Aerox blijft overtoeren maken met verschillende afstellingen

MarcoNL

Member
Ik ben momenteel bezig met het afstellen van een Aerox, dit is de setup:

Cilinder: Athena Sport Pro 70cc ( squish 0.80 )
Uitlaat: Yasuni R ontgrensd bij demper en uitlaatbocht
Carburateur: Dell Orto 21mm
Vario: Malossi Multivar met Malossi Ventilvar halfpoulie
Koppeling: Malossi Fly Clutch ( Rode trekveren ) met Standaard koppelingshuis en standaard koppelingspoulies
Vsnaar: Malossi Special Belt
Standaard onsteking
Standaard luchtfilter ontgrensd
Standaard vertanding

Ik heb tot nu toe de volgende afstellingen geprobeerd, het gaat dus vooral om de overtoeren welke ik niet weg krijg na de 40 / 50km/h, het optrekken gaat met elk van onderstaande afstelling goed .

Afstelling 1
Rollen: 4,7 gram
Drukveer: Malossi Rood

Afstelling 2

Rollen: 5,1 gram
Drukveer: Malossi Rood

Afstelling 3

Rollen: 5,1 gram
Drukveer: Malossi Geel

Afstelling 4

Rollen: 4,7 gram
Drukveer: Malossi Geel

Met bovenstaande 4 rollen / drukveer afstellingen blijft de scooter overtoeren maken na de 40 / 50km/h maar het optrekken en toerenverloop is heel goed met al deze afstellingen .

Afstelling 5 - Optrekken is hiermee wat minder en je merkt dat die iets minder toeren maakt tot 50km/h daarna overtoeren

Rollen: 6,0 gram
Drukveer: Malossi Rood

Met al deze rollen / drukveer afstellingen blijft de scooter overtoeren maken na de 40 / 50km/h, ook heb ik al een Dayco vsnaar geprobeerd maar dit maakt geen verschil .

Kan het zijn dat de uitlaat te "laagtoerig" is voor deze cilinder, of kan dit ook aan de koppelingspoulies liggen ?
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen tuner maar gebruik je de juiste lengte V-snaar?
Wordt de koppelingspoulie en vario volledig gebruikt?
Koppelingspoulie en vario wordt niet volledig gebruikt, ik zie duidelijk een lijn op de vario tot waar de snaar gaat en dus niet het hele vario oppervlak gebruikt .

Dit komt naar mijn idee omdat die overtoeren maakt , dan komt de snaar ook niet hoger toch ?

Vsnaar is de juiste lengte ( 16x8x751mm), deze snaar heb ik ook op mijn Aprilia SR met Minarelli Horizontaal blok en heb daar geen problemen met dezelfde vsnaar

Ook met een iets smallere vsnaar ( Dayco vsnaar was iets smaller dan de Malossi X Belt special ) hetzelfde probleem, overtoeren na / rond de 50km/h
 
Heb je als eens een ander koppelingshuis en poelies getest?
Koppelingshuis al wel vervangen, maakt geen verschil

Ik zal morgen inderdaad andere poelies testen, het is wel zo dat de huidige koppelingspoelies wanneer ik deze uit elkaar druk zodat de snaar onderin de poelies komt, vanzelf "terugveert" waardoor je de snaar dus ook langzaam omhoog ziet schuiven , ondanks dat ik deze poelies al met remreiniger heb ontvet .. zou dit dan toch het probleem zijn dat de snaar slipt in de poelies ?
 
Terugveren is gebruikelijk. Het staat tenslotte onder spanning.

Is de snaar goed in lijn?
Het is inmiddels opgelost nadat ik andere poelies heb gebruikt, afstelling is nu:

5,1 gram rollen
Malossi gele drukveer

Dit maakt geen overtoeren meer na de 50km/h , hij maakt zelfs nog iets te weinig toeren dus ga even een rode drukveer proberen wat denk ik voor de cilinder die ik heb ook wel nodig is .

Probleem was in ieder geval de koppelingspoelie , bedankt voor het meedenken .
 
Lekker bezig gap. Je zult lichter moeten op rollen. Zou 4,1 pakken ipv 5,1. Gele contra is vermoed ik wel prima. Op den duur een Yasuni C10 of C16 nemen want een R beperkt deze cilinder.
Heb nog 4,7 gram rollen liggen dan probeer ik die eerst .

Zou een Gianelli Shot v4 ook beter zijn dan een Yasuni R op deze cilinder, of is dit niet echt een groot verschil ?

Ik hoef niet perse een hele hoge topsnelheid te halen wat ik met de C16 wel ga krijgen toch ?
 
Back
Top