Aerox carburateur lekt bij stilstand

ravenn

New Member
Hi Scooterforum!

Mijn Yamaha Aerox heeft een tijd stil gestaan en reed daarna niet lekker meer.
Ik heb besloten om de carburateur van de de scooter schoon te maken.

De carburateur heb ik zelf verwijderd, ultrasoon laten schoonmaken door mijn schoonvader en daarna weer terug geplaatst.
Nu rijdt de scooter weer heerlijk, zelfs beter dan hij in lange tijden heeft gedaan.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Wanneer ik een wat langere proefrit maak, van zeg ongeveer 10 kilometer, dan begint de scooter benzine te lekken zodra ik hem weer parkeer in de schuur.
De slang die aan de onderkant van de carbarateur zit, onder de vlotterbak, daar begint benzine uit te lopen.

Wat kan dit zijn?

Het lijkt erop dat deze onderste slang ook een overloop is en dat deze dus gaat overlopen zodra de scooter stil staat.
Ik heb de slang gecontroleerd en deze sluit in prince goed af, ook de vlotter heb ik bekeken en de vlotternaald en die lijken wat mij betreft in een goede staat.
In theorie zou ik verwachten dat het de vlotternaald is die niet goed afsluit maar ik zie hier niets bijzonders. (zie foto)

Het betreft een Yamaha Aerox uit 2007 die ik als 1e eigenaar heb gekocht. Altijd in onderhoud geweest bij een motorzaak en de scooter krijgt ook jaarlijks een onderhoudsbeurt. Het schoonmaken van de carbarateur is de eerste klus waar ik samen met mijn vader aan begonnen ben.WhatsApp Image 2022-08-08 at 8.30.53 AM.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Korte update:
Zojuist navraag gedaan bij een lokale motorshop.
Hetzelfde verhaal uitgelegd en ik kreeg als suggestie dat het waarschijnlijk verstandiger is om een volledig nieuwe carburateur erop te laten zetten.

Vanwege de relatief lage prijs van het onderdeel en de hoge arbeidskosten. Het uitzoeken en proberen op te lossen kost natuurlijk ook geld.
Iemand tips wat ik zelf nog eerst zou kunnen proberen?
Zonde om een goed onderdeel die net is schoon gemaakt zo af te danken.
 
Het slangetje onderaan de vlotterbak is de aflaat van de vlotterbak.
Hier kun je dus het beetje brandstof in de vlotterbak mee weg laten lopen in een opvangbakje door het schroefje ernaast los te draaien mocht je de carburateur willen loshalen.
Daardoor loopt er geen brandstof over de misschien wel hete motor bij het verwijderen van de carburateur.
Tevens kun je met deze feature de vulling van de vlotterbak controleren door er een doorzichtig slangetje op te zetten waarvan je het uiteinde naar boven houdt, als je dan het schroefje lost, zie je het brandstofniveau in de vlotterbak. (wet communicrende vaten).
Maar om terug te komen op je vraag, als er brandstof uit het slangetje druppelt waarvan normale wijze het uiteinden onde de scooter hangt, lekt er dus benzine langs dit schroefje.

Dit kan twee oorzaken hebben namelijk:
  1. het schroefje zit niet volledig vast gedraaid.
  2. het O-ringetje rond dit schroefje is beschadigd en sluit het aflaatkanaaltje niet meer volledig af als het schroefje vastgedraaid zit.
 
Bedankt voor de uitleg! Weet jij toevallig of dit ook specifiek voor de Aerox zo is?

Ik heb geen schroefje gezien naast dit slangetje. Het is het gehele slangetje wat je een beetje kunt indrukken waarna de bak leegloopt. Deze werkt middels een veertje.

Dit pinnetje dat je kunt indrukken loopt ook door aan de binnenkant van het vlotterbakje en aan de bovenkant zit een gaatje. Dit leek mij een overloop maar daar kan ik uiteraard naast zitten. (voorbeeldplaatje bijgevoegd)

Wanneer ik het vlotterbakje met water vul (zonder druk) blijft die netjes gevult.

Vandaar dat ik moest denken aan een overloop en niet sluitende toevoer.
 

Attachments

  • Yamaha_Aerox_Genuine_Gurtner_Float_Bowl.jpg
    Yamaha_Aerox_Genuine_Gurtner_Float_Bowl.jpg
    70.9 KB · Views: 17
Update:

Probleem bestaat nog steeds.
Vlotternaald getest terwijl ik aan de vacuumslang heb gezogen. Deze lijkt goed af te sluiten.

De vlotterkamer lijkt enkel aan de onderkant nat te worden. De zijkant aan de kant van het blok was nog droog en deze heb ik extra goed vast geschroeft. Zonder een goed resultaat helaas.

Ik neig er nu naar om een nieuwe vlotter bak te bestellen met het vermoeden dat het met de afsluiting daarvan mis is.

Tips of ervaringen hiermee?
 

Attachments

  • IMG-20220828-WA0002.jpg
    IMG-20220828-WA0002.jpg
    179.5 KB · Views: 12
  • IMG-20220828-WA0001.jpg
    IMG-20220828-WA0001.jpg
    142.3 KB · Views: 14
Is de Carburateur spanning vrij gemonteerd ? hangt die vrij ?
Het kan zijn dat de aftapslang ergen op rust , waardoor het gaat lekken .
Of tijdens het ... In veren / bewegen van het blok.
 
Dank voor je reactie.
Ja de carburateur hangt vrij, op het moment van de foto heb ik het luchtfilter verwijderd maar zelfs als deze op zn plek zit hangt de carburateur helemaal vrij.

Het bijzondere vind ik dat het nat is om de aansluiting heen en het niet enkel uit de slang lekt.
 
Update:
Na meerdere keren alles nagekeken te hebben en proefritjes gemaakt te hebbben heb ik besloten om de vlotterbak te vernieuwen. De nieuwe vlotterbakken die te koop zijn voor dit type carburateur hebben niet meer het veersysteem om de bak leeg te laten lopen maar een schroef zoals Sparky beschreef.

Inmiddels meerdere lange ritten gemaakt en hij blijft tot nog toe droog!
Bedankt voor alle hulp
 
Update:
Na meerdere keren alles nagekeken te hebben en proefritjes gemaakt te hebbben heb ik besloten om de vlotterbak te vernieuwen. De nieuwe vlotterbakken die te koop zijn voor dit type carburateur hebben niet meer het veersysteem om de bak leeg te laten lopen maar een schroef zoals Sparky beschreef.

Inmiddels meerdere lange ritten gemaakt en hij blijft tot nog toe droog!
Bedankt voor alle hulp
waar heb je de vlotterbak besteld en was het makkelijk te monteren?
 
Back
Top