Bougie is nog geen 500km oud. De carburateur had ik nog niet zolang geleden schoongemaakt maar ik zal het dit weekend opnieuw doen. Met een warme motor loopt hij half gas ook niet zo lekker. Het gas is dan moeilijk te doseren. Het is dan alles of niets zeg maar. Het valt me ook op dat de scooter niet of nauwelijks reageerd op de luchtstel en stationairschroef. Hij staat nu 1 1/2 slag uit en het toerental veranderd niet als ik hem verder open of dicht draai. Eigenlijk wil ik er een goede gebruikte 17.5 dellorto op zetten maar deze zijn lastig te vinden lijkt het wel.Carb schoonmaken en een nieuwe bougie kan nooit kwaad om daar mee te beginnen
Wegens omstandigheden had ik nog geen tijd om het eea te proberen. Vanmorgen wilde ik de scooter pakken naar mijn werk maar hij wilde het niet doen. Na heeeel lang starten begon hij uiteindelijk stationair te lopen maar telkens als ik voorzichtig iets gas probeerde te geven viel hij uit. Balen dus en besloot dus maar met de auto te gaan. Zojuist probeerde ik hem weer te starten. Het was wat warmer dan vanmorgen en hij sloeg direct aan. Maar weer als ik wat gas gaf, sloeg hij af. De bougie was wat nattig dus besloot ik hem te starten zonder luchtfilter. Nu kon ik wel wat gas geven maar hij had het nog steeds moeilijk. Ik denk dus dat hij teveel benzine krijgt. Er zat een 80 sproeier reeds afgemonteerd in de Dellorto. Ik zit nu te denken om morgen een 74 of 76 sproeier te gaan halen. Ik ben benieuwd hoe hij daarop reageerd.En hoe loopt het nu?
Ok.Electrische choke is splinternieuw.
Als ik de werking van een elektrische choke goed begrepen heb, staat hij altijd open als deze geen stroom krijgt. Naarmate de motor warmer wordt, sluit het pennetje van de choke het extra rijke mengsel af toch? Welke spanning zou ik op de stekker van de choke moeten meten? Gewoon 12v? En moet ik dit meten met contact aan of met draaiende motor? Denk je dat ik de luchtstelschroef verder uit moet draaien of juist in? Eerlijk gezegd begin ik de moed wat op te geven. Als ik de scooter pak, wil ik dat hij het direct doet. Zoniet pak ik lekker warm de auto hahaOK.
Maar werkt hij ook ?
Carb afstellen met warme motor is goed.
Maar soms moet je hem zelfs een kwart of halve slag geven als hij slecht begin ;-)
Het klopt dat hij het altijd doet en naarmate de scooter warmer wordt begint het hars (dacht ik) vloeibaar te worden en wordt het extra kanaal weer afgedopt. Je kunt hem gewoon op de accu zetten, 12v ja.Als ik de werking van een elektrische choke goed begrepen heb, staat hij altijd open als deze geen stroom krijgt. Naarmate de motor warmer wordt, sluit het pennetje van de choke het extra rijke mengsel af toch? Welke spanning zou ik op de stekker van de choke moeten meten? Gewoon 12v? En moet ik dit meten met contact aan of met draaiende motor? Denk je dat ik de luchtstelschroef verder uit moet draaien of juist in? Eerlijk gezegd begin ik de moed wat op te geven. Als ik de scooter pak, wil ik dat hij het direct doet. Zoniet pak ik lekker warm de auto haha