeven wat dat betreft..(althans in m'n woonplaats) een schoon milieu is immers ook belangrijk.
 
Last edited:
Je kan prima een radiator met kraan water spoelen.. Zou niet weten waarom je dat niet zou kunnen en of dit een slecht idee zou zijn...

Radiators van een computer spoel ik normaal ook eerst uit met kraanwater..

KVS mengt gewoon prima met kraanwater.. Al is het wel goed om zoveel mogelijk kraanwater eruit te schudden..

Als je er dan toch gaat spoelen kan je ook gelijk een lek test doen..
 
Je kan prima een radiator met kraan water spoelen.. Zou niet weten waarom je dat niet zou kunnen en of dit een slecht idee zou zijn...

Radiators van een computer spoel ik normaal ook eerst uit met kraanwater..

KVS mengt gewoon prima met kraanwater.. Al is het wel goed om zoveel mogelijk kraanwater eruit te schudden..

Als je er dan toch gaat spoelen kan je ook gelijk een lek test doen..

Heb jij dan centrale verwarming in je computer zitten ??
Het is een radiateur en geen radiator welke op z'n scoot zit hoor!

En gewoon water (uit de kraan) bevat kalk en d.i.v. mineralen die uiteraard niet zo goed zijn voor het koelsysteem.
Men moet ook niet vergeten dat kvs iets vettig is wat ten goede komt v.w.b. de lichte smering in het systeem.
(dit voorkomt het dichtslippen van de slangen en de radiateur, bovendien blijft het schoepenrad ook schoon)

Als men water wil gebruiken kan dit wel, echter dient dit wel gedemineraliseerd water te zijn!
 
Last edited:
Om een radiateur te reinigen is speciaal spul voor , spul wat al de troep oa kalk van kraanwater wegvreet , tekoop bij een automaterialen zaak , doorspoelen met kraanwater is niet verstandig, bij sommige gemeentes is het kalk gehalte in het kraanwater zeer hoog , wat verstopping in de radiateur veroorzaakt .

Waarom een thermostaat vervangen na 5000 Km ? ... uit veiligheid .. ding kost geen drol , en beter voorkomen dan genezen .
 
Nou dan kopen jullie dure artikelen om een rad door te spoelen, dan doe ik dat wel met kraanwater wat goedkoper is.. Het is overigens alleen voor het spoelen.. Daarna doe je er kvs erin en klaar.

Ik snap wel dat als de radiator dicht gekalkt zit je beter inderdaad even een goedje moet gebruiken om dat los te maken, aangezien dat niet gaat door alleen water erin te doen.

Een thermostaat kan je ook gewoon even testen, door hem in een pan met warm water te doen.. Als die open gaat dan zou die alsnog moeten werken.. Gaat hij niet open dan doet hij het niet.. Of het veel geld of niet veel geld kost, dat moet geen reden zijn om onnodig geld uit te geven.
 
Om een radiateur te reinigen is speciaal spul voor , spul wat al de troep oa kalk van kraanwater wegvreet , tekoop bij een automaterialen zaak , doorspoelen met kraanwater is niet verstandig, bij sommige gemeentes is het kalk gehalte in het kraanwater zeer hoog , wat verstopping in de radiateur veroorzaakt .

Waarom een thermostaat vervangen na 5000 Km ? ... uit veiligheid .. ding kost geen drol , en beter voorkomen dan genezen .

Dat speciale spul gebruik ik voor m'n BMW welke 2 radiateurs heeft en een complex systeem aan slangen e.d.
Voor de scooter is dit niet aan te raden en bovendien kost dit 17 euro voor een klein flesje!

V.w.b. de thermostaat is dit natuurlijk ridicuul te noemen om dit onderdeel te vervangen na 5.000 km.
Heb inmiddels al meer dan 30.000 km op m'n Rox staan met de standaard setting v.w.b. de cilinder.
(nog nooit wat vervangen v.w.b. de cilinder en/of cilinderkop)
Bovendien kost dit ding wel degelijk meer dan een drol! Goedkoopste die ik momenteel gevonden heb is bijna 16 euro.

Jij geeft aan dat ik dit onderdeel dus al minimaal 5x vervangen zou moeten hebben om er zeker van te zijn dat het goed functioneert!?
Als ik dit bij elkaar ga optellen ben ik dus bijna 90 euro kwijt!!


Nou dan kopen jullie dure artikelen om een rad door te spoelen, dan doe ik dat wel met kraanwater wat goedkoper is.. Het is overigens alleen voor het spoelen.. Daarna doe je er kvs erin en klaar.

Ik snap wel dat als de radiator dicht gekalkt zit je beter inderdaad even een goedje moet gebruiken om dat los te maken, aangezien dat niet gaat door alleen water erin te doen.

Een thermostaat kan je ook gewoon even testen, door hem in een pan met warm water te doen.. Als die open gaat dan zou die alsnog moeten werken.. Gaat hij niet open dan doet hij het niet.. Of het veel geld of niet veel geld kost, dat moet geen reden zijn om onnodig geld uit te geven.


Ik heb het hier niet over dure artikelen hoor....
5 liter kvs heb je al voor iets meer dan 3 euro, en dat kan men meerdere keren gebruiken om de boel te spoelen zonder dat het spul gedemonteerd hoeft te worden. Op die manier blijven er geen schadelijke deeltjes achter die funest kunnen zijn voor het systeem.
En nogmaals: een radiator is heel wat anders als een radiateur!
 
Jongens, laten we niet vergeten dat het gaat om het probleem van de topicstarter.

De discussie wel/niet voor eenmalig kraanwater gebruiken voor eventueel spoelen is niet relevant en totaal anders dan als iemand permanent met water wil rijden. Ik neem aan dat iedereen het hier wel mee eens is. Dus even wachten wat @AEROX333 zegt :)
 
Ik heb het koelsysteem gespoeld en een nieuw tankje en dopje en men pa heeft iets gedaan met de hoofdsproeier, en het is nu opgelost dus bedankt voor de hulp allemaal
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top