Aerox blok onder speedfight project

Hallo ik ga een aerox blok onder mijn speedfight zetten, zou ik dan de ontstekingsspoel aansluiten op de speedfight ontstekingsspoel ansluiting? Of heeft dat anderen spanningen mij lijkt dat het geen reed uit maakt?
 
Advertisement - register to remove this

edit: svp behulpzaam reageren of niet reageren. (post aangepast)
 
Last edited by a moderator:
De grootste uitdaging is inderdaad de mechanische aanpassingen.

@eurokit, wie zegt dat TS niet technisch onderlegd is??
Hij weet gewoon niet genoeg over elektriciteit en dat geeft hij met deze vraag ook aan!
 
De grootste uitdaging is inderdaad de mechanische aanpassingen.

@eurokit, wie zegt dat TS niet technisch onderlegd is??
Hij weet gewoon niet genoeg over elektriciteit en dat geeft hij met deze vraag ook aan!

Als hij het allemaal al zo wist, zou hij het hier niet komen vragen natuurlijk. Want dan wist hij ook waar hij mee bezig ging.
Nou komt hij hier vragen wat er dan allemaal aangepast moet worden. Dus dan weet hij niet wat er allemaal bij komt kijken.
En dan lijkt het mij dat je het beter niet kan proberen.. Heb je straks een hele boel geld in gestoken, krijg je het niet werkend of passend en komt hij het hier al weer vragen van hoe moet dit en hoe moet dat.

Een stator van een peugeot gaat echt niet in een minarelli blok passen.. Is gewoon een hele andere montage.. Dus ja dan zou je de originele Yamaha / minarelli ontsteking moeten gebruiken.. En dan gewoon de juiste draden bij elkaar zoeken..
 
Ik heb wellicht mijn vraag verkeerd gesteld want ik bedoelde of ik de stator die in het aerox blok zit kon aansluiten aan de speedfight kabel boom. Dat zegt niet dat ik geen idee heb wat er bij komt kijken enzovoort ik wist enkel niet hoeveel ampere v of wisselspanning er uit die stator van een aerox kwam. Vandaar wilde ik het vragen maar ik ga gewoon een aerox kabel boom er op gooien waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Ik moet dan alleen even alle contacten gaan aanpassen dat het op de speedfight lichten kan en de bedienigen aan passen natuurlijk. Maar dat is en werkje van niks dat komt zeker goed. Het enige wat even puzzelen is om dat aerox blok op mijn frame te krijgen ik had zelf bedacht dat gat bij de aerox subframe daar douw ik een grote schroef draad in denk m14 maar wil zo groot als mogelijk en dan doe ik die door de 2 gaten heen van de speedfight frame en dan met moeren vast draaien. Ja het klinkt als een gekke constructie maar het zou denk ik in praktijk moeten werken. Want de originele pen die er door heen gaat is ook niet echt veel dikker. De achter rem heb ik ook al aangedacht dat is gewoon een olie rem dus dat is alleen kwest van op druk brengen. Ik moet alleen even op letten met die ophanging dat hij ver genoeg naar achter staat voor de achter vering maar dat moet denk wel goed komen. Graag als iemand en verbetering Of een beteren oplossing Heeft even melden want ik maak niet voor niks een forum aan
 
eurokit,

technisch onderlegd zijn en alles wetend zijn 2 verschillende zaken.
Post automatically merged:

Philip,

Wat je het beste kunt doen is niet goed te beoordelen dat ligt aan verschillende variabelen en eigen beoordeling.

Normaliter zijn de elektrische installaties van scooter vergaand hetzelfde het enige verschil is dat sommige scooters zijn uitgerust met een AC-CDI (meestal de oudere modellen) en de andere met een DC-CDI (meestal de nieuwere modellen).

Gaat men van AC naar AC of van DC naar DC zijn er weinig problemen.

Ik heb niet alle schema's van de Speedfight en de Aerox en door de jaren heen zijn er heel wat verschillende types van beide scooters op de markt gekomen.
Zo zie ik bijvoorbeeld dat de oudere Aeroxen gebruikt maakte van een AC-CDI terwijl de nieuwere een DC-CDI hebben.
De Speedfight heeft, bij alle schema's in mijn bezit, een AC-CDI, maar bij de nieuwere modellen is dit wellicht anders.

Dus wat je beslist is sterk afhankelijk van waarmee je moet werken, denk aan:

  • hebben beide scooters hetzelfde type cdi?
  • is de kabelboom en de elektrische componenten zoals stuurschakelaars, kabelboom, verlichting van de Speedfight in orde?
Persoonlijk zou ik, indien alles in orde is, de elektrische installatie van de Speedfight behouden, inclusief kabelboom.

Daarna bekijken hebben we hier te doen met een ac-ac, een dc-dc of een ac-dc conversie.
Indien de laatste moet je de kabelboom van de speedfight aanpassen maar dit is maar een kwestie van de draad die nu naar de ontsteekspoel van de stator loopt te verleggen naar de geschakelde plus van het contactslot.
 
Last edited:
Als hij het allemaal al zo wist, zou hij het hier niet komen vragen natuurlijk. Want dan wist hij ook waar hij mee bezig ging.
Nou komt hij hier vragen wat er dan allemaal aangepast moet worden. Dus dan weet hij niet wat er allemaal bij komt kijken.
En dan lijkt het mij dat je het beter niet kan proberen.. Heb je straks een hele boel geld in gestoken, krijg je het niet werkend of passend en komt hij het hier al weer vragen van hoe moet dit en hoe moet dat.

Een stator van een peugeot gaat echt niet in een minarelli blok passen.. Is gewoon een hele andere montage.. Dus ja dan zou je de originele Yamaha / minarelli ontsteking moeten gebruiken.. En dan gewoon de juiste draden bij elkaar zoeken..

Ik vind dit een vreemde reactie. Je kan toch altijd naar de ervaringen van anderen vragen of gewoon willen leren? Dus reageer in het vervolg of op een behulpzame manier of reageer even niet. Op deze manier help je de topic starter niet.
 
Last edited:
Dankje wel bas!
Reacty op sparky
Ik klink misschien als beginner maar ik ken de hele speedfight van binnen en van buiten, ik ken de aerox alleen niet helemaal. Ik heb om die reden van die spannings verschillen gekozen om een aerox kabel boom er op te gooien. Het is van een nieuw model motor blok. Er is nog een rede de aerox lampen zijn allemaal dc spanning dus het enige wat ik moet dan is wat kabels verleggen en anderen conectortje er oo zetten nou das de moeiten niet. Daar bij komt ook dat mocht hij niet willen lopen of iets dan weet ik dat het niet aan mijn aansluitingen ligt.
 
Last edited:
Philip,

als je de kabelboom van de nieuwere Aerox gebruikt met een DC-CDI, impliceert dit ook dat je het best ook de spanningsregelaar en de DC-CDI van de Aerox gebruikt.
 
Ow ja sorry ik heb jou niet goed geïnformeerd ik heb een kabelboom inclusief spannings regelaar cdi bobine alles dus echt helemaal compleet. Het enige waar ik mee moet worstelen is het blok aan het frame maken
 
Ik vind dit een vreemde reactie. Je kan toch altijd naar de ervaringen van anderen vragen of gewoon willen leren? Dus reageer in het vervolg of op een behulpzame manier of reageer even niet. Op deze manier help je de topic starter niet.


Ik denk dat je het toch anders moet zien.. Je gaat ook niet een oude huis kopen en zonder enig idee/ inzicht daar zomaar aan gaan beginnen. (want dan word het een uitzichtloos project)
Je moet toch wel enige inzicht hebben wat je gaat doen en hoe je dat gaat uitvoeren.. Kijk als je dan een klein vraagje hebt kan je die natuurlijk altijd stellen. Dus als je dan al 80 % van de materie niet begrijpt, wat schiet het dan op om aan zo iets te gaan beginnen.
Als je dan aan zo`n scooter project gaat beginnen, moet je toch wel enig idee hebben hoe de ontsteking werkt, hoe je het blok gaat monteren. Wat je aan de kabelboom moet gaan aanpassen ect.
 
Ik denk dat je het toch anders moet zien.. Je gaat ook niet een oude huis kopen en zonder enig idee/ inzicht daar zomaar aan gaan beginnen. (want dan word het een uitzichtloos project)
Je moet toch wel enige inzicht hebben wat je gaat doen en hoe je dat gaat uitvoeren.. Kijk als je dan een klein vraagje hebt kan je die natuurlijk altijd stellen. Dus als je dan al 80 % van de materie niet begrijpt, wat schiet het dan op om aan zo iets te gaan beginnen.
Als je dan aan zo`n scooter project gaat beginnen, moet je toch wel enig idee hebben hoe de ontsteking werkt, hoe je het blok gaat monteren. Wat je aan de kabelboom moet gaan aanpassen ect.

Gelukkig zijn we allemaal anders, want ik denk dat sommige mooie ontwikkelingen juist zijn gekomen omdat mensen zomaar ergens aan zijn begonnen, maar dat terzijde.

Wat mij stoort is de manier hoe we hier elkaar helpen. Nergens stond dat zijn kennis niet toereikend zou zijn maar dat is wel de aanname die je doet op zijn vraag. Het punt is dat je reageert op een manier die voor niemand toegevoegde waarde heeft. Probeer daar bewust van te zijn. Als je hier over door wil stuur mij een bericht zodat we niet verder het topic vervuilen.

@philip ben benieuwd hoe ver je komt
 
Back
Top