Aerox dipt na monteren yasuni r

Mistersnor

New Member
Beste,

Ik zou graag wat advies willen vragen over het afstellen van mijn aerox.:
Bouwjaar:2014 2 takt
50cc
7gram rollen
Rode drukveer malossie
Groene trekveertjes geen idee welk merk
Standaard cilinder, standaard vario en een standaard koppeling.

Ik heb dus laatst een yasuni r gekocht en deze eronder gemonteerd met een vriend samen. Het idee was om hem gewoon standaard te laten lopen, maar dan met een mooie uitlaat. Dit lukte voor geen meter vandaar ook de onnodig sterke drukveer etc. Uiteindelijk hebben we de prop eruitgeboord en een dikkere varioring erin gezet, maar voor de rest niet meer afgesteld, omdat hij eindelijk weer trekte (met de prop trok hij niet en ging ie maar 40). Alleen nu trekt hij goed maar gaat hij dippen rond 30-45 en daarna trekt hij hem weer stevig door tot de 60km(waar die begrensd is). Hoe kan ik deze dip wegwerken: wat heb ik nodig en waar moet ik opletten. Bij voorbaat bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Afstellen is en blijft proberen! Heel vaak en kost moeite en tijd.

Maar je hebt opzich goeie info gegeven.

Hij is dus helemaal standaard met een Yasuni R.
Bij de Yasuni heb je de prop eruit gehaald en dat dan bij de uitlaat bocht. Bij de demper zit er nog een die zou ik er persoonlijk ook uit halen.
Dan wil je dat je verbranding juist is. Dus je carburateur juist is afgesteld, je kan er voor kiezen om het knietje in je orginele filter er uit te halen voor je gaat afstellen maar dat hoeft niet.
Je weet dat de motor goed is afgesteld wanneer je bougie mooi bruin van kleur is.

Dan wil je dat de vario drukveer goed zijn afgesteld en als laatste de trekveertjes.

Dit is in hoofdlijnen de manier van aanpakken bij een nieuwe expansie uitlaat.

Dus eerst je bougie mooi bruin krijgen, en als basis zou ik beginnen met 5,5 gram rollen, drukveer wit of geel van malossi, trekveren wit of geel van malossi.

Je kan er voor kiezen om je varioring terug te monteren. Dan beperkt je je top snelheid maar draait de scooter onnodig veel toeren op top.

Die dip verdwijnt vanzelf als je juist gaat afstellen. Het is en blijft een samenspel van de verschillende onderdelen. Welke nu gezien je info redelijk uit balans zijn.

Blijf altijd je bougie bekijken.
 
Afstellen is en blijft proberen! Heel vaak en kost moeite en tijd.

Maar je hebt opzich goeie info gegeven.

Hij is dus helemaal standaard met een Yasuni R.
Bij de Yasuni heb je de prop eruit gehaald en dat dan bij de uitlaat bocht. Bij de demper zit er nog een die zou ik er persoonlijk ook uit halen.
Dan wil je dat je verbranding juist is. Dus je carburateur juist is afgesteld, je kan er voor kiezen om het knietje in je orginele filter er uit te halen voor je gaat afstellen maar dat hoeft niet.
Je weet dat de motor goed is afgesteld wanneer je bougie mooi bruin van kleur is.

Dan wil je dat de vario drukveer goed zijn afgesteld en als laatste de trekveertjes.

Dit is in hoofdlijnen de manier van aanpakken bij een nieuwe expansie uitlaat.

Dus eerst je bougie mooi bruin krijgen, en als basis zou ik beginnen met 5,5 gram rollen, drukveer wit of geel van malossi, trekveren wit of geel van malossi.

Je kan er voor kiezen om je varioring terug te monteren. Dan beperkt je je top snelheid maar draait de scooter onnodig veel toeren op top.

Die dip verdwijnt vanzelf als je juist gaat afstellen. Het is en blijft een samenspel van de verschillende onderdelen. Welke nu gezien je info redelijk uit balans zijn.

Blijf altijd je bougie bekijken.
Dankuwel voor uw reactie! Hij is inderdaad compleet standaard en ik wil wel best geloven dat het helemaal uit balans is. Ik had vandaag gekeken naar de bougie en deze was zwartig. Ik zou morgen even kijken of ik een foto kan maken. Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk alles afstellen: wat zijn de richtlijnen kwa rolletjes en trekveren(ik heb drukveren zat van de verkoper) en moet ik om de bougie mooi bruin te krijgen de sproeier veranderen?
 
Dankuwel voor uw reactie! Hij is inderdaad compleet standaard en ik wil wel best geloven dat het helemaal uit balans is. Ik had vandaag gekeken naar de bougie en deze was zwartig. Ik zou morgen even kijken of ik een foto kan maken. Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk alles afstellen: wat zijn de richtlijnen kwa rolletjes en trekveren(ik heb drukveren zat van de verkoper) en moet ik om de bougie mooi bruin te krijgen de sproeier veranderen?
Vaak hen je een iets grotere sproeier nodig.
Verder zal je wss rond de 4,5 gram rollen zitten met een yasuni r.
Haal wat setjes tussen 4,0 en 5,0

Welke omgeving zit je
 
Dan zal ik zelf ff een keer moeten kijken wat er bij mij onderzit en dan een setje bestellen of iets. Is het vervangen van sproeiers moeilijk of moet dat wel lukken net een tutorial? Bedankt
Is best te doen zou eerst je buddy bak eruit halen en de kappen er omheen en je onderkuip eraf
dan luchtfilter eraf dan kan je namelijk zo bij je carb
eenmaal je sproeier gewisseld ff rijden en je bougie kleur blijven controleren
 
Poee dat is niet betaalbaar deze tijd johh
Indd maar het blijf een gedoe had zelf een 17,5mm carb gemonteerd maar hij verbuikt nu 5 liter benzine op 80km haha dus ga zo dadelijk 12mm er weer terug opzetten
Post automatically merged:

Ik heb net naar stage gereden, maar dan met iemand achterop. Ik merkte dat hij toen echt zwaar dipte(dat wisten we al) maar volgens mij stottert hij ook behoorlijk vooral bij halfgas doet hij raar. Maar als ie op de top is is dat gewoon goed. Is dit ook puur afstellen of is dat een onderliggend probleem?
 
Last edited:
Overigens een ontgrenste uitlaat met een varioring wordt geen pretje.

Had je beter de uitlaat begrensd kunnen laten.

Zodra je de uitlaat goed gaat afstellen loopt ie tegen behoorlijke overtoeren aan op lage snelheid. Tevens moet je met een varioring de topsnelheid van ca 80+ terugbrengen naar 54 kmh. Dat gaat sws niet lukken zonder de scooter ook nog even heel slecht af te stellen.

Wss zal de scooter ook beter lopen met de originele uitlaat begrenst.

Echt advies waar je vrolijk van wordt heb ik dan ook niet.

Ik zelf zou vario en uitlaat ontgrensen.
Echter woon ik ook in Almere en heb je wss binnen 1 maand een wok te pakken. :p
 
Last edited:
Yasuni R op minarelli horizontaal:
4,1 gram rollen
Standaard of witte drukveer
Sproeier 74 of 76

Als je er een mooie vario en nieuwe halfpoulie in stopt loopt het zeker 90km/h.
 
Yasuni R op minarelli horizontaal:
4,1 gram rollen
Standaard of witte drukveer
Sproeier 74 of 76

Als je er een mooie vario en nieuwe halfpoulie in stopt loopt het zeker 90km/h.
Ja vertellen mijn vrienden mij ook, maar zols jij al zegt de wok staat om de hoek. Ik denk dat ik kan dan mijn yasuni gewoon verkoop hij is maar 2weken oud.
 
Last edited:
Back
Top